ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
برای اغلب شرکتها پاسخ به این پرسش که باید چقدر پول صرف بازاریابی خود کنند، بسیار دشوار است و در بیشتر مواقع مدیران بنگاهها دچار سردرگمی، تردید و ابهام از درستی میزان بودجهای هستند که هرسال برای فعالیتهای بازاریابی شرکت خود اختصاص میدهند.
چرا تعیین بودجه در بازاریابی مهم است؟
فعالیتهای بازاریابی در هر سازمان شباهت زیادی به فرآیند کاشت بذر، نگهداری و مراقبت از آن و در نهایت در برداشت میوه دارد. اگر مدیران یک شرکت بتوانند بودجه مناسبی برای مجموعه فعالیتهای یکپارچه بازاریابی در سازمان خود اختصاص دهند، میتوانند انتظار داشته باشند که سرمایهگذاری آنها به نتیجهای مطلوب و مناسب منجر میشود. بنابراین اجازه دهید راهکارها و روشهای متداول تعیین بودجه در بازاریابی را مرور کنیم:
روش اول-درصدی از درآمد ناخالص را به بودجه اختصاص دهید. یکی از رایجترین روشها برای تعیین بودجه در بازاریابی، اختصاص درصد مشخصی از درآمد شرکت است. اینکه چه درصدی از درآمد باید بهعنوان بودجه سازمان تعلق گیرد به اندازه کسبوکار بستگی مستقیم دارد. این درصد برای کسب و کارهای بزرگ بین 5 تا 10 درصد در نظر گرفته میشود. درحالیکه برای کسب و کارهای کوچک حتی تا 20 درصد از درآمد خالص را میتوان به بودجه بازاریابی اختصاص داد اما این درصد برای کسبوکارهای بسیار بزرگ بین 2 تا 5 درصد پیشنهاد شده است. البته بدیهی است، بهترین عدد برای کسبوکار میتواند به صورت آزمون و خطا بهطور دقیقتر محاسبه شود. از مزایای این روش فهم بسیار آسان آن است و به ویژه اینکه میتوان از مانور دادن در کمپینهای تبلیغاتی و رویدادهای بازاریابی به خوبی استفاده کرد. اما شاید تنها عیب این روش غیر دقیق بودن آن است به ویژه برای کسب وکارهای جدید و کوچک که اطمینان از کسب درآمد در آنها قطعی نیست، استفاده از این روش ممکن است آنها را با چالشهای مالی روبهرو کند.
روش دوم-درصدی از سود خالص را به بودجه بازاریابی اختصاص دهید. مشابه محاسبه بودجه بازاریابی از روش درصدی از درآمد، میتوانید با استفاده از این روش درصد مشخصی از میزان سود خالص خود را به این کار اختصاص دهید. این روش نسبت به روش قبلی کمی تهاجمیتر است چرا که در اینجا کلیه هزینهها را در نظر گرفته و از محاسبات خود خارج میکنید. اینکه چه درصدی از سود خالص را برای بودجه اختصاص دهید، بهطور کامل به روش قبلی شباهت دارد. این روش نیز از راهکارهای سودمند برای تعیین بودجه بازاریابی است و البته از روش قبلی بهویژه برای کسبوکارهایی که حاشیه سود مشخصی دارند، کاربردیتر است اما این روش نیز مانند روش قبلی خیلی دقیق نیست و تخمینی است.
روش سوم-هرچه قدر استطاعت مالی اجازه میدهد، بودجه اختصاص دهید! در دنیای پرسرعت کسبوکار امروزی، این روش قطعا یکی از روشهای محبوب در تعیین بودجه بازاریابی است. در این روش به عنوان مدیر یک بنگاه اقتصادی میتوانید بخشی از سرمایه مازاد خود را که هیچ تاثیری بر فرآیند روزمره کسبوکار ندارد، به بودجه بازاریابی اختصاص دهید. در این صورت با خیال راحت میتوانید فرآیند بازاریابی را دنبال کنید، چرا که حتی اگر بازاریابی با شکست مواجه شود هیچ تاثیر مستقیمی بر کسبوکار نخواهد داشت. این روش، اقدامی تهاجمی در تعیین بودجه بازاریابی به شمار میآید و ممکن است به موفقیتهای بزرگی در اقدامات بازاریابی دستیابی پیدا کنید. اما روشی خطرناک برای کسبوکارهای کوچک است چون ممکن است ادامه فعالیت و حیات آنها را با چالش روبهرو کند.
ادامه مطلب ...رنگ ها مفاهیم خاصی را به بیننده می رسانند اما این مفاهیم در گذر زمان تغییر میکنند . امکان دارد رنگی اکنون مفهومی را برساند که قرن ها پیش مفهوم دیگری را داشته و سال ها بعد مفهوم دیگری را برساند . در کل رنگ ها یک ابزار ارتباط بصری است که می تواند بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تاثیر بگذارد .
رنگ ها در طراحی لوگو ، محصولات ، طراحی بسته بندی ، امور مختلف تبلیغاتی و گرافیکی ، مفاهیم مختلفی را می رسانند . به عنوان مثال رنگی می تواند پیام مثبت یا منفی برساند یا اینکه مردم را به خرید کردن ترغیب کند یا احساس اعتماد و اطمینان را برساند ، احساس سرما و گرما ، اشتها و چندین پیام دیگر…
با توجه به میزان تاثیر گذاری رنگ ها بر ذهن بیننده این اطمینان حاصل می شود که رنگ ها نقش بسیار مهمی را در طرح های شما ایفا میکنند . اگر به بسته بندی بطری های آب معدنی دقت کنید متوجه خواهید شد که طراحان بسته بندی از رنگ آبی استفاده کرده اند چرا که این “رنگ آبی” است که احساس خنک بودن را به بیننده القا می کند و ارتباط بسیار مستقیم با فروش آن محصول دارد . پس یادتان باشد انتخاب رنگ باید با دانش لازم انجام شود نه سلیقه شخصی. در ادامه مفاهیم برخی از رنگها را ملاحضه بفرمایید: