ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
علیرغم تأکید کارشناسان تغذیه بر پایین بودن ارزش غذایی پفک، میزان مصرف این ماده خوراکی در سال های اخیر کاهش نیافته است.
نتایج بررسی های صورت گرفته از سوی یک موسسه تحقیقات داخلی درخصوص رابطه میزان مصرف پفک توسط افراد بالای 15 سال و سطح تحصیلات آنها در شهرهای بزرگ کشور نشان می دهد که 76 درصد جامعه شهرنشین کشور، متقاضی مصرف پفک در رژیم غذایی خود بوده اند.
نتایج حاکی از آن است که افراد با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم بیشترین تقاضا را برای این نوع خوراکی در بازار تنقلات رقم زدند به طوری که این افراد 6 درصد بیش از سایر سطوح تحصیلی پفک خورده اند و پس از آن افراد با سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر 4 درصد کمتر از دیگران پفک مصرف کرده اند و لیسانسه و زیردیپلم ها به ترتیب هشت و پنج درصد کمتر از سایرین این خوراکی را در سبد غذایی خود جای داده اند.
همان طورکه قابل پیش بینی است بیشترین متقاضیان پفک افراد با سن کمتر از 25 سال هستند چرا که در این رده سنی 10 درصد بیشتر از دیگران پفک می خورند و این رقم در میان افراد 25 تا 35 ساله پنج درصد بیش از دیگران است ولی با افزایش سن، میزان مصرف این خوراکی کاهش می یابد.
ذائقه اکثر مصرف کنندگان پفک، محصولات شرکت چی توز را به سایر تولید کنندگان پفک ترجیح داده است به طوری که 53 درصد سهم بازار به شرکت مذکور اختصاص دارد و پس از آن اشی مشی و پفک نمکی توانسته اند به ترتیب بیشترین مشتری را برای محصول خود جلب کنند.
مصرف چیپس در 12 ماه گذشته با افزایش سه درصدی، از 78 درصد به 81 درصد رسید.نتایج بررسی های صورت گرفته درخصوص میزان مصرف چیپس توسط افراد بالای 15 سال ساکن شهرهای بزرگ کشور نشان می دهد که علیرغم توصیه پزشکان مبنی برکاهش مصرف چیپس، 81 درصد جامعه شهرنشین کشور متقاضی این محصول هستند.نتایج این تحقیقات حاکی از استقبال بالای افراد تحصیلکرده از این خوراکی تنقلاتی است، به طوری که افراد با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر هفت درصد بیش از سایرین چیپس مصرف کرده اند و پس از آن شهروندان دیپلمه و فوق دیپلم بیشترین تقاضا را برای این ماده غذایی رقم زده و چهار درصد بیش از دیگران چیپس خریده اند،این درحالی است که زیردیپلمه ها پنج درصد کمتر از دیگر ساکنین شهرها متقاضی این خوراکی در سبد مصرفی خود بوده اند.همان طور که انتظار می رود، بیشترین تقاضا در بازار چیپس توسط جوانان صورت گرفته، جوانان با سن کمتر از 25 سال 6 درصد و جوانان در رده سنی 25 تا 35 سال پنج درصد بیش از سایر افراد چیپس خریده اند. البته با افزایش سن ، میزان تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.همچنین بررسی های انجام شده از موفقیت شرکت چی توز در شناخت ذائقه متقاضیان چیپس خبر می دهد، چراکه این شرکت با جلب رضایت خاطر این افراد توانسته 62 درصد تقاضای بازار این کالا را پاسخگو باشد و پس از مزمز و کرانچیپس شاهد استقبال مشتریان بیشتری باشند.
منبع: ام بی ای نیوز
به طور کلی، تبلیغات پنهان و نامحسوس عبارتند از جایگذاری انواع محصولات، مکانها و خدمات در بخشهایی از: فیلمهای سینمایی، شبکههای خبری، مجلات، روزنامهها، برنامههای تلویزیونی و سایر رسانهها که اصولا به طور معمول مورد استفاده تبلیغاتی ندارند.
این جایگذاری در پی انعقاد قراردادهای سنگین بین صاحبان برند و کارگردانها و تهیهکنندگان فیلمهای سینمایی، نویسندگان، آهنگسازان، خبرنگاران و غیره صورت میگیرد. اگرچه سابقه تبلیغات پنهان به دهههای گذشته باز میگردد، ولی استفاده از آن در سالهای اخیر به طور محسوسی رو به افزایش گذاشته است.
در نگاه اول، تشخیص و ردیابی تبلیغات پنهان تا حدودی مشکل به نظر میرسد، ولی با کمی تامل و دقت در فیلمهای سینمایی، به خصوص فیلمهای هالیوودی میتوان ردپای شرکتهای بزرگ دنیا و برندهای وابسته به آنها را یافت. در بسیاری از موارد این نوع تبلیغات نامحسوس به عنوان تامین کننده بخشی از هزینههای سرسام آور دستمزد ستارههای سینما به شمار میرود.
قرار دادن انواع محصولات مرتبط با برندهای مشهور دنیا در صحنههایی از فیلمهای سینمایی، رایجترین شیوه تبلیغات پنهان در سطح جهان به شمار میرود. به جرات میتوان تبلیغات درون فیلمی را مهمترین بخش در استفاده ابزاری از رسانهها در فعالیتهای تبلیغاتی پنهان برشمرد. امروزه به ندرت میتوان فیلمی را در سینمای هالیوود یافت که فاقد جنبههای مختلف تبلیغات پنهان باشد. تبلیغات در فیلمهای سینمایی در سالهای اخیر شاهد رشد فزایندهای در صنعت سینما به خصوص سینمای آمریکا بوده است. براساس نتایج تحقیقات موسسه نیلسن مدیا، 10 تا 30 درصد بودجه ساخت فیلمهای سینمایی محصول هالیوود در فاصله سالهای 2003 تا 2006 از طریق تبلیغات درون فیلمی فراهم شده است و به نظر میرسد این روند در حال افزایش است.
میزان رضایت مشتریان از کیفیت انواع خودروهای موجود در کشور در شرایطی اعلام شده که پرتیراژها از نظر مصرفکنندگان، کمترین رضایت را به دست آوردهاند.
طبق ارزیابیهای صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،خودروهای موجود در کشور به شش دسته قیمتی زیر 10 میلیون تومان، 10 تا 20، 20 تا 30، 30 تا 40، 40 تا 50 و بالای 50 میلیون تومان تقسیم و اعضای هر گروه بر حسب میزان رضایت مشتریان، رتبهبندی شدهاند. پرجمعیتترین گروه ، مربوط به 10 تا 20 میلیونیها میشود که 15 خودرو در آن جای دارد و دسته 20 تا 30 میلیونیها نیز با تنها سه عضو، کم ترافیکترین به شمار میرود.
از نکات قابل توجه این آمار، میتوان به بالاتر قرار گرفتن ام وی ام از پراید و رضایتمندی بیشتر مشتریان از پژو 206 صندوقدار در مقایسه با تندر-90، اشاره کرد. همچنین به لحاظ کسب امتیاز، پورشه کاین حائز بیشترین میزان رضایتمندی از سوی مشتریان شده و پراید صبا نیز کمترین رضایت را احراز کرده است. شرکت بازرسی به دلیل عدم ارائه لیست فروش از سوی کرمان خودرو، خودروسازان بم و رامک خودرو، محصولات این سه شرکت را در ارزیابی خود لحاظ نکرده، بنابراین مشخص نیست مشتریان تا چهاندازه از کیفیت خودروهایی مانند لوبو و سانگ یانگ رضایت دارند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تازهترین گزارش خود به بررسی سهم عرضهکنندگان خودرو در بازار کشور پرداخته و علاوه بر آن، سهم انواع خودرو اعم از داخلی و خارجی را نیز مشخص کرده است. در آماری که در این زمینه منتشر شده، خودروهای حاضر در کشور به شش دسته قیمتی «زیر 10 میلیون تومان»، «10 تا 20»، «20 تا 30»، «30 تا 40»، «40 تا 50» و «بالاتر از 50 میلیون تومان» تقسیم شدهاند که در این بین، دسته دوم بیشترین سهم را داراست و دسته سوم نیز کمترین سهم را به خود میبیند. همچنین در بین خودروهای موجود، پراید بیشترین حضور را در خیابانهای کشور تجربه میکند و پس از آن، پژو دارای بیشترین حضور است. خودروهایی مانند MVM ، روآ، مگان و ورنا نیز از جمله داخلیهایی هستند که حضوری کمرنگ در بازار ایران طی شش ماه ابتدایی امسال داشتهاند.
سهم حدودا 50 درصدی پراید
به سراغ خودروها برویم و ببینیم سهم گروههای شش گانه از بازار کشور چقدر است.
ابتدا از گروه زیر 10 میلیونیها شروع کنیم، گروهی که MVM مدل 110، پراید و روآ را در خود جای داده و در این بین، پراید رکورددار به حساب میآید. در این گروه قیمتی که در مجموع 6/47 درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده، پنج مدل مختلف از پراید به چشم میآید و در این میان، مدل 132 دارای بیشترین سهم است. سایپا 141 نیز کمترین سهم را در اختیار دارد. اما دو عضو دیگر گروه زیر 10 میلیونیها یعنی روآ و MVM مدل 110 نیز به ترتیب چهار و هفت دهم درصد سهم را صاحب شده اند و این در شرایطی است که روآ دیگر به تولید نمیرسد.