ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
داستانها در ذخیرهسازی خاطرات و دستهبندی اطلاعات توسط مغز نقش اساسی دارند. این روزها حضور علم و هنر در عرصه بازاریابی و ساخت تبلیغات بیش از پیش حس میشود و وقت آن رسیده که سازندگان تبلیغات دیجیتال، به اهمیت روایت داستان در ساخت تبلیغات پی برده و آن را جدی بگیرند.همه ما عاشق داستان هستیم. در این شکی نیست، اما تا همین سالهای اخیر کمتر کسی میدانست که داستانها در رشد و تکامل ما تا چه حد نقش داشتهاند. به عنوان یک گونه از موجودات زنده، ما خودمان را در داستانها غوطهور میکنیم. این داستانها هستند که به ما کمک میکنند اطلاعات را پردازش کنیم.
جونس کپلن، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در سال ۲۰۱۶ نتایج تحقیقات خود را در این رابطه منتشر کرد. بر اساس این تحقیقات، اسکنهای مغزی نشان دادهاند داستانهایی که ما را وادار میکنند درباره ارزشهای عمیق و ریشهدار خود فکر کنیم، بخشی از مغز را فعال میکنند که قبلا تصور میشد عملکرد خودکار داشته است. او معتقد است مغز انسان از طریق داستانها، اطلاعات را به گونهای طبقهبندی میکند که قابل یادآوری باشند.
او در ادامه میگوید: «داستانها به ما کمک میکنند اطلاعات را به گونهای کاملا منحصربهفرد سازماندهی کنیم.
در انسانهای «نرمال» شنیدن، یادآوری یا تعریف یک داستان همیشه یک واکنش احساسی را به دنبال دارد؛ مثل احساس عشق، خنده، ترس، خشم یا حتی بیحوصلگی. به همین علت است که همه تبلیغات پرطرفدار همیشه یک داستان را روایت میکنند. داستانها با شما ارتباط برقرار میکنند. هیچ چیز نمیتواند به اندازه یک داستان احساسات انسان را برانگیزد. در واقع تا انسان چیزی را خودش شخصا تجربه نکند، دچار احساسات نمیشود. این داستانها هستند که از ما انسان میسازند. برای آنکه از یک داستان لذت ببرید باید:
۱. خودتان را در آن داستان تجسم کنید، در آن مکان قرار بگیرید و اتفاقاتش را در ذهن خود تجربه کنید.
۲. با یک یا چند نفر از شخصیتهای داستان احساس همدلی کنید.
ادامه مطلب ...