-
شما چگونه ثروتمند شدید؟
سهشنبه 19 اسفندماه سال 1393 15:10
جوانی از پیرمرد ثروتمندی پرسید: شما چگونه ثروتمند شدید؟ پیرمرد انگشتان شست خود را در جیب جلیقهاش کرد و گفت: پسرجان چهل سال پیش، من فقط دو ریال پول داشتم. آن را دادم و یک سیب خریدم. تمام آن روز به برق انداختن سیب پرداختم و در پایان روز آن را به 5 ریال فروختم. فردا صبح با آن 5 ریال یک کیلو سیب خریدم و دوباره آنها را...
-
هرم نام تجاری : ابزار افزایش وفاداری مشتری
یکشنبه 17 اسفندماه سال 1393 10:45
حتما شما نیز این تجربه را داشتهاید: وقتی برای خرید به فروشگاه محله خود میروید، ممکن است با برخی از نامهای تجاری هیچگونه احساس و ارتباطی برقرار نکنید و از طرف دیگر نیز این احتمال وجود دارد که نسبت به برخی نامهای تجاری بسیار اشتیاق و علاقه نشان دهید. برای مثال ممکن است که برای نوشیدن چای، تنها از نام تجاری خاص...
-
آگهی مرموز
سهشنبه 12 اسفندماه سال 1393 09:51
در کتاب طنز حالا حکایت ماست آمده است... در صفحه نیازمندیهای روزنامهای، آگهی با یک نوشته به چشم میخورد: (ببر تاکسی درمیشده فروشی کد 224) اول فکر کردیم شاید آگهی فروش یک دستگاه تاکسی است که به جای ریال با دینارو درم معامله میشود و صاحب کالا گفته تا دیر نشده بیا و ببر. یک بار ببر را با ضمه خواندیم و باز دیدیم که...
-
ویژگیهای مدیران
سهشنبه 28 بهمنماه سال 1393 09:13
از بزرگمهر پرسیدند: چه کسی لایق وزارت (مدیریت) است. پاسخ داد: کسی که دارای ویژگیهای وزارت (مدیریت) باشد. پرسیدند: این ویژگیها کدامند؟ بزرگمهر گفت: چهار و سه و دو و یک. گفتند: آن را بیان کن. گفت: از چهارم یکی هوشیاری است دوم بردباری است سوم دلیری است که در کارهای بزرگ جرات کند چهار جوانمردی است که مالهای بزرگ را در...
-
ویژهگیهای یک آگهی خردمندانه
شنبه 25 بهمنماه سال 1393 09:58
آوردهاند که سه سازنده تار که کارگاههایشان در یک راسته بازار قرار داشت، سالهای زیادی را در یکی از شهرهای کوچک به خوبی و خوشی زندگی میکردند. پس از چندین سال یکی از آنها تصمیم گرفت تابلویی تبلیغاتی پشت ویترین خود قرار دهد که روی آن نوشته بود: «ما بهترین تار را در سراسر کشور میسازیم.» بهدنبال این کار نفر دوم تابلویی...
-
مدیریت پیها و ماجرای موتور هواپیما!
سهشنبه 7 بهمنماه سال 1393 14:08
آوردهاند که سالها پیش مدیر و معاونی برای شرکت در جلسهای با هواپیما به شهرستان مسافرت میکردند و قرار بود 3 ساعت مانده به جلسه به مقصد برسند. 50 دقیقه مانده بود تا هواپیما به مقصد برسد که خلبان اعلام میکند: خانمها و آقایان یکی از موتورهای هواپیما دچار نقص فنی شده ولی جای هیچ نگرانی نیست. ما هنوز سه موتور دیگر...
-
درسهایی از حمله سایبری به شرکت سونی
دوشنبه 6 بهمنماه سال 1393 11:06
حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز در روز 24 نوامبر 2014 به خبر داغ رسانهها تبدیل شد. در این حمله سایبری، اطلاعات شخصی کارمندان شرکت و خانوادههای آنها، ایمیلهایی که بین کارمندان رد و بدل شده بود، اطلاعاتی در مورد حقوق مدیران شرکت، کپیهایی از فیلمهای پخشنشده سونی و... دزدیده شد. هکرها خود را «نگهبانان صلح» نامیده...
-
چه چیزی بر خریداران تاثیر میگذارد؟
یکشنبه 5 بهمنماه سال 1393 16:43
محققان باردیگر به این موضوع قدیمی که چگونه تبلیغات رسانهای یک کالا روی خریداران تاثیر میگذارد، پرداختند. ممکن است آنچه مشتریان خریداری میکنند به محصولی که کنار آن قرار دارد بستگی داشته باشد . تاثیر طعمه یک اصل تجاری دیرینه است که اولین بار در سال 1982 توسط ژول هابر به اثبات رسید. مبنای این اصل آن است که اگر خریداری...
-
علمگرایی و سادهسازی نیاز بازاریابهای ایرانی
سهشنبه 9 دیماه سال 1393 10:31
فصل پاییز بود و سرخپوستان ساکن در منطقهای دورافتاده از رئیس قبیله خود پرسیدند: آیا هوای زمستان امسال خیلی سرد خواهد بود؟ از آنجا که او تازه ریاست قبیله را بهعهده گرفته بود و از رموز و اسرار قدیمی چیزی نیاموخته بود وقتی به آسمان نگاه کرد نتوانست بگوید که آبوهوای زمستان چگونه خواهد بود. به هر حال برای اینکه چندان هم...
-
دارایی ارزشمندی به نام «برند»
دوشنبه 8 دیماه سال 1393 11:03
مجله فوربس هرساله برندهایی را که بالاترین ارزش مادی را دارند معرفی میکند. در لیست منتشرشده برای سال 2014 شرکت اپل با رقم 2/124 میلیارد دلار بالاترین ارزش برند را در جهان دارا است. بیایید کمی به این عدد دقیقتر نگاه کنیم: با فرض دلار 3200 تومان، ارزش برند اپل چیزی حدود 397 هزار میلیارد تومان است. بیایید این عدد را با...
-
سفری به اعماق مغز بر اساس تحقیقات موران سرف
دوشنبه 10 آذرماه سال 1393 09:58
پردهبرداری از رمزآمیزترین اطلاعات بازاریابی موران سرف یک متخصص مغز و اعصاب است که تصمیم گرفت وارد مدرسه کسبوکار شود! او 9 سال از زندگی خود را صرف موشکافی مغز انسان کرد تا پاسخی برای پرسشهای بنیادی بشر بیابد؛ پرسشهایی مانند اینکه انسان چگونه موجودی است؟ ویژگیهای انسانی مانند وجدان، توجه، حافظه، احساسات و اراده از...
-
تجربه مشتری چیست و چگونه باعث موفقیت کسب وکارمیشود؟
چهارشنبه 28 آبانماه سال 1393 09:50
یان مک الیستر، مدیر و رئیس سابق مدیریت، شرکت فورد موتور: «در اواخر دهه 1980 کیفیت وجه تمایز بود. در دهه 1990 برند وجه تمایز بود. برای دهه 2000، تجربه مشتری متمایزگر خواهد بود.» هدف مدیریت تجربه مشتری ( CEM ) ارائه یک پیشنهاد و تجربه برجسته و قابل اتکا به مشتریان است، بهطوریکه مشتریان ارتباطی عاطفی، دائمی و البته...
-
ورود«چای کیسه ای» به سبد غذایی 61 درصد مردم ایران
یکشنبه 25 آبانماه سال 1393 13:29
ایرانی ها به نوشیدن چای دم کردنی بیشتر از چای کیسه ای تمایل دارند . چای به عنوان یک نوشیدنی در فرهنگ ایرانی نسبت به سایر ملل دارای جایگاه ویژه ای است و ایرانی ها ترجیح می دهند به جای بسیاری از نوشیدنی ها چای بنوشند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بازار مصرف چای در کشور 94 درصد جامعه شهری اظهار داشته اند چای دم کردنی در...
-
چه کسی خرید میکند و چه کسی خرید نمیکند؟
یکشنبه 11 آبانماه سال 1393 09:12
دلایل خرید باید خیلی دقیق به مساله تعیین کسانی که خریداری میکنند بپردازیم تا حدودی پاسخ به این سوال بستگی به نوع سازمانی دارد که از شما خریداری میکند، اما یک موضوع روانشناسی نیز در خرید دخیل است.یکی از دوستانم درباره تجربهای که در فروش با یکی از مدیران اجرایی یکی از شرکتهای بزرگ داشت با من صحبت کرد و گفت: بحث من...
-
تحقیق در بازار: الگوی استفاده از نوشیدنیهای چای و قهوه
یکشنبه 27 مهرماه سال 1393 10:10
ام بی ای نیوز - چای و قهوه؛ دو نوشیدنی دلچسب و مورد علاقه ی ایرانی ها. این دو چطور مصرف می شوند؟ چقدر طرفدار دارند و اولویت با کدامیک است؟ در گزارش پیش رو، EMRC به این سوال ها پاسخ می دهد . در این گزارش با استفاده از به روزترین دادههای موجود در تحقیق شاخص گروه هدف (TGI) الگوی استفاده از نوشیدنیهای چای و قهوه در بین...
-
فرصتهای بازاریابی در کشورهای کمتر توسعهیافته
دوشنبه 14 مهرماه سال 1393 10:20
بهرغم مشکلات فراوانی که در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد، بهرهبرداری از فرصتهای بلندمدت بازار در این کشورها ممکن است. امروزه نایک بخش کوچکی از محصولات خود را در چین تولید و عرضه میکند، اما وقتی که در این شرکت به چین اشاره میشود، دو میلیارد پا مورد توجه است، یعنی اینکه شرکت آینده را در ذهن خود...
-
چه زمانی مشتری واقعا مشتری است؟
سهشنبه 1 مهرماه سال 1393 13:52
برای بیشتر کسبوکارها یک مشتری زمانی مشتری میشود که محصولی را بخرد، قراردادی را امضا کند یا با بندهای یک معامله موافقت کند. اما چنین دیدگاهی در مورد مشتری واقعیتی بزرگتر را نادیده میگیرد. چه میشود اگر افرادی را که بهدنبال خدماتی هستند که شما ارائه میکنید نیز مشتری بدانید، حتی در حد گفتوگو؟ یا بهتر از آن، کسانی...
-
موردکاوی کمپین اجتماعی شرکت پاناسونیک
سهشنبه 25 شهریورماه سال 1393 09:41
تصور کنید تصمیم گرفتهاید به افرادی که در تاریکی زندگی میکنند روشنایی بدهید. شرکت پاناسونیک این وظیفه دشوار را برای خود متصور و سپس دست به کار شد. این شرکت در سال 2013 پروژه 100 هزار چراغ خورشیدی را راهاندازی کرد. هدف مشخص بود: تهیه 100 هزار چراغ خورشیدی برای جوامع محروم از برق تا سال 2018، مصادف با صدمین سالگرد...
-
نکاتی برای مدیریت رقبا
سهشنبه 18 شهریورماه سال 1393 10:15
فروشندگان و ویزیتورها اشتباهات مشترکی را در ارتباط با رقیبان خود انجام میدهند که این اشتباهات میتواند تاثیر منفی روی فروش آنها بگذارد. درسهای زیر به شما خواهد آموخت که برای اجتناب از این اشتباهات چه کارهایی میتوانید انجام دهید: 1- بپذیرید که رقبایی دارید: هرگز به مشتری نگویید که «ما با دیگران کاملا متفاوت هستیم و...
-
درسهای بازاریابی از چالش سطل آب یخ
شنبه 15 شهریورماه سال 1393 11:20
جنبش اجتماعی موسوم به «چالش سطل آب یخ» منجر به انتشار عکسها و فیلمهایی از افراد مشهور، هنرمندان، مدیران، ورزشکاران و سیاستمدارانی شده که در این حس سرایتکننده شرکت کردهاند. به هر حال، بیشتر مردم دنیا چه در واکنش به این چالش خوشحال شده باشند و چه خودشان در آن شرکت کرده باشند، به نوعی درگیر آن شدهاند و اظهارنظرها در...
-
داستان کسبوکار سواروفسکی و تغییر صنعت
شنبه 8 شهریورماه سال 1393 11:03
«مردم دوست دارند الماس داشته باشند، اما الماس چنان گران است که ممکن است بسیاری از مردم در تمام زندگی خود، فرصت داشتن الماس واقعی را به دست نیاورند.» این جملهای است که بیش از صد سال قبل دنیل سواروفسکی به فرزندان خود میگفت (سواروفسکی را در زبان فارسی گاهی به اشتباه سواروسکی هم تلفظ میکنند). دنیل سواروفسکی ( Daniel...
-
ثبات کسبوکار؛ رمز رضایت مشتری
یکشنبه 2 شهریورماه سال 1393 10:54
بروس اسپرینگستین، خواننده و آهنگساز معروف آمریکایی، زمانی گفته بود «حفظ کردن مخاطب کار سختی است و نیازمند ثبات فکر، هدف و عمل در یک دوره زمانی بلندمدت است». درست است که او در مورد مسیر تبدیل شدن به یک ستاره موسیقی صحبت کرده بود، اما گفتههایش در دنیای تجربه مشتری نیز قابل اجرا است. ثبات، موضوعی است که بیشتر مدیران...
-
اشتباهات رایج فروشندگان
دوشنبه 27 مردادماه سال 1393 16:02
با وجود اینکه فروشندگان جوان در بسیاری از شرکتها پس از گذراندن دورهها و کلاسهای آموزشی وارد بازار میشوند، اما از آنجا که به صورت مستقیم تجربه حضور در بازار را ندارند، در ماههای ابتدایی فعالیت خود دچار اشتباهاتی میشوند که این اشتباهات باعث میشود، آنها نتوانند به اهداف تعیینشده توسط مدیران فروش دست یابند. چهار...
-
چه عواملی بر فرهنگ بازاریابی درون سازمان تاثیرگذارند؟
یکشنبه 12 مردادماه سال 1393 10:34
فرهنگ بازاریابی درونی یک شرکت در نتیجه سیاستها، روندها و ارتباطات و درگیری کارمندان ظهور میکند. از طریق یکی کردن اهداف توسعهای کارمندان با هدف استراتژیک شرکت خود، تشویق به مشارکت در فرآیندهای تصمیمگیری در کلیه سطوح و ارائه بینش و ماموریتی جذاب، میتوانید به نیروی کار خود انگیزه و اختیار دهید. قبل از اینکه هر...
-
کوچک شدن سفره خانوارها در 8 سال گذشته
چهارشنبه 1 مردادماه سال 1393 15:01
تازهترین آمارها از دخل و خرج خانوارهای ایرانی در سال گذشته نشان میدهد که در سال 1392 نیز در ادامه روندی که از سال 1384 در اغلب سالها وجود داشت، نرخ رشد درآمدها و هزینههای خانوارها، کمتر از نرخ رشد سطح عمومی قیمتها (تورم) بوده است؛ موضوعی که میتوان آن را به معنای «کوچک شدن سفره خانوارها» در هشت سال گذشته دانست....
-
درسهای جام جهانی برای کارآفرینان
سهشنبه 24 تیرماه سال 1393 15:02
مسابقات بزرگ جهانی مثل المپیک یا جام جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار کشورهای مختلف جهان را گرد هم میآورد تا برای به دست آوردن عنوان «بهترین» با هم جدال کنند. کل دنیا معطوف این اتفاق بزرگ است که طرفداران، تماشاچیان و حتی افرادی را که علاقه چندانی به ورزش ندارند، جذب میکند. همانطور که تیمها، بازیکنان و طرفداران آنها...
-
تحقیقات بازار : ابزار حیاتی برای موفقیت در کسبوکار
یکشنبه 15 تیرماه سال 1393 10:09
تحقیقات بازار، فرآیندی است که جمعآوری اطلاعات مرتبط با کالا و خدمات را جهت برآورده کردن نیازهای مشتریان برعهده دارد. این ابزار میتواند موارد مهمی چون روند بازار، جمعیتشناختی، تغییرات اقتصادی، عادات خرید مشتری و اطلاعات مهم در رقابت را مورد شناسایی قرار دهد. آگاهی از اطلاعات مذکور برای موفقیت هر کسبوکاری حیاتی است....
-
جام جهانی و ایده ای منحصر به فرد در کسب و کار
دوشنبه 9 تیرماه سال 1393 08:18
یک آرایشگر آمریکایی مدلهای جالبی را با طراحی تصاویر بازیکنان فوتبال روی سر مشتریان انجام میدهد. اکنون که تب و تاب جامجهانی پس از پایان مرحله گروهی بیشتر شده و تیمهای حاضر در این مرحله بازیهای حساسی را پیشروی خود دارند. در این میان اقدامات جالبی از سوی برخی از افراد انجام میگیرد، مثل طراحی چهره بازیکنان روی...
-
چرا برادران هوآیی میخواهند به دیزنی چین تبدیل شوند؟ حرکت فراتر از مرزهای کسبوکار
شنبه 7 تیرماه سال 1393 11:07
شرکت رسانههای برادران هوآیی ( Huayi ) بزرگترین شرکت تولید سرگرمی در چین و در حوزه خود صاحب اولین سهام در این کشور است. این شرکت ابتدا روی تجارت تبلیغات شهری متمرکز بود و به سرعت، حوزه کارش به تولید فیلمهای سینمایی گسترش پیدا کرد. امروز این شرکت یک پنجم فروش فیلم در چین را به خود اختصاص داده است (6/3 میلیارد یوآن از...
-
کسبوکار میلیارد دلاری جام جهانی
شنبه 31 خردادماه سال 1393 08:23
جام جهانی فوتبال برزیل بالاخره شروع شد. این مسابقات کسبوکاری است که هر چهار سال یک بار علاوه بر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، دیگر بنگاههای اقتصادی در سراسر دنیا را دربرمیگیرد؛ از افزایش فروش برندهای بزرگ ورزشی و غیر ورزشی اسپانسر در مسابقات گرفته تا رونق تبلیغات تلویزیونی، تحرک بنگاههای محلی و حتی افزایش فروش و...