بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

نوشابه های انرژی زای ردبول و هایپ

شاید این ادعا که سقوط آزاد از ارتفاع ۳۰۰۰ مترى، آخرین پروژه تبلیغاتى  

 صنعت نوشابه انرژى زاست خیلى هم دور از واقعیت نباشد؛  

تعلق این هیجان مربوط است به برندى که تصویر ذهنى آن شاید به شما هم بال دهد. 

در آخرین مستندات به دست آمده از نتایج تحقیقاتى یک شرکت تحقیقات بازار، از نظر مصرف کننده نهایى ،اینگونه مشاهده مى شود که برند نوشابه انرژى زاى ردبول با اختلاف اندکى از رقیب خود جلوتر است اما بر اساس ادعاى یک مقام مسئول در شرکت هایپ سهم بازار این برند از دیدگاه سر شمارى فروش در پایانه هاى فروش بالاتر است.تحقیقات میدانى نشان مى دهد که هر دو رقیب اصول merchadizing را به رسمیت شناخته و در راستاى تحقق آن قدم هاى قابل توجهى برداشته اند از سوى دیگر رفتار شناسى به این واقعیت تاکید دارد که هردوى آنان بر این باورند که مخاطبین خود را تا حدودى مى شناسند اما براى رسیدن به سهم بیشتر بازار ۲ تاکتیک کاملا متفاوت را انتخاب کرده اند. 

شاید این فرق را بتوان اینگونه به تصویر کشید که برند هایپ هنوز برنامه اى براى رفاقت مصور با مصرف کننده نهایى ندارند این برند مغرور است و معتقد که کشش پذیرى محصولش به قدرى قویست که پایانه هاى فروش ارتباط دلخواه را برقرار مى کند. 

 ارتباط با این برند در یک جاده یک طرفه تعریف شده، انگاردر ابتداى این جاده نوشته شده  اند. «پیشنهاد دوستى سهم شما پذیرش آن حق ما» . بر اساس تحقیقات صورت گرفته از مصرف کننده نهایى این دو رقیب،بازارى کاملا مستقل از هم دارند.تا جائیکه نتایج تحقیقات مبین این واقعیت است که برند مغرور بازار خود را در تهران جستجو مى کند و برند آشنا عمده شهر هاى بزرگ را هدف قرار داده است.اما هردو آنان یک وجه مشترک دارند و آن رقابت بر سر به دست آوردن سهم دیگرى است نه بسط و گسترش بازار مصرف و افزایش سهم آن. شاید بتوان مدعى شد که مدیران بازار یابى این دو برند به عوض نگرش استراتژیکى به مقولى بازار و مصرف کننده، تاکتیک ها را بیشتر به رسمیت مى شناسندکه این خود باز برهانى است به این فرض که شاید صاحبان این دو برند منافع کوتاه مدت و چریکى را بیشتر مد نظر قرار داده  اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته یکى از مهمترین مشکلات صاحبان بنگاه هاى فروش نوشابه هاى انرژى زا هزینه هاى هنگفت انبار دارى و ترخیص کالاست زیرا بر اساس ترکیب هاى شیمیایى موجود در این نوشابه ها ریسک انباردارى آنان بسیار بالاست و بر همین اساس به نظر مى رسد علاقه صاحبان این بنگاه ها به کوتاه کردن فاصله ترخیص تا فروش نهایى استوار است تا بسط و گسترش بازار مصرف.

منبع: ام بى اى نیوز