-
چه عواملی یک مدیر برند را اثربخش میکند؟
دوشنبه 26 خردادماه سال 1393 08:26
چه عاملی یک مدیر برند را اثربخش میسازد؟ این سوال در رقابتهایی که برمبنای برند شکل گرفته اهمیت فزایندهای یافته است. با در نظر داشتن ماهیت رقابت، شرکتها امروزه میکوشند تا مدیران برندی را بهکار گیرند که قادر به درک مفروضاتی ازقبیل حمایت از برابری برند در مقابل تهدیدات رقبا و نفوذ آنها و تصرف ارزش برند باشند. مدیریت...
-
آدیداس یا نایک؛ برند برنده جام جهانی کدام است؟
چهارشنبه 21 خردادماه سال 1393 12:56
این روزها در کنار داغ بودن اخبار جامجهانی، تیترهای زیادی در مورد جدال دیگری که در کنار مسابقات شکل گرفته دیده میشود: رقابت آدیداس و نایک، دو غول ورزشی دنیا؛ رقابتی که هر چهار سال یک بار ظهور میکند. فدراسیون جهانی فوتبال پیشبینی کرده 2/3 میلیارد نفر این تورنمنت یک ماهه را تماشا کنند که یعنی حدود نیمی از جمعیت کره...
-
تبلیغات خلاق شرکتهای برتر
دوشنبه 19 خردادماه سال 1393 08:45
«تبلیغات خلاق» در شرکتهای برتر جهانی در جستوجوی زیرپوستیترین لایههای انسانی است. با دیدن این تبلیغات، به شگفت خواهید آمد و به این ترتیب، برندها در اعماق و ژرفای مغز شما حضوری فعال پیدا خواهند کرد. همه به جام جهانی دعوت هستید جام جهانی 2014فرصت مناسبی برای شرکتها است تا از این رویداد بزرگ برای اقدامات تبلیغاتی و...
-
رسوایی که نابخردانه است، با همرنگی جماعتی میلیونی کم نخواهد شد
چهارشنبه 31 اردیبهشتماه سال 1393 08:46
شما در مسیر شرکت در یک کنسرت هستید. سر یک تقاطع به جماعتی بر میخورید که چشم به آسمان دوختهاند. بدون لحظهای فکرکردن شما هم سرتان را بالا میکنید و به کسانی میپیوندید که آسمان را نگاه میکنند. چرا؟ همرنگی با جماعت. در میانه کنسرت وقتی که یک تکنواز مهارت خود را به نمایش میگذارد و یک نفر از آن بین جمع شروع به...
-
گروه کانونی: یک روش پژوهش کیفی
سهشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1393 08:33
مطالعه به روش گروه کانونی از جمله روشهای پژوهش کیفی در مطالعات مدیریت محسوب میشود. روشهای کیفی در علوم انسانی و مدیریت از جمله روشهای پژوهشی است که استفاده آنها در موقعیتها و جایگاههای مناسب خود میتواند بسیار اثربخش باشد، اما متاسفانه این روشها در میان پژوهشگران و صاحبنظران کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته...
-
استفاده از خلاقیت در شرایط کاری دشوار
دوشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1393 08:36
مدتها قبل، در قسمت پذیرش یک هتل کار میکردم. ما علاوه بر پذیرش مراجعهکنندگان، رزرو تلفنی هم انجام میدادیم. در آن زمان، سایتهای معرفی و رزرو هتل به تازگی در بازار محبوبیت پیدا کرده بودند. من به همراه سرپرست بخش، تام ایستمن، متوجه الگوی جالبی شدیم: مشتریان به این وبسایتها مراجعه میکنند و گزینههای موجود را چک...
-
ماتریس بوستون : ابزاری برای برنامهریزی استراتژیک
دوشنبه 22 اردیبهشتماه سال 1393 09:12
تصور کنید در حال مرور محصولات شرکت خود هستید. شما باید تصمیم بگیرید تا سرمایهگذاری خود را بر کدامیک از محصولات متمرکز کنید. قیمت تمامشده یکی از محصولات مناسب است و حاشیه خوبی دارد؛ اما میزان تقاضای آن در بازار کاهش یافته است و به نظر میرسد روند کاهش تقاضا نیز ادامه خواهد داشت. باید تصمیم بگیرید که آیا این محصول را...
-
بازاریابی قاعده هرم
سهشنبه 9 اردیبهشتماه سال 1393 08:36
یکی از انتقادهای وارده بر بازاریابی تجاری، تاکید بیش از حد آن بر سودآوری و افزایش مصرف کالاها در جوامع سرمایهداری و توجه زیاد به سود سازمانها به جای توجه به منافع جامعه است. بیشتر شرکتهای تجاری میکوشند تا سهم بیشتری از جیب افرادی با سرمایه متوسط به بالا را به خود اختصاص دهند و در اکثر مواقع کالاهایی را با حاشیه...
-
مزیتهای پیشگام نبودن در بازار
یکشنبه 7 اردیبهشتماه سال 1393 08:38
اول بودن در هر کاری مزایای خاص خود را دارد. اولین نوآوران و پیشگامان هر رشتهای در یادها میمانند و همیشه با احترام از آنها یاد میشود. با این وجود، پیشگام شدن در مقوله تولید محصولات جدید، لزوما ضامن موفقیت پایدار آن شرکت نخواهد بود. در واقع یک مطالعه نشان داده است که شرکتهای پیشگام تنها در 15 مورد از مجموع 50 محصول...
-
نوآوری ایرانی : فرآیند نوآوری نیازمند انعطافپذیری است
شنبه 6 اردیبهشتماه سال 1393 14:12
بقای بلندمدت شرکتها در گرو نوآوری است؛ اما نوآوری با آینده پیوند خورده و هر آنچه با آینده در آمیزد لاجرم با عدم اطمینان و ابهام همراه است. از سوی دیگر، شرکتها همواره کوشیدهاند تا عدم قطعیت فعالیتهای خود را کم کنند و گامهای خود را با بیشترین ضریب اطمینان بردارند. به همین دلیل برخی شرکتها، نوآوری را به یک فرآیند...
-
چگونه تبلیغات متمایزی بسازیم
شنبه 6 اردیبهشتماه سال 1393 08:20
«من جوفوآ» استادیار دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی در دانشگاه جورجیا است. او در این گفتوگو توضیح میدهد که چگونه از تکنولوژیهای رسانهای در تبلیغات استفاده کنیم. امروزه کدام شیوه تبلیغاتی بیشترین اثربخشی را دارد؟ به عقیده من اگر برندی میخواهد تبلیغاتش بیشترین اثربخشی را داشته باشد، باید ابتدا تعیین کند مخاطب هدفش...
-
«بازی بزرگان» کسبوکار در سر میز مذاکره
چهارشنبه 20 فروردینماه سال 1393 10:17
بازی کردن به نفع خود و مخالفت با سایرین بدون مورد مخالفت قرار گرفتن تنها یک مهارت ارزشمند نیست، بلکه کلید بقا در کسبوکار است. بهمنظور آشنایی با این کلید موفقیت، سراغ مدیرعاملان برتر جهان رفتهایم. اگرچه تمامی این روشها مورد تایید نیستند، اما باید اعتراف کرد که تمامی این افراد توانستهاند با استفاده از همین تکنیکها...
-
جایگاه مدیریت زنجیره تامین در کسبوکار
سهشنبه 19 فروردینماه سال 1393 11:52
چرا باید یک تولیدکننده و توزیعکنندهاش مسائل مرتبط با زنجیره تامین را دنبال کنند؟ جایگاه و اهمیت هزینه کردن منابع اعم از هزینههای مالی، زمان و سیستمها در تقویت زنجیرههای تامین چیست؟ برای تولیدکنندهای که 2 میلیارد دلار در سال درآمد دارد، غیرمعمول نیست که خود و شرکایش در حد میلیارد دلار در زمینه موجودی کالا،...
-
بیل گیتس چگونه میلیاردر شد؟
شنبه 16 فروردینماه سال 1393 12:26
گیتس از سال 1995 تا کنون همواره لقب ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده است. تنها زیانهای ناشی از بحران اقتصادی در سال 2008 توانست نام بیل گیتس را در ردیف ثروتمندان جهان جابهجا کند. بیل گیتس در سال 1955 در سیاتل آمریکا به دنیا آمد. پدر وی وکیل و مادرش آموزگار بود. بیل در سن 13 سالگی و هنگامی که هنوز دانش آموز...
-
اشتباهی استراتژیک که تقریبا همه مرتکب میشوند
شنبه 16 فروردینماه سال 1393 10:52
«موضوع خیلی ساده است»، این را یک استراتژیست با حالتی بر زبان آورد که من موضوعی را برای کودک 6 سالهام شرح میدهم. او در ادامه میگوید: «تغییر یک درصدی خرید و فروش سهام، میتواند دهها میلیون دلار ارزش ایجاد کند. کسری از سهم بازار میتواند پنج برابر این مبلغ سود ایجاد کند. سرمایهگذاری امروز ما برای رشد، چندین سال به...
-
نوآوری ایرانی : پیشرفتهترین فناوری همواره بهترین گزینه نیست!
دوشنبه 19 اسفندماه سال 1392 14:48
نوآوری، آخرین جبهه باقیمانده برای شرکتهااست تا از این راه هزینهها را کاهش، عملکرد را بهبود و محصولات و خدمات جدیدی به بازار عرضه کنند. اما کسب مزیت رقابتی از راه نوآوری، فرآیندی بسیار پیچیده است. اگر شرکتی بنا دارد محصولی جدید به بازار عرضه کند، آیا آن محصول حتما باید پیشرفتهترین باشد؟ آیا برای تولید محصول جدید...
-
نوآوری ایرانی: پژوهش و انتقال فناوری دو گزینه صفر و یک نیستند!
دوشنبه 19 اسفندماه سال 1392 14:32
برخی شرکتها و کارخانههای ایرانی، بد یا خوب، به واسطه شرایط بومی، با روشهای «کلید در دست» متولد میشوند و پا میگیرند. به این معنا که شریک خارجی، خط تولید پیشرفتهای را تمام و کمال در اختیار آنها قرار میدهد، آن را راهاندازی میکند و حتی در جریان تولید نیز همکاری خود را با طرف ایرانی قطع نمیکند. این خطوط تولید،...
-
برای جذب مشتری تنها 30 ثانیه فرصت دارید!
شنبه 10 اسفندماه سال 1392 14:50
ویـژگـیهـای جــوامع سازمانهایی که فرهنگ فروش دارند عبارتند از: باور به منظور کردن بودجه کافی و هزینه برای فروش و تبلیغات باور به تخصصی بودن فروش و تبلیغات و هنری بودن و جنبه حیاتی داشتن آن باور به اهمیت داشتن مشتری باور به شناخت بازار و تحقیق درآن موفقیت یک حادثه نیست، شکست هم حادثه نیست در واقع موفقیت...
-
کمپینهای برتر تبلیغاتی سال 2013
پنجشنبه 8 اسفندماه سال 1392 09:16
کمپینهای تبلیغاتی زیر توانستند با تلفیق بهترین مفهوم و بهترین طراحی عنوان تبلیغ برتر سال 2013 را به خود اختصاص دهند. نام برند: داو نام کمپین: طراحی زیبایی واقعی آژانس تبلیغاتی: اوگیلوی و ماتر، برزیل کارگردان: جان اکس کری شرح کمپین: تنها چهار درصد از خانمها در سراسر جهان فکر میکنند که زیبا هستند. هدف این کمپین...
-
نوآوری ایرانی : نوآوری همیشه با پژوهش و توسعه شروع نمیشود!
دوشنبه 5 اسفندماه سال 1392 09:29
بسیاری گمان میکنند که اگر شرکتی بنا است نوآوری کند و محصولات و خدماتی جدید را با موفقیت به بازار عرضه کند، حتما باید کار را از پژوهش و توسعه فنی شروع کند. یعنی آزمایشگاه و کارگاهی راهبیندازد و چندین نیروی کارشناس ارشد و دکترا در زمینه کاری شرکت بهعنوان پژوهشگر استخدام کند و هر ساله هزینه زیادی را صرف انجام...
-
توجه روزافزون به مصرفکننده نهایی
سهشنبه 29 بهمنماه سال 1392 15:55
توجه به مصرفکننده نهایی، عاملی مهم در رشد کسبوکار، افزایش سود برای شرکت و حتی در برخی موارد باعث بقای سازمان است. یکی از هدفهای اصلی کسبوکارهای امروزی، این است که بدانیم در خط مقدم چه اتفاقهایی میافتد (علاوهبر جمعآوری اطلاعات دستدوم و دستسوم از واسطهها). هر چه سازمان از مصرفکننده نهایی؛ یعنی از مشتریان...
-
چطور میتوان برای یک محصول ناشناخته بازاریابی کرد؟
سهشنبه 29 بهمنماه سال 1392 15:31
امروزه با وجود اینترنت، بازاریابی برای کارها خیلی راحتتر از پیش شده است. اگر هوشمندانه عمل کنید حتی با راهاندازی یک کار کوچک میتوانید وارد رقابتی بزرگ در دنیای مجازی شوید. برای ورود به دنیای مجازی باید در ابتدا بررسی کنید که محصول شما با چه فضایی مرتبط است. به این معنی که چه محیطی برای ارائه محصول شما مناسبتر است....
-
نوآوری ایرانی: برونسپاری هوشمندانه تولید در خدمت نوآوری
دوشنبه 28 بهمنماه سال 1392 09:26
برخی شرکتها در پروراندن ایده محصولات جدید و حتی ساخت نمونه اولیه آن محصولات موفقند؛ اما همانجا و قبل از رسیدن محصولات به بازار، کارشان گره میخورد. این مشکل در شرکتهای کوچک و نوپا بیشتر به چشم میخورد. بسیاری از این شرکتها اساسا با هدف ساخت و فروش محصولی جدید شکل میگیرند و در میانه راه زمینگیر میشوند؛ اما دلیل...
-
بهبود عملکردفروش ازطریق رشد هوش عاطفی
چهارشنبه 23 بهمنماه سال 1392 13:37
متخصصان فروشی که عملکرد چندان مطلوبی ندارند، معمولا مهارتهای ارتباطی ضعیفی دارند. بیشترافراد با فروشندگانی که این شرایط را دارند برخورد داشتهاند و با ویژگیهای آنها آشنا هستند. این افراد: • بهطور اثربخش گوش نمیکنند و ارتباط برقرار نمیکنند. • بهجای تمرکز بر پاسخ به مشتری برفرآیند فروش تمرکزدارند. • بهجای آنکه بر...
-
نوآوری ایرانی: نوآوری تنها مختص صنایع پیشرفته نیست
دوشنبه 21 بهمنماه سال 1392 09:24
با وجود اینکه ایران 95 درصد از زعفران جهان را تولید میکند تنها یک هشتم از گردش مالی جهانی این محصول ارزشمند را به خود اختصاص داده است که آنهم بیشتر مربوط به فروش عمده و خام این محصول است. این در حالی است که اسپانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران ایران به دیگر کشورها و البته با نام و نشانتجاری شرکتهای خود، نقش...
-
سرانه مصرف سویا
یکشنبه 20 بهمنماه سال 1392 10:51
سرانه مصرف سویا در ایران نیم کیلو گرم است و این در حالی است که مصرف سرانه سویا در اروپا و آمریکا نه تا یازده کیلوگرم برآورد شده است. یعنی در ایران حداقل یک هجدهم دنیا سویا مصرف می شود که موارد ذیل می تواند چرایی بخشی از این موضوع را آشکارتر جلوه نماید: با نگاهی اجمالی به بسته بندی انواع سویای موجود در بازار این نکته...
-
تجزیه و تحلیل پارتو: ابزاری مفید برای اولویتبندی
پنجشنبه 17 بهمنماه سال 1392 12:30
تصور کنید که بهتازگی مسوولیت مدیریتی جدیدی دریکی از واحدهای شرکت بهعهده گرفتهاید. بدیهی است در ابتدای کار با انبوهی از کارها و مسائل جدیدی مواجه خواهید بود. در حالت مطلوب، خواسته شما تمرکز بر رفع مسائل مهمتر است، اما چگونه تصمیمگیری میکنید که ابتدا به سراغ کدام مساله بروید و آیا بسیاری از دیگر مشکلات به همان...
-
مدل RATER ابزاری برای اندازهگیری کیفیت خدمات
سهشنبه 15 بهمنماه سال 1392 09:51
شما چگونه کیفیت خدماتی را که به مشتریان خود ارائه میدهید ارزیابی میکنید؟ برای این کار ممکن است از روشهایی مانند ارائه پرسشنامه نظرسنجی به مشتریان یا مصاحبه با گروههای متمرکز استفاده کنید. یا ممکن است تعداد و نوع شکایات رسیده از مشتریان را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید. بدون شک روشهایی که به آن اشاره شد...
-
نوآوری ایرانی : نوآوری فقط محصول جدید نیست
یکشنبه 13 بهمنماه سال 1392 13:49
تقاضا در صنعت نشر کتاب در ایران اگر کاهشی نباشد، افزایشی هم نیست. رقبا زیاد و فشار رقابت سنگین است و حاشیه سود و نرخ بازگشت سرمایه هم کم و روند آن کاهشی است. بیشتر شرکتهای فعال در این صنعت برای فرار از مشکلات کاهش حاشیه سود تلاش میکنند از هزینههای خود کم کنند. در این صنایع رقبای قدرتمندی وجود دارند که دسترسی...
-
نقش تمایز در انتخاب نام برند چیست؟
یکشنبه 13 بهمنماه سال 1392 09:25
تمایز از ذات برندسازی ریشه گرفته و قانونی استثناناپذیر در برندسازی است. هیچ برندی با تقلید از رقبا به موفقیت چشمگیر و پایدار نمیرسد؛ با وجود این برخی برندها آگاهانه یا غیرآگاهانه مرتبا در حال شبیه شدن به رقبای قدرتمندشان هستند. یکی از راههای مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب نامی متمایز است. اگر نام برند شما به...