ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
فصل پاییز بود و سرخپوستان ساکن در منطقهای دورافتاده از رئیس قبیله خود پرسیدند:
آیا هوای زمستان امسال خیلی سرد خواهد بود؟
از آنجا که او تازه ریاست قبیله را بهعهده گرفته بود و از رموز و اسرار قدیمی چیزی نیاموخته بود وقتی به آسمان نگاه کرد نتوانست بگوید که آبوهوای زمستان چگونه خواهد بود.
به هر حال برای اینکه چندان هم بیراه نگفته باشد به افراد قبیلهاش پاسخ داد که هوای زمستان حتما سرد خواهد بود و آنان با جمعآوری هیزم باید برای فصل سرما آماده شوند.
او که مدیری عملگرا بود پس از چندین روز فکری به نظرش رسید، شماره تلفن اداره هواشناسی منطقه را گرفت و پرسید: آیا هوای زمستان سرد خواهد بود؟
کارشناس هواشناسی نیز پاسخ داد: به نظر میرسد که در این زمستان هوا کاملا سرد باشد.
بنابراین رئیس قبیله به افرادش دستور داد که برای آمادگی هیزم بیشتری جمعآوری کنند.
یک هفته بعد، او دوباره با اداره هواشناسی تماس گرفت:
آیا هوای زمستان خیلی سرد خواهد شد؟
و دوباره پاسخ شنید: بله به یقین هوای زمستان خیلی سرد خواهد شد.
رئیس دوباره به افراد قبیله دستور داد در جمعآوری هیزم، از کوچکترین قطعات چوب هم چشمپوشی نکنند.
دو هفته بعد او باز هم با اداره هواشناسی تماس گرفت: آیا مطمئن هستید که هوای زمستان خیلی سرد خواهد شد؟
-صددرصد! زمستان امسال یکی از سردترین زمستانها خواهد بود.
چطور اینقدر اطمینان دارید؟
زیرا سرخپوستان منطقه بهصورت بیسابقهای در حال جمعآوری هیزم برای فصل زمستان هستند!
حالا حکایت، حکایت ماست. در میان برخی مدیران این افسانه وجود دارد که دیگران چون ابزارها و تکنولوژی برتری را صاحب هستند پس دقت اطلاعات آنها بالاتر است!!!
این از آن مواردی است که در مدیریت صنایع ایران به شدت رایج است و برخی تکنولوژی برتر را تنها چاره پیروزی در رقابتهای بازاریابی (مارکتینگ) میدانند (که چنین نیست).
مجله فوربس هرساله برندهایی را که بالاترین ارزش مادی را دارند معرفی میکند. در لیست منتشرشده برای سال 2014 شرکت اپل با رقم 2/124 میلیارد دلار بالاترین ارزش برند را در جهان دارا است. بیایید کمی به این عدد دقیقتر نگاه کنیم: با فرض دلار 3200 تومان، ارزش برند اپل چیزی حدود 397 هزار میلیارد تومان است. بیایید این عدد را با ارزش بازار سهام کشورمان، که رقمی حدود 340 هزار میلیارد تومان است، مقایسه کنیم: ارزش برند اپل بهعنوان یکی از داراییهای ناملموس این شرکت از ارزش کل بازار بورس کشور ما بیشتر است.
چرا برند میتواند اینقدر ارزشمند باشد؟
داراییهای شرکتها به دو دسته کلی تقسیم میشوند. یک دسته داراییهای ملموس مانند ساختمان، کارخانه، کالا و... و دسته دوم داراییهای ناملموس مانند برند، قدرت نوآوری و.... مساله مهمی که در مورد این دو دارایی وجود دارد و در کسبوکار مدرن باید به آن توجه ویژهای شود، افزایش سهم داراییهای ناملموس از ارزش شرکتها است. به عنوان مثال در حوالی سال 1970 میلادی بیش از 80 درصد ارزش شرکتهایی که در بورسهای بزرگ دنیا حضور داشتند، ارزش داراییهای ملموسشان بوده است. اما امروزه داراییهای ناملموس تشکیلدهنده بیش از 80 درصد ارزش شرکتهایی است که در بورسهای بزرگ دنیا حضور دارند.
وقتی از مدیریت داراییها حرف زده میشود معمولا ذهن مدیران فقط به سمت مدیریت داراییهای ملموس سازمانشان میرود. مطالب گفته شده، اهمیت داراییهای ناملموس را نشان میدهد و یادآوری میکند شرکتها باید برنامه ویژهای برای مدیریت این گروه از داراییها داشته باشند.
برند یکی از مهمترین داراییهای ناملموسی است که شرکتها باید بیشترین توجه را به آن داشته باشند. قبل از اینکه بخواهیم به دلایل اهمیت برند بپردازیم باید تعریفی از برند ارائه دهیم. طبیعتا در مورد برند مانند سایر مفاهیم مدیریتی تعریف واحدی وجود ندارد که تمام صاحبنظران بر روی آن اتفاقنظر داشته باشند. پس ما تعریفی را که بیشتر رایج است، بیان میکنیم.