بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

کنسرو سازی و تن ماهی

کنسرو سازی

کلمه کنسرو از لغت یونانی«Conservar» به معنی محافظت کردن گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که هدف از کلمه کنسرو کردن در صنایع غذائی ایجاد شرایطی است که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی نگهداری نمود. در نتیجه از نقطه نظر کلی تمامی روش های نگهداری مانند استفاده از حرارت، سرما، مواد افزودنی، اشعه و . . . در واقع نوعی روش کنسرو سازی می باشند. اما به علت اینکه در کشور ما از ابتدای کار صنایع قوطی کردن مواد غذائی از کلمه کنسرو استفاده شده است عبارت کنسرو سازی فقط قوطی کردن مواد غذائی را تعریف کرده و در واقع این اصطلاح جانشین کلمه واقعی آن یعنی Caning یا Tining شده است.

ادامه مطلب ...

تعریف کلینیک محصول

کلینیک محصول یک روش تحقیق بازاریابی است که طی آن نظر مشتریان در مورد محصول شرکت مورد سوال قرار گرفته و شرکت تصمیمات خود را در مقاطع مختلف بر مبنای این نظرات اتخاذ می‌کند.

زمان اجرای کلینیک محصول
کلینیک محصول را در چند مقطع و با اهداف مشخصی می‌توان انجام داد:
مقطع اول: پیش از طراحی محصول
پیش از طراحی یک محصول جدید و با هدف یافتن نظرات مشتریان احتمالی در خصوص تولید یک محصول مورد
پسند می‌توان کلینیک محصول را اجرا کرد. در این مقطع می‌توان در خصوص ایده تولید و ویژگی‌هایی که این محصول خواهد داشت، از مشتریان احتمالی سوال پرسید. این نوع از کلینیک اصطلاحا به کلینیک مفهومی مشهور است: زیرا در این مقطع هیچ گونه محصول فیزیکی قابل‌ارائه  وجود ندارد و صرفا ایده یک محصول یا طرح گرافیکی آن مورد پرسش قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب ...

مزیت رقــــابتـی چیست

 سابقة تاریخی امر به قرن هیجدهم می‌رسد. در آن زمان، در اقتصاد کلاسیک، تئوری مزیت نسبی برای تشریح تفاوت بین اقتصادهای مختلف ارائه شد:

آدام‌اسمیت اصطلاح "مزیت مطلق" را به کار برد و منظورش این بود که هر کشور کالایی را صادر می کند که با کمترین هزینه تولید می کند. او در کتاب ثروت ملل (1776) از تجارت بین‌المللی و مزیت نسبی به تفصیل سخن به میان می‌آورد. به نظر اسمیت، تقسیم کار و تخصص، مهمترین عامل رشد اقتصاد کشورهاست و نفع هر کشور در آن است که کالاهایی را که هزینه تولید آنها در خارج کمتر است از کشورهای دیگر خریداری کند. اگر کشوری بتواند همه محصولات موردنیاز خود را به قیمت ارزان در داخل تولید کند از دادو ستد با سیار کشورها و از بازرگانی بین‌المللی سودی نخواهد برد.
بعدا
دیوید ریکاردو این دیدگاه را اصلاح کرد و مقوله‌ای را که به "مزیت نسبی" معروف شده مطرح کرد. منظور دیوید ریکاردو آن بود که عوامل بازار، منابع کشور را به صنایعی سوق می دهند که کشور در آنها بیشترین بهره‌وری نسبی را داشته باشد. بعنی کشور ممکن است کالایی را وارد کند که خودش می تواند با هزینه کم تولید کند، ولی در تولید کالای دیگری بهره‌ورتر باشد.

ادامه مطلب ...

کمپین تبلیغاتی

بطور خلاصه کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی هماهنگ و منسجم در شاخه های مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها بصورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تاثیر گذاری حداکثری و پیشبرد اهداف بازاریابی می باشد که کلیه عملیات فوق توسط یک مجموعه انجام می شود که این مجموعه با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و خرید رسانه ها و ابزارهای ارتباط جمعی آن را برنامه ریزی و اجرا می نماید.

هر چند روش ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد , ولی بر اساس تجربه , شرکت های تبلیغاتی در دنیا معولا از چند الگوی اصلی پیروی می کنند و با توجه به نوع سفارش و هدفگذاری ها یک روش را انتخاب می نمایند ولی آنچه از اهمیت برخوردار است قابلیت اجرایی و توانایی مدیر کمپین در مواجهه با مسائلی چون عدم هماهنگی بخش های مختلف , تصحیح خطاها , تاخیرهای زمانی , تغییرات در ترکیب تیم , تغییر وظایف اعضا , تغییرات در استراتژی ها, تغییر در برنامه های رسانه های موجود و ... می باشد.

در برنامه ریزی فاکتورهایی از قبیل بودجه تبلیغات , وضعیت بازار ,  

 

وضعیت رقبا و اهداف تبلیغات مد نظر قرار می گیرد و در نهایت با توجه  

 

به هزینه ها، کمپین تبلیغاتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) شامل افراد ، تجهیزات، روش های جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع به موقع اطلاعات مورد نیاز مدیران بازاریابی برای تصمیم گیری نهایی طراحی می شود و این اطلاعات توسط منابع داخلی شرکت و بر اساس تحقیقات بازاریابی و از طریق فرایند اطلاع رسانی بازاریابی صورت می گیرد.

عوامل مختلفی از جمله محیط داخلی شرکت ، توزیع کنندگان، تولیدکنندگان، واسطه های فروش، مصرف کنندگان و رقبا همگی بر سیستم بازاریابی تاثیر گذارند. یکی از مهمترین نکات در سیستم بازاریابی بررسی تاثیرات تجارت خارجی در این پروسه می باشد.

ادامه مطلب ...

اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – بخش پایانی و خلاصه

در ادامه به صورت تیتروار شرایط و نحوه چیدمان در فروشگاه ها و خلاصه سه بخش گذشته مورد بررسی قرار می گیرد:

1-    شرایط عرضه موفقیت آمیز کالا

الف سهولت رفت و آمد مشتری به تمام قسمت های فروشگاه 

 ب -  امکان مشاهده نزدیک کالا                               

ج امکان لمس و معاینه کالا            

 د امکان مقایسه کالاهای مشابه  

2-    عوامل ایجاد انگیزه خرید در مشتری

الف-تمیزی و پاگیزگی محوطه فروشگاه

ب تعویض دایمی کالاها بخصوص کالاهای فصلی

ج مشخص نمودن کالاهایی که فروشگاه مایل است فروش بهتری داشته باشند

د رنگ مناسب و دلنشین

ه نور مناسب و قابل کنترل

و جذابیت و زیبایی نمایش کالا

ز عاری بودن کالا از گرد و غبار

ح وجود بر چسب قیمت روی کالا

ادامه مطلب ...

اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت سوم

 کسری و مغایرت کالاها در فروشگاه ها

مقدمه :

مدیریت فروشگاهی که از آن به عنوان یکی  از پیچیده ترین مدیریت ها در سطح بنگاه های اقتصادی نام می برند ، برمبنای چهار رکن اساسی فعالیت می کند که شامل: 

1-     شکل و نحوه معاملات تجاری

2-     نمایش و ارائه کالا

3-     خدمات مشتری

4-     ارتباطات با مشتری  

یکی از بزرگترین و مهمترین معضلات در فروشگاه های سراسر دنیا کسری کالاهاست که به طورمرتب در حال رشد است این کسری مربوط به ( سرقت ، دزدان فروشگاهی ، فروشنده های کلاهبردار، اشتباهات اجرایی ، ... ) بوده است

با توجه به بررسی های انجام شده در فروشگاه های معتبر دنیا مقدار کسری کالاها در فروشگاه حدودا" یک درصد فروش خالص پیش بینی شده است که کل کسری فروشگاه شامل : 

1-    دزد بری فروشگاه

2-    کاهش کالا

3-    مغایرت حساب ها

4-    سرقت

5-    عدم وصول چک ها و اعتبارات است  

این بررسی ها همچنین نشان می دهد که به طور متوسط 42 درصد از کسری های عمومی مربوط به شاغلین دزد  در فروشگاه هاست ، 32 درصد مربوط به دزدان فروشگاهی که از بیرون می آیند و26 در صد مربوط به اشتباهات سیستم و افراد است .

ادامه مطلب ...

اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت دوم

اصول مکان یابی فروشگاهی (store location

مقدمه

برنامه ریزی مکانی ، به ساماندهی نقاط توزیع فروشگاه ها وترتیب قرارگرفتن ومراکز توزیع به منظور رفاه و آسایش مصرف کنندگان می پردازد

یکی از معیارهای اساسی و مهم در موفقیت یک فروشگاه ، موقعیت آن است . زیرا یک موقعیت مناسب ، علاوه بر اینکه خدمات رفاهی قابل توجهی را برای مشتری ایجاد می نماید ، اهمیت ویژه نیز از لحاظ میزان فروش ، برای فروشگاه دارد .

اتخاذ تصمیم در خصوص موقعیت فروشگاه بسیار مهم است ، زیر ا تغییر دادن محل فروشگاه ، یا بسیار مشکل است و یا زیان بالایی به همراه دارد اگر فروشگاه در خصوص قیمت گذاری و تامین کالاها دچار اشتباه و مشکل شود این معضل قابل جبران است ؛ اما اگر چنین اشتباهی درخصوص انتخاب محل و موقعیت فروشگاه صورت پذیرد جبران آن بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود

ادامه مطلب ...