بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

آمارهای تغذیه ای

۱.سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 10 کیلوگرم است که این رقم در کشورهای پیشرفته 24 کیلوگرم است.

2. سرانه مصرف شیر در ایران  حدود 60 کیلوگرم در سال است که این سرانه در اروپا 300 کیلوگرم برآورد می‌شود.

3. هر ایرانی سالانه 17 کیلوگرم روغن جامد یا مایع مصرف می کند، سرانه مصرف شکر هر ایرانی نیز ۶ برابر میانگین هر فرد در دنیا و ۳۰ کیلوگرم در سال است

4. اسید چرب و ترانس خطرناکترین نوع روغن خوراکی است که در سال ۸۳ میزان متوسط آن در روغن های جامد مصرفی مردم بالای ۳۰ درصد و امروز به کمتر از ۱۰درصد کاهش یافته و حدود یک چهارم شده است.

5. ٢ لیوان دوغ به اندازه یک لیوان شیر به بدن کلسیم می رساند بنابراین مصرف آن نیازهای کلسیمی به ویژه در کودکان و زنان را به خوبی تأمین می کند. اما متاسفانه ۵۰ درصد دوغ های دارای مجوز نیز دارای نمک  

بیش از حد مجاز هستند که خطرات زیادی را در بروز بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون دارد.

 

۶. کارخانه‌های نوشابه‌سازی با سرمایه 2000 میلیارد ریالی و تامین و تجهیز دستگاهها از آلمان اقدام کرده اند هرچند به کارخانه‌های نوشابه‌سازی توصیه شده با تغییر کاربری از نوشابه به دوغ‌سازی از حجم ضرر و زیان خود بکاهند اما مصرف پایین دوغ در کشور و عدم تناسب آن با غذاهای فست‌فود باعث می‌شود تغییر کاربری راه‌حل مناسبی تلقی شود.

7.در هر لیوان نوشابه ٣٥ تا ٥٥ میلی گرم کافئین وجود دارد که سبب بی خوابی و افزایش تپش قلب می شود از سوی دیگر نوعی اعتیاد ایجاد می کند. رنگ های غیراستاندارد بعضی نوشابه ها نیز با تجمع در کبد به مرور باعث ایجاد نارسایی در این عضو می شود.

8. میزان استاندارد برای قند نوشابه ها زیر ٨ درصد است، درحالی که متخصصان در ایران آن را ١٠ درصد یا ١٠ قاشق چای خوری قند است که این میزان قند زمینه ساز ابتلا به بیماری های خطرناک متابولیکی مانند دیابت، چاقی، امراض قلبی - عروقی و سرطان می باشد

9. بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار سن ابتلا به پوکی استخوان در ایرانیان به ویژه زنان به ٣٥سال کاهش و میزان شکستگی ها ٣ تا ٤برابر افزایش یافته است.

10. به عبارت دیگر ایران بالاترین سرانه مصرف نوشابه را در جهان دارد اما از نظر میزان مصرف لبنیات در انتهای جدول جهانی است.


8. اقتصاد غذا در ایران سالانه
۲۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

9. سرانه مصرف برنج در بالاترین برآورد 5/38 کیلوگرم یعنی 100 گرم در روز برای هر نفر است.

10. در حالی که مصرف سرانه سویا در اروپا و امریکا 9 تا 11 کیلوگرم برآورد شده است، حجم مصرف این فرآورده در ایران تنها به نیم کیلوگرم به ازای هر نفر می­رسد

11. ایران در تولید 15 محصول از 25 محصول اصلی باغی دنیا مقام اول تا دهم را دارد و بیش از 4 درصد از میوه و مرکبات جهان را تولید می‌کنند، اما مصرف سبزی و میوه در کشورمان کمتر از میزان استاندارد جهانی است (روزانه هر فرد باید حداقل 400 گرم میوه و سبزی مصرف کند.)

12. سرانه مصرف نمک در ایران 2 برابر میزان استاندارد است و پر مصرفی شکر و نمک از جمله آفات مهم تغذیه جامعه ماست

13.متوسط مصرف آبزیان درکشور تا سال 88 به 7 کیلوگرم در سال می رسد (درحال حاضر 70 تا 80 درصد ماهی کشور توسط اقشار مرفه و متوسط جامعه مصرف شده و تنها 20 تا 30 درصد آن را قشرهای کم در آمد مصرف می کنند.)

14. غلات، حبوبات و چربی‌ها سه فاکتور مهم غذایی محسوب می‌شوند لذا در زندگی اقشار کم درآمد جامعه که توانایی خرید گوشت را ندارند نقش اساسی دارد.

15. سالانه 5 درصد تولید ناخالص ملی کشور به علت عوارض ناشی از سوء تغذیه به هدر می رود.

16. در آمریکا 57 درصد زنان و 45 درصد مردان از مکملهای غذایی استفاده می‌کنند و 32 درصد کودکان نیز به طور منظم این مواد را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.

17. بر اساس آمار جهانی، سهم کودکان زیر یک سال آمریکایی از مکمل های غذایی 9/11 درصد، کودکان یک تا سه سال 4/38 درصد، کودکان 4 تا 8 ساله 6/40 درصد و افراد 9 تا 13 ساله 9/28 درصد است. همچنین 7/25 درصد افراد 4 تا 17 سال آمریکایی از مکمل های غذایی استفاده می‌کنند که مولتی ویتامین‌ها با مصرف 6/18 درصد پرمصرف‌ترین مکمل ها در این جامعه به شمار می‌آید.

18. طی دهه گذشته، 800 هزار کودک زیر 5 سال در کشورمان دچار کوتاه قدی بودند که این می‌تواند یکی از عوارض ناشی از سوء تغذیه باشد.

19. مهم‌ترین عارضه ناشی از کمبود لبنیات، پوکی استخوان است که سالانه بیش از 90 میلیارد تومان فقط خسارت مالی در ایران در پی‌دارد، سن پوکی استخوان در ایران به زیر 35 سال کاهش یافته است، 20 درصد کل جمعیت کشور و بیش از 30 درصد زنان دچار فقر آ‌هن هستند، 20 درصد مردم کمبود روی دارند و ….  


http://tcuir.wordpress.com