ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
تصور کنید در راه خانه، اپلیکیشنی را باز میکنید و چند قلم از خورد و خوراک روزانه خود را که لازم دارید سفارش میدهید. سپس به نزدیکی خانه که رسیدید، آنها را از سوپرمارکت محل خود تحویل میگیرید. یا تصور کنید وارد سوپرمارکت بزرگی در نزدیکی محل کار یا منزل خود میشوید و با برداشتن اجناس مورد نظرتان، بدون اینکه اصلا به سراغ صف و صندوق بروید، از فروشگاه خارج میشوید و هزینه اجناس بهطور خودکار از حساب بانکی شما برداشته میشود. این دو نمونه مدلهای رویایی از سوپرمارکتهای آینده نیستند. اولی سرویسی است که در بسیاری از سوپرمارکتهای بزرگ دنیا در کشورهای توسعهیافته اجرا میشود و دومی مدل سوپرمارکت شرکت آمازون است که چند ماهی است این روش را بهطور آزمایشی راهاندازی کرده و قرار است همین امسال برای عموم هم اجرایی شود.
اینترنت و تکنولوژی همه کسبوکارهای سنتی از جمله کسبوکار سوپرمارکتها را هم متحول کردهاند و همین تحول البته باعث شده پیشگامان این روند در مواجهه با مدلهای سنتی دچار مشکلات قابلتوجهی شوند. آنچه سال گذشته در زمینه خدمات تاکسی آنلاین برای استارتآپهای اسنپ و تپسی رخ داد و حتی کار به اعتراض به مقابل مجلس هم رسید، از آن دسته است. واقعیت این است که مدلهای کسبوکار از سفارش غذا گرفته تا خرید بلیت قطار و هواپیما و از گرفتن تاکسی تا خدمات مالی (فینتک) در حال متحول کردن فضای کسبوکارند و با توجه به این روند، انتظار هم میرفت که بهزودی در یکی از سنتیترین خدمات خردهفروشی نیز شاهد مواجهه با مدلهای عرضه مدرن باشیم.