بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

برخی مشاهدات از بازار شکلات و قهوه

شکلات:  32 درصد متقاضیان شکلات در شهرهای بزرگ، مشتری محصولات شرکت آیدین هستند.نتایج بررسی های صورت گرفته به روش trend درخصوص رابطه میزان تقاضای شکلات از سوی شهروندان بالای 15 سال با میزان درآمد و تحصیلات آنها در شهرهای بزرگ کشور نشان می دهد که 79 درصد شهروندان در برنامه غذایی خود شکلات را لحاظ می کنند و در این میان زنان 4 درصد بیش از مردان متقاضی شکلات هستند. به گزارش ام بی ای نیوز،نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات بازار EMRC حاکی از آن است که علاوه بر شرکت آیدین، شرکت های شیرین عسل و فرمند نیز توانسته اند با شناخت ذائقه دوستداران شکلات در شهرها به ترتیب نظر 24 و 20 درصد این افراد را به محصولات خود جلب کنند، اما 10 درصد متقاضیان این محصول در شهرها ترجیح می دهند، شکلات مورد علاقه خود را از بین تولیدات بی نام و نشان انتخاب کنند.بررسی ها نشان می دهد که با ارتقای سطح درآمد شهرنشینان، تقاضای آنها برای مصرف شکلات نیز افزایش می یابد بطوری که شهروندان با سطح درآمد بیش از یک میلیون تومان 8 درصد بیش از دیگران شکلات می خورند، اما میزان تقاضای این محصول از سوی ساکنین شهرها با سطح تحصیلاتشان روند مشخصی ندارد چراکه متقاضیان شهرنشین با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر و همچنین دیپلم و فوق دیپلم به ترتیب 7 و 3 درصد بیش از سایرین شکلات می خورند، در حالی در سایر سطوح تحصیلی میزان تقاضا 5 درصدکمتر از دیگران است. همانطور که انتظار می رود جوانان شهرنشین 15 تا 25 سال، 5 درصد بیش از سایرین شکلات می خورند، اما این روند مصرف با افزایش سن شهروندان کاهش می یابد، همچنین تولید کنندگان این نوع تنقلات شاهد بیشترین تقاضای شکلات درشهر رشت بودند چراکه ساکنان این شهرها 14 درصد بیش از سایرین شکلات مصرف کردند، این در حالی است که میزان تقاضا دراصفهان 9 درصد کمتر از سایر شهرها است.

قهوه: بر اساس تحقیقات انجام شده در سال گذشته 30 درصد جامعه شهری کشور قهوه آماده و 25 درصد نیز قهوه دم کردنی خورده اند.به گزارش ام بی ای نیوز صنعت قهوه در ایران از بازار بالقوه ای برخوردار است. بر اساس آمار کسب شده مشخص شد 5/45 درصد مصرف کنندگان قهوه در روز 2 الی 3 بار قهوه آماده و 5/20 درصد نیز به همین میزان از قهوه های دم کردنی استفاده می کنند. 14 درصد مصرف کننده های قهوه نیز گفته اند یک بار در روز قهوه آماده و 17 درصد قهوه دم کردنی مصرف قهوه را در برنامه خود قرار داده اند.از آنجا که چای همچنان به عنوان یک نوشیدنی سنتی در ایران محسوب می شود و قهوه بیشتر یک نوشیدنی تجملی به حساب می آید اما رو به رشد بودن جامعه جوان نیز می تواند محرکی برای افزایش میزان مصرف قهوه در ایران باشد. در این بررسی مشخص شد میزان مصرف انواع قهوه ( دم کردنی و آماده ) با گروه سنی رابطه غیر مستقیمی دارد هر چه سن افراد افزایش می یابد گرایش به مصرف قهوه کاهش می یابد تا آنجا که گرو های سنی 15 تا 24 ساله 7 درصد بیشتر از سایرین قهوه آماده می خورند اما کسانی که بالا تر از 55 سال سن دارند 20 درصد کمتر از سایرین به خوردن قهوه آماده تمایل نشان داده اند. این بررسی در باره قهوه دم کردنی نیز از وضعیت نسبتا مشابهی بر خور دار است چنانکه افراد 25 تا 34 ساله 6 درصد بیشتر از سایرین قهوه دم کردنی می نوشند و کسانی که بالاتر از 55 سال سن دارند 9 درصد کمتر از سایرین قهوه می نوشند.تحقیقات نشان می دهد میزان مصرف قهوه های دم کردنی با افزایش سطح سواد افراد بیشتر می شود چرا که افراد با تحصیلات دکتری 84 درصد بیشتر از دیگران قهوه دم کردنی می خورند و این میزان در میان لیسانسه ها 51 درصد بر آورد شده است . افراد کم سواد نیز 27 درصد کم تر از سایر گروه ها قهوه دم کردنی خورده اند. در این تحقیق مشخص شد که با بالا رفتن سطح درآمد ،گرایش به مصرف قهوه های آماده بیشتر از قهوه دم کردنی می شود تا آن جا که کسانی که درآمد آنها بالاتر از 999 هزار تومان در ماه می باشد 50 درصد بیشتر از دیگران قهوه آماده می خورند در حالی که این آمار در مورد قهوه دم کردنی 38 درصد می باشد . آمار نشان می دهد گرایش به مصرف قهوه دم کردنی در میان کسانی که درآمد آنها بین 750 هزار تا 999 هزار تومان می باشد بیشتر از قهوه آماده است.

منبع: mbanews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد