ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
جام جهانی فوتبال برزیل بالاخره شروع شد. این مسابقات کسبوکاری است که هر چهار سال یک بار علاوه بر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، دیگر بنگاههای اقتصادی در سراسر دنیا را دربرمیگیرد؛ از افزایش فروش برندهای بزرگ ورزشی و غیر ورزشی اسپانسر در مسابقات گرفته تا رونق تبلیغات تلویزیونی، تحرک بنگاههای محلی و حتی افزایش فروش و تجارت تلویزیون در سراسر دنیا.
با این حال، جام جهانی بیش از هر بنگاه دیگری برای خود فیفا یک کسب و کار میلیارد دلاری محسوب میشود.
درآمد کل فیفا از جام جهانی امسال 4 میلیارد دلار است که 66 درصد از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بیشتر شده است. بخش اعظم این درآمد از فروش تلویزیونی و حق بازاریابی به دست میآید. به غیر از مسابقات المپیک، جام جهانی پردرآمدترین تورنمنت ورزشی است که از حواشی خود درآمدزایی میکند. سود خالص فیفا از جام جهانی برزیل 2 میلیارد دلار خواهد بود.
تقریبا کل سودی که فیفا به دست میآورد از حق پخش تلویزیونی (7/1 میلیارد دلار) و حق بازاریابی (35/1 میلیارد دلار) برای شرکتهایی مانند آدیداس، هواپیمایی امارات، سونی، ویزا، هیوندای و کوکاکولا به دست میآید.
شرکتهای بزرگ به دلیل استقبال جهانی از مسابقات جام جهانی، همواره به دنبال این هستند که در این مسابقات هزینههای زیادی صرف بازاریابی کنند. در همین راستا، شرکت آدیداس بخش عمدهای از افزایش فروش هشت درصدی خود در سال 2014 را مدیون جام جهانی است. این شرکت اسپانسر اصلی این مسابقات است و توپ رسمی و لباس و تجهیزات 9 تیم از 32 تیم رقابتکننده را تامین میکند. هربرت هینر، رئیس شرکت آدیداس گفته امسال حدود 4/1 تا 6/1 میلیارد دلار به درآمد عملیاتی این شرکت افزوده میشود که مسابقات جام جهانی نقش مهمی در آن دارد.
مرکز تحقیقات فیفا، یک سال بعد از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی اعلام کرد 909 میلیون تماشاگر تلویزیون در سراسر جهان حداقل یک دقیقه از مسابقه فینال را در خانههای خود تماشا کردهاند. همچنین حدود 7/619 میلیون نفر حداقل 20 دقیقه متوالی، وقت اضافه مسابقه اسپانیا و هلند در ژوهانسبورگ را تماشا کردند. بیش از 2/3 میلیون نفر پوشش زنده مسابقات 2010 را حداقل یک دقیقه دیدهاند که میتوان گفت هر مسابقه بهطور میانگین 4/188 میلیون نفر بیننده داشته است.
چه عاملی یک مدیر برند را اثربخش میسازد؟ این سوال در رقابتهایی که برمبنای برند شکل گرفته اهمیت فزایندهای یافته است. با در نظر داشتن ماهیت رقابت، شرکتها امروزه میکوشند تا مدیران برندی را بهکار گیرند که قادر به درک مفروضاتی ازقبیل حمایت از برابری برند در مقابل تهدیدات رقبا و نفوذ آنها و تصرف ارزش برند باشند.
مدیریت برند فرآیند ساخت، مقایسه، سنجش و مدیریت کیفیت برند است. بهدلیل اهمیت برندها و پیچیدگی آنها، عجیب نیست که مدیریت برند شرکت اغلب در نقش یک مدیر برند حل شوند. مدیران برند مسوول توسعه و مدیریت برند هستند.
چهار نوع سرمایه ناملموس وجود دارد، که عبارت است از سرمایه اطلاعاتی، ارتباطی، انسانی و سازمانی که برای سطح فردی بازاریابان مناسب هستند. در تطابق با همین مفهوم، پیشنهاد میشود که مدیران برند این 4 عنصر سرمایه ناملموس را جمع کرده و بهکار گیرند تا به یک عملکرد عالی دست یابند. بهویژه 4 عنصر سرمایه ناملموس که بهطور ضمنی در مدیران برند وجود دارد میتوانند برای خلق قابلیتهای مدیریت برند بهکار آیند. زمانی که یک مدیر برند به سطوح بالاتری از قابلیتهای مدیریتی برند میرسد بهتر میتوانند که به استفاده از منابع داخل شرکت و بین شرکتی برای ساختار موثر و مدیریت برند دست یابد. بهعلاوه، قابلیتهای مدیریت برند باید به وی اجازه دهد تا لزوم برند و تعامل موثر این تصویر از برند را برای مشتریان بهمنظور استخراج تواناییهای مثبت برند و تقویت ارزش قابل مشاهده برند روشن کند.
این روزها در کنار داغ بودن اخبار جامجهانی، تیترهای زیادی در مورد جدال دیگری که در کنار مسابقات شکل گرفته دیده میشود:
رقابت آدیداس و نایک، دو غول ورزشی دنیا؛ رقابتی که هر چهار سال یک بار ظهور میکند.
فدراسیون جهانی فوتبال پیشبینی کرده 2/3 میلیارد نفر این تورنمنت یک ماهه را تماشا کنند که یعنی حدود نیمی از جمعیت کره زمین جام جهانی را دنبال خواهند کرد. در این میان، این دو برند بزرگ مدتی است که کمپینهای بازاریابی گسترده خود را آغاز کردهاند و آن طور که از تیترهای مختلف در رسانهها برمیآید، آدیداس در این زمینه سهم بیشتری دارد. این شرکت آلمانی از سال 1970 همراه جدا نشدنی مسابقات جام جهانی بوده و امسال علاوهبر بر عهدهگیری اسپانسری رسمی و تولید توپ رسمی مسابقات، لباسها و تجهیزات 9 تیم شرکتکننده را نیز تامین کرده است. در مقابل شرکت رقیب که در حال حاضر 6/14 درصد بازار کالاهای ورزشی جهان را در اختیار دارد (که این میزان برای آدیداس 4/11 درصد است) و اولین برند ورزشی دنیا محسوب میشود، اسپانسر 10 تیم از 32 تیم جام جهانی و چند تن از بازیکنان معروف شده است. بنابراین در شرایطی که آدیداس اسپانسر رسمی مسابقات است، آیا میتوان آن را برنده برندهای جام جهانی دانست؟ به همین منظور رقابت آدیداس و نایک را در جام جهانی چهار سال پیش مرور میکنیم.
«تبلیغات خلاق» در شرکتهای برتر جهانی در جستوجوی زیرپوستیترین لایههای انسانی است. با دیدن این تبلیغات، به شگفت خواهید آمد و به این ترتیب، برندها در اعماق و ژرفای مغز شما حضوری فعال پیدا خواهند کرد.
همه به جام جهانی دعوت هستید
جام جهانی 2014فرصت مناسبی برای شرکتها است تا از این رویداد بزرگ برای اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده کنند. به همین دلیل بسیاری از برندهای ورزشی و غیرورزشی تبلیغات خود را در ماههای منتهی به جامجهانی با محور قرار دادن این رویداد بزرگ عرضه میکنند.
یکی از این شرکتها کوکاکولا است که با کمپین «یک دنیا، یک بازی»، همه مردم جهان بهویژه آنهایی را که در مناطق محروم زندگی میکنند به جام جهانی برزیل دعوت کرده است.
در این کمپین، کوکاکولا ابتدا شرایط نامناسب مردم را در آمازون، اروپای شرقی، رامالله در فلسطین و شهر سونامیزده آتسوچی در ژاپن به تصویر کشیده است. بهرغم این وضعیت بسیار نامساعد، فوتبال توانسته امید جوانان این مناطق را زنده نگه دارد و کوکاکولا بهخوبی میداند رفتن به جام جهانی برای این جوانان چه مفهومی دارد.
به همین دلیل شرکت کوکاکولا افرادی از این مناطق و سایر مناطق محروم جهان را بهعنوان نماینده مردم هر منطقه به جامجهانی دعوت کرده است. سفر این افراد به ریودوژانیرو و رفتن آنها به یکی از استادیومهای محل برگزاری مسابقات، کمپین تاثیرگذاری را خلق کرده است.