ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
به برخی از شرکتهایی فکر کنید که در یک دهه گذشته، بازار را متحول کرده و حتی نگاه مشتریان را هم بهطور کامل تغییر دادهاند. در بین این شرکتها، میتوان شرکتهایی مانند گوپرو را مشاهده کرد که دوربینهای ورزشی را به بازار عرضه کرد؛ دوربینهایی که ممکن است حتی بسیاری از مشتریان بالقوه متوجه نبودند که نیازمند آن هستند. شرکتهایی مانند اپل، تصور مشتریان از محصولات موجود را به کلی تغییر دادهاند و تاکسیهای اینترنتی هم خدمت جدیدی ارائه میدهند که کارکرد بازارهای سنتی حملونقل را تغییر داده است. البته همیشه چنین شرکتهای تغییرآفرینی در حوزههای فناوری بالا دست به نوآوری نمیزنند و گاهی حذف غذا و صندلی راحت از هواپیما برای کاهش قیمت پروازها و حتی تولید پیمانههای اندازهگیری جدیدی که خواندن درجههای اندازهگیریشان راحتتر است، باعث تمایز قابل توجه با رقبا میشود.
در نگاه نخست، به نظر نمیرسد این طیف گسترده از شرکتهای تحولآفرین، شباهت چندانی با هم داشته باشند. آنها در بازارها و صنایع مختلف فعالند، ممکن است به جای تولید محصول به ارائه خدمات بپردازند، از فناوریهای جدید یا راهکارهای ابتدایی استفاده کنند و شیوه فروششان هم اینترنتی یا حضوری است. با وجود تمام این تفاوتهای قابل توجه بین آنها، شباهتهای بزرگی میتوان بین آنها مشاهده کرد که عامل موفقیتشان شده است.