-
تبلیغات – بخش پایانی
شنبه 5 شهریورماه سال 1390 08:06
اهداف تبلیغات: - اهداف اطلاعرسانی - آگاه کردن مشتری از محصول جدید - پیشنهاد استفاده جدید از محصول (موارد استفاده جدید یک کالا) - آگاه کردن بازار از تغییر قیمت - آگاه کردن مشتری از قیمتهای جدید محصول - آگاه کردن مشتری در زمینه طرزکار محصول - توصیف و تشریح خدمات موجود برای محصول - تصحیح برداشتهای غلط مشتریان - کاهش...
-
تبلیغات – بخش سوم
چهارشنبه 2 شهریورماه سال 1390 12:05
ارتباط تبلیغات در فروش یک محصول یا خدمت جدید اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقهها و نیازهای مشتریان، شرکتها را با چالشهای متعددی در فعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در این شرایط، شرکتهایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، تجدید ساختار کانال توزیع و...
-
تبلیغات – بخش دوم
یکشنبه 30 مردادماه سال 1390 13:47
انواع تبلیغات : 1- تبلیغات آگاهی دهنده ADVERTISING INFORMATIVE : تبلیغاتی است برای اطلاع رسانی و آگاه ساختن مشتریان و خریداران در مورد محصول جدید یا ترکیبات تازه ، جهت ساختن و ایجاد تقاضای اولیه * مناسب برای دوره معرفی در منحنی عمر کالا 2- تبلیغات ترغیب کننده PERSUASIVE ADVERTISING : تبلیغاتی است برای ترغیب مشتریان و...
-
تبلیغات – بخش اول
شنبه 29 مردادماه سال 1390 16:28
تبلیغ : آگاهی دادن و اطلاع رسانی نسبت به یک موضوع خاص در جهت جذب مخاطب بر مبنای آگاهی دادن و اطلاع رسانی مبتنی بر 2 فاکتور ذیل 1- سیاستها و تفکرات سازمان تبلیغات کننده 2- هماهنگی و همخوانی این تفکرات با محیط مخاطبین از نظر پذیرش ( محیط فرهنگی و اجتماعی ) جایگاه تبلیغات با روانشناسی در چند نکته اصلی تعریف می شود : 1)...
-
تعیین کشش و حجم بازار داخلی خودرو
شنبه 15 مردادماه سال 1390 11:39
نیاز به تولید خودرو در ایران تا چه میزان است؟ این سئوالی است که با افزایش تولید خودرو در ایران فراگیر شده است. افزایش تصاعدی تولید خودرو در شرکت های داخلی، بسیاری را به این فکر انداخته است که بزودی بازار اشباع خواهد شد و شرکت های داخلی دیگر قادر به افزایش تولید با روند فعلی نخواهند بود. واقعیت این است که تعیین حجم...
-
سوسیس و کالباس
سهشنبه 4 مردادماه سال 1390 11:31
سوسیس و کالباس بر طبق تعریف استاندارد ملی ایران عبارتند از، مخلوطی پایدار حاصل از گوشت دام های کشتاری حیواناتی مانند، گاو، گوساله، گوسفند، مرغ، چربی و آب که همراه با مواد دیگری در داخل پوشش های طبیعی و یا مصنوعی در شرایط مناسب پر شده و پس از طی فرآیند حرارتی مناسب و سایر فرایندهای لازم برای مصرف خوراک انسان آماده می...
-
روشهای گوناگون قیمت گذاری کالا
دوشنبه 27 تیرماه سال 1390 15:41
قیمت کالا بین دو حد پایین و بالا با توجه به شرایط بازار توسط کارشناسان مربوطه تعیین می شود، حد پایین حدی است که در آن هیچ سودی عاید شرکت نمی شود و حد بالا حدی است که در آن هیچ تقاضایی برای خرید کالا وجود ندارد. هزینه تولید و حد پایین قیمت کالا به همراه دریافت های ذهنی مصرف کننده ،حد بالای قیمت فروش را تعیین می نماید،...
-
سود سرشار دود
شنبه 11 تیرماه سال 1390 15:26
بازار دخانیات را در همه جای دنیا بازار گرگها لقب دادهاند. بازاری که فعالان آن همیشه با چشمان باز میخوابند و هر کسی را به جمع محدود خود راه نمیدهند. شاید بازار سیگار ایران هم از این قاعده مستثنا نباشد. براساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر شرکت ملی دخانیات چین با 32.7 درصد بیشترین سهم را در بازار مواد دخانی جهانی...
-
برنامه بازاریابی
چهارشنبه 1 تیرماه سال 1390 09:34
برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که وضعیت کنونی شرکت را با توجه به مشتریان، رقبا و محیط بیرونی به تفصیل شرح میدهد و رهنمودهایی را برای محقق ساختن اهداف، اجرای اقدامات بازاریابی و تخصیص منابع طی دوره برنامهریزی ارائه میکند. برنامه بازاریابی به منظور توسعه استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی جهت دستیابی به مجموعهای...
-
کنسرو سازی و تن ماهی
دوشنبه 30 خردادماه سال 1390 12:08
کنسرو سازی کلمه کنسرو از لغت یونانی «Conservar» به معنی محافظت کردن گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که هدف از کلمه کنسرو کردن در صنایع غذائی ایجاد شرایطی است که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی نگهداری نمود. در نتیجه از نقطه نظر کلی تمامی روش های نگهداری مانند استفاده از حرارت، سرما، مواد...
-
تعریف کلینیک محصول
دوشنبه 23 خردادماه سال 1390 15:04
کلینیک محصول یک روش تحقیق بازاریابی است که طی آن نظر مشتریان در مورد محصول شرکت مورد سوال قرار گرفته و شرکت تصمیمات خود را در مقاطع مختلف بر مبنای این نظرات اتخاذ میکند. زمان اجرای کلینیک محصول کلینیک محصول را در چند مقطع و با اهداف مشخصی میتوان انجام داد: مقطع اول: پیش از طراحی محصول پیش از طراحی یک محصول جدید و با...
-
مزیت رقــــابتـی چیست
شنبه 21 خردادماه سال 1390 08:07
سابقة تاریخی امر به قرن هیجدهم میرسد. در آن زمان، در اقتصاد کلاسیک، تئوری مزیت نسبی برای تشریح تفاوت بین اقتصادهای مختلف ارائه شد: آداماسمیت اصطلاح "مزیت مطلق" را به کار برد و منظورش این بود که هر کشور کالایی را صادر می کند که با کمترین هزینه تولید می کند. او در کتاب ثروت ملل (1776) از تجارت بینالمللی و...
-
کمپین تبلیغاتی
چهارشنبه 18 خردادماه سال 1390 16:14
بطور خلاصه کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی هماهنگ و منسجم در شاخه های مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها بصورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تاثیر گذاری حداکثری و پیشبرد اهداف بازاریابی می باشد که کلیه عملیات فوق توسط یک مجموعه انجام می شود که این مجموعه با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و خرید...
-
سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)
یکشنبه 8 خردادماه سال 1390 09:41
سیستم اطلاعات بازاریابی ( MIS ) شامل افراد ، تجهیزات، روش های جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع به موقع اطلاعات مورد نیاز مدیران بازاریابی برای تصمیم گیری نهایی طراحی می شود و این اطلاعات توسط منابع داخلی شرکت و بر اساس تحقیقات بازاریابی و از طریق فرایند اطلاع رسانی بازاریابی صورت می گیرد. عوامل...
-
اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – بخش پایانی و خلاصه
سهشنبه 3 خردادماه سال 1390 11:07
در ادامه به صورت تیتروار شرایط و نحوه چیدمان در فروشگاه ها و خلاصه سه بخش گذشته مورد بررسی قرار می گیرد: 1- شرایط عرضه موفقیت آمیز کالا الف – سهولت رفت و آمد مشتری به تمام قسمت های فروشگاه ب - امکان مشاهده نزدیک کالا ج – امکان لمس و معاینه کالا د – امکان مقایسه کالاهای مشابه 2- عوامل ایجاد انگیزه خرید در مشتری الف-...
-
اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت سوم
دوشنبه 2 خردادماه سال 1390 09:03
کسری و مغایرت کالاها در فروشگاه ها مقدمه : مدیریت فروشگاهی که از آن به عنوان یکی از پیچیده ترین مدیریت ها در سطح بنگاه های اقتصادی نام می برند ، برمبنای چهار رکن اساسی فعالیت می کند که شامل: 1- شکل و نحوه معاملات تجاری 2- نمایش و ارائه کالا 3- خدمات مشتری 4- ارتباطات با مشتری یکی از بزرگترین و مهمترین معضلات در...
-
اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت دوم
یکشنبه 1 خردادماه سال 1390 13:24
اصول مکان یابی فروشگاهی ( store location ) مقدمه : برنامه ریزی مکانی ، به ساماندهی نقاط توزیع فروشگاه ها وترتیب قرارگرفتن ومراکز توزیع به منظور رفاه و آسایش مصرف کنندگان می پردازد یکی از معیارهای اساسی و مهم در موفقیت یک فروشگاه ، موقعیت آن است . زیرا یک موقعیت مناسب ، علاوه بر اینکه خدمات رفاهی قابل توجهی را برای...
-
اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت اول
پنجشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1390 12:10
مقدمه : باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی ، شدت رقابت در بین آنها در حال افزایش است . علاوه برآن ، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان ، فروشگا ه ها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه استراتژیک نموده است ....
-
سازمان کانال توزیعی
دوشنبه 26 اردیبهشتماه سال 1390 11:02
در گذشته، کانالهاى توزیع از مجموعهاى نه چندان مستحکم و سازمانیافته از شرکتهایى مستقل تشکیل مىشده است. شرکتهایى که درباره کارآیى کل کانال از خود نگرانى چندانى نشان نمىدادند. این کانالهاى توزیعى مرسوم و قراردادى از داشتن یک رهبرى قوى محروم بودهاند. لذا این کانالها همواره در اثر کارآیى ضعیف و تضاد زیانآور با...
-
بازار ادویه، سس و چاشنی
سهشنبه 13 اردیبهشتماه سال 1390 15:57
چاشنی ها و سس ها مواد و مایعاتی هستند که برای حفظ و بهبود کیفیت طعم، بافت، ظاهر و ماندگاری یا جذاب تر به نظر آمدن غذا به کار می روند و شامل طیف وسیعی از طعم ها و کاربردها هستند آنچه در طی تحقیقاتی بدست آمده است به شرح ذیل می باشد: بیشترین مورد استفاده از سس، ادویه و چاشنی جهت خوشمزه کردن غذا می باشد و این امر ریشه در...
-
توزیع مویرگی
دوشنبه 5 اردیبهشتماه سال 1390 17:29
تصمیمگیری درباره انتخاب یکی از روشهای توزیع و فروش تاثیر مستقیمی بر تمامی فعالیتها و فرآیندهای درون سازمانی و نیز میزان سود دهی شرکتها و بنگاههای اقتصادی دارد. یقینا مدیران به دنبال این هدف هستند که با عرضه مناسب محصولات خود با در نظر گرفتن زمان تحویل، پراکندگی جغرافیایی و سود فروش، ضمن ارائه خدمات مناسب به...
-
قیمت گذاری و مدیریت بر قیمت (Pricing)
یکشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1390 11:13
مقدمه تمامی سازمان ها و شرکت ها، برای کالاها و خدماتی که عرضه میدارند قیمتی تعیین میکنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگونی مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها، خرید و ... عنوان شود. در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد میشود. همچنین قیمت انعطافپذیرترین عامل آمیزه...
-
مدیریت کانال های توزیع
چهارشنبه 31 فروردینماه سال 1390 16:01
مقدمه یکی از مهمترین چالشهای مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. بر این اساس تصمیمگیری در خصوص شیوه انتقال کالا به محل خرید یا مصرف، از جمله تصمیمات مهمی است که مدیر بازاریابی با آن مواجه است. اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کانالهای توزیع، به این دلیل است که شرکت مجبور است...
-
آمارهای تغذیه ای
یکشنبه 28 فروردینماه سال 1390 14:01
۱.سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 10 کیلوگرم است که این رقم در کشورهای پیشرفته 24 کیلوگرم است. 2. سرانه مصرف شیر در ایران حدود 60 کیلوگرم در سال است که این سرانه در اروپا 300 کیلوگرم برآورد میشود. 3. هر ایرانی سالانه 17 کیلوگرم روغن جامد یا مایع مصرف می کند، سرانه مصرف شکر هر ایرانی نیز ۶ برابر میانگین هر فرد در دنیا و...
-
پیشگام در صنعت لوازم آرایشی جهان
شنبه 27 فروردینماه سال 1390 14:01
در سال 1907، یک شیمیدان جوان و با استعداد فرانسوی به نام اوژن شولر ( Eugene Schueller )، اورئول ( Auréole ) که اولین رنگ موی شیمیایی بود را ابداع کرد. او یک سال بعد با تکیه بر این ابداع فعالیت تجاری خود را با نام «شرکت فرانسوی رنگ موی بیضرر» پایهگذاری کرد که بعدا نام شرکت به لورآل تغییر یافت. شرکت در ابتدا به صورت...
-
میزان مصرف لوازم آرایش در ایران
پنجشنبه 25 فروردینماه سال 1390 14:13
روزنامه اسپانیایی "ال پریودیکو" در گزارشی به ابعاد استفاده از لوارزم آرایش در ایران پرداخته است. مهمترین نکاتی که این روزنامه در گزارش مذکور بدان اشاره کرده است بدین شرح است: براساس تحقیقی که در مؤسسه تحقیقاتی "تی ام بی ای" انجام شده، در حدود ۱۴ میلیون دختر و زن بین ۱۵ تا ۴۵ سال که در شهرهای بزرگ...
-
درخواست مشتری را همیشه جدی بگیرید
چهارشنبه 24 فروردینماه سال 1390 21:33
بخش پونتیاک شرکت خودروسازی جنرال موتورز شکایتی را از یک مشتری با این مضمون دریافت کرد: «این دومین باری است که برایتان می نویسم و برای این که بار قبل پاسخی نداده اید، گلایه ای ندارم ؛ چراکه موضوع از نظر من نیز احمقانه است! به هر حال ، موضوع این است که طبق یک رسم قدیمی ، خانواده ما عادت دارد هر شب پس از شام به عنوان دسر...
-
نوشابه های انرژی زای ردبول و هایپ
سهشنبه 23 فروردینماه سال 1390 15:45
شاید این ادعا که سقوط آزاد از ارتفاع ۳۰۰۰ مترى، آخرین پروژه تبلیغاتى صنعت نوشابه انرژى زاست خیلى هم دور از واقعیت نباشد؛ تعلق این هیجان مربوط است به برندى که تصویر ذهنى آن شاید به شما هم بال دهد. در آخرین مستندات به دست آمده از نتایج تحقیقاتى یک شرکت تحقیقات بازار، از نظر مصرف کننده نهایى ،اینگونه مشاهده مى شود که...
-
پیشبرد فروش (Sales Promotion )
دوشنبه 22 فروردینماه سال 1390 13:39
همزمان با استفاده روزافزون از پیشبرد فروش، شرکتها باید مشخص نمایند که با ارایه پیشبردهای فروش به دنبال دستیابی به چه اهدافی هستند و رابطه میان برنامههای مربوط به پیشبردهای فروش آنها با سایر اجزای آمیخته بازاریابی چگونه است . هرگاه بازاریابان بدون توجه به آثار بلندمدت پیشبردهای فروش روی تصویر و جایگاه محصولات و...
-
قوم شناسی مشتریان
دوشنبه 22 فروردینماه سال 1390 13:20
یکی از روش های تحقیقات کیفی است. این روش به منظور درک نیازهای مشتریان و فرآیند خرید ، رفتار ، دیدگاهها و فرهنگ ایشان را مورد مطالعه قرار میدهد. قومشناسی مشتریان شاخهای از مردمشناسی است که از سوی بسیاری از متخصصان به عنوان قابلیتی محوری در بازاریابی شناخته شده، به عنوان جایگزین یا تکمیل کننده تکنیک گروههای...