ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
مسابقات بزرگ جهانی مثل المپیک یا جام جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار کشورهای مختلف جهان را گرد هم میآورد تا برای به دست آوردن عنوان «بهترین» با هم جدال کنند. کل دنیا معطوف این اتفاق بزرگ است که طرفداران، تماشاچیان و حتی افرادی را که علاقه چندانی به ورزش ندارند، جذب میکند.
همانطور که تیمها، بازیکنان و طرفداران آنها تجربیات زیادی در این مسابقات به دست میآورند، درسهایی وجود دارد که در زندگی یک کارآفرین میتواند بهکار گرفته شود که در اینجا به پنج نمونه آن اشاره میکنیم.
1) همیشه استعدادها باعث بردن نمیشوند
چهار سال پیش اسپانیا برای اولین بار عنوان قهرمانی جامجهانی را به دست آورد. طرفداران این تیم انتظار داشتند این نتیجه در جام جهانی امسال هم تکرار شود. این انتظار با وجود بهترین بازیکنان دنیا که بیشتر آنها در باشگاههای مطرحی مثل رئال مادرید و بارسلونا بازی میکردند، به وجود آمده بود؛ اما آنها نتوانستند. آنها بعد از شکست ناامیدکننده مقابل هلند و تلاش نهچندان خوب در دو بازی بعدی از دور مسابقات خارج شدند. انگلستان و ایتالیا با سوابق درخشان نیز به همین سرنوشت دچار شدند و راه را برای صعود تیمهایی که نسبت به آنها از استعدادهای کمتری برخوردار بودند، باز کردند.
این حذفهای زودهنگام میتواند درس بزرگی برای کسبوکارها باشد: وجود استعدادها به تنهایی موفقیت را تضمین نمیکند، بلکه عوامل دیگری مانند تلاش، نوآوری و یافتن یک استراتژی خوب مورد نیاز است.
2) جامعه بهترین دوست یک برند است
جامجهانی برای برندهای بزرگ جهانی خوب بوده است. نایک، کوکاکولا و بسیاری دیگر با راهاندازی کمپینهای بازاریابی نوآورانه و جذاب اثرگذاری جهانی زیادی داشتهاند و از شور و هیجانی که برای جام جهانی وجود دارد، منتفع شدند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیشتر برندها بر پیوند زدن محصولات و خدمات خود به جامعه جهانی فوتبال متمرکز شدند، نه خود محصولات و خدمات. برای کارآفرینان این میتواند درس بزرگی باشد که اهمیت ایجاد جامعه برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را نشان میدهد. یعنی کسبوکارها میتوانند به جای اینکه صرفا بر تبلیغ خودشان متمرکز باشند تا آگاهی برند ایجاد کنند، میتوانند بر آموزش، اطلاعرسانی و خدماتدهی تکیه کنند.
تحقیقات بازار، فرآیندی است که جمعآوری اطلاعات مرتبط با کالا و خدمات را جهت برآورده کردن نیازهای مشتریان برعهده دارد. این ابزار میتواند موارد مهمی چون روند بازار، جمعیتشناختی، تغییرات اقتصادی، عادات خرید مشتری و اطلاعات مهم در رقابت را مورد شناسایی قرار دهد. آگاهی از اطلاعات مذکور برای موفقیت هر کسبوکاری حیاتی است.
ابزار تحقیقات بازار، در اخذ تصمیمات استراتژیک، کشف نیازهای برآوردهنشده مشتریان و در بسیاری موارد به کشف ایدههای جدید برای ارائه محصولات و خدمات جدید کمک میکند. تصمیمگیریهایی که در کسبوکار براساس دانایی و آگاهی مناسب و تحقیقات بازاری خوب انجام شود، مخاطرات را به حداقل میرساند. برای استفاده از ابزار تحقیقات بازار، گامهای زیر را بردارید:
گام اول- هدف و «مساله» را تعریف کنید. شاید مهمترین گام در استفاده از ابزار تحقیقات بازار، تعیین اهداف آن است. اهداف تعیینشده به درک و استخراج پرسشهای مناسب کمک میکند. بهطور معمول در هر کسبوکاری یک مساله (یا فرصت!) وجود دارد و شما به عنوان کسی که قصد استفاده از این ابزار را دارید، باید توانایی بهدست آوردن اطلاعات برای پاسخ به مسائل را داشته باشید. برخی مسائل در کسبوکار این چنین هستند: «برای محصول جدید خود چگونه قیمتگذاری کنیم؟» یا «اولویت در ارائه خدمات به مشتری چگونه است؟»
با درک شفاف مساله مرتبط با کسبوکار، قادر خواهید بود از ابزار تحقیقات بازار بهطور موثر و متمرکز استفاده کنید.
گام دوم- «طرح تحقیقات بازار» را مشخص کنید. اکنون که هدف تحقیق بازار را میدانید، زمان آن است که طرح روش تحقیقات بازار خود را مشخص کنید. «طرح تحقیقات بازار» برنامهریزی دقیقی برای آغاز این کار است. در این گام شما روش انجام تحقیقات بازار (مانند انجام نظرسنجی، گروه متمرکز و...) را تعیین خواهید کرد. در این مرحله باید به چگونگی انتخاب و شناسایی مخاطبان برای انجام تحقیقات بازار و همچنین برنامهریزی برای روش ارتباطی (مانند تلفن، حضوری، ایمیل، اینترنت و...) فکر کنید. یک بار دیگر به ذهن خود بسپارید که گزارش و نتایج نهایی تحقیق باید پاسخگوی هدف تعیینشده باشد. بر این اساس میتوانید روش تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده(مانند ارائه خلاصه گزارش ساده، تحلیل رگرسیون پیشرفته و...) را تعیین کنید. انتخاب روش در ابزار تحقیقات بازار به طبیعت اطلاعات مورد نظر بستگی دارد. سه طبقهبندی برای تحقیقات بازار پیشنهاد میشود:
یک آرایشگر آمریکایی مدلهای جالبی را با طراحی تصاویر بازیکنان فوتبال روی سر مشتریان انجام میدهد.
اکنون که تب و تاب جامجهانی پس از پایان مرحله گروهی بیشتر شده و تیمهای حاضر در این مرحله بازیهای حساسی را پیشروی خود دارند. در این میان اقدامات جالبی از سوی برخی از افراد انجام میگیرد، مثل طراحی چهره بازیکنان روی میوهها و انواع غذاها. در جدیدترین اقدام صورت گرفته در اینباره، یک آرایشگر خوشذوق در سن آنتونیو، به طراحی تصاویر بازیکنان روی سر مشتریان خود اقدام کرده است. راب فرل صاحب این آرایشگاه چهره بازیکنانی نظیر کریستیانو رونالدو، تیمهاوارد و گیلرمو اوچوا دروازهبان مکزیک را روی سر مشتریان خود طراحی کرده است.
شرکت رسانههای برادران هوآیی (Huayi) بزرگترین شرکت تولید سرگرمی در چین و در حوزه خود صاحب اولین سهام در این کشور است. این شرکت ابتدا روی تجارت تبلیغات شهری متمرکز بود و به سرعت، حوزه کارش به تولید فیلمهای سینمایی گسترش پیدا کرد. امروز این شرکت یک پنجم فروش فیلم در چین را به خود اختصاص داده است (6/3 میلیارد یوآن از کل فروش 8/21 میلیاردی). در سال 2013 رشد ثبت شده این شرکت معادل 27 درصد بوده است.
در چند سال اخیر مسیر توسعه فعالیتهای تجاری هوآیی به حوزه بازیهای گوشیهای همراه و شهربازیها هم رسیده است. بنیانگذار این شرکت، وانگ ژونگجون میگوید که این شرکت، با الگو قرار دادن دیزنی (Disney)، میخواهد به بازیگری عمده در تمام حوزههای صنعت سرگرمی تبدیل شود.
هوآیی در سال 2009 برای عرضه عمومی اولیه سهام اقدام کرد. سهام 26 درصدی آقای وانگ در این شرکت او را در فهرست ثروتمندان چینی از دید نشریه فوربس قرار داده است؛ او در سال 2013 با برآورد ثروت 1/1 میلیارد دلاری، نفر 142 این فهرست بود.
وانگ با نشریه الکترونیک (Knowledge@Wharton) متعلق به دانشکده وارتن دانشگاه پنسیلوانیا در مورد هدف این شرکت از تنوع بخشیدن به فعالیتهای آن و آنچه او در جریان این روند آموخته، گفتوگویی داشته است. آنچه در پی میآید، نسخهای تدوین شده از این گفتوگو است.