ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
ضمن پژوهشی از دانشجویان خواسته بودند ده پوستر را به ترتیب جذابیت ردهبندی کنند و به آنها گفتند در پایان میتوانند بهعنوان هدیه یکی از پوسترها را برای خود نگه دارند. پنج دقیقهی بعد اعلام کردند پوستری که در ردهبندی آنها سوم شده بود دیگر موجود نیست. سپس، از آنها خواستند مجددا ردهبندی را انجام دهند. پوستری که دیگر موجود نبود ناگهان رتبهی اول را کسب کرد.
در روانشناسی، این پدیده را واکنش مینامند؛ وقتی از یک انتخاب محرومایم، ناگهان بهنظر جذابتر میرسد. این کار مثل طغیان است. به آن «اثر رومئو و ژولیت» هم میگویند؛ چون عشق بین این دو نوجوان داستان شکسپیر ممنوع بود، هیچ حدومرزی نمیشناخت. این تمایل حتما نباید دربارهی عشق باشد. در امریکا، مهمانیهای دانشآموزی بهخاطر مصرف بیش از حد مشروبات الکلی معمولا بههم میخورد، صرفا به این خاطر که مصرف آنها قبل از سن ۲۱ سالگی مجاز نیست.
در نتیجه، پاسخ معمول به کمبود باعث ایجاد خلل در شفافاندیشی میشود. ارزش محصولات و خدمات را صرفا بر اساس قیمت و مزایای آنها بسنجید. اینکه یک محصول در حال اتمام است یا پزشکان لندن به آن علاقهمند شدهاند نباید در ارزشش اثرگذار تلقی شود!
منبع: کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی