بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

آنالیز SWOT برند سونی


آنالیز SWOT که یکی از ابزارهای تطابق نقاط قوت و ضعف درون سازمان ها با فرصت‌ها و تهدید‌های برون سازمانی است ،یکی از مهمترین دغدغه های شرکت های بزرگ در دهه اخیر بشمار می آید و مطالعه دقیق اینگونه آنالیزها توسط مدیران شرکت ها موجب خواهد شد تا بسیاری از مسایل و مشکلات پیش روی آنها چه در زمینه تولید و چه در زمینه گسترش بازارهایشان حل گردد. مشکل اساسی در بیشتر این شرکت ها نهفته بودن نقاط قوت، نقاط ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش رویشان است. رسیدن به یک تلقی واقعی از این چهار موضوع قدم اول برای رسیدن به موفقیت و برنامه ریزی مناسب به شمار خواهد آمد. در شرح آنالیزهای برتر SWOT سال 2011 آنالیز برند سونی قابل ذکر است.

SONY، ترکیبی است از لغت لاتین SONUS به معنی صوت و SONNY به معنای پسری دارای احساسات جوانی که برای راحتی در تلفظ SONY خوانده می شود.


نقاط قوت شرکت سونی:

یک برند معروف و مطرح

سونی یک برند مطرح و شناخته شده در دنیا به شمار می آید که در ذهن بسیاری از مصرف کنندگان ریشه دوانده و این روزها کمتر کسی را می شناسیم که سونی را نشناسد. با وجود سقوط این برند از رده 25 به 29 در لیست interbrand در سال 2009 ،کماکان ارزش این برند 11 میلیون دلار تخمین زده شده است.


تنوع جهانی


محصولات و خدمات سونی تقریبا در بیش از 200 کشور جهان ارائه می شودایالات متحده 9/17 درصد ، اروپا 9/13 درصد و باقی کشور ها به جز ژاپن که 42 درصد سهم درآمدی سونی را ایجاد می کنند 8/25 درصد. این تنوع جهانی باعث کاهش هرگونه ضربه بازار هدف به سونی خواهد شد.


نقاط ضعف شرکت سونی :


نمودار در آمدی رو به پایین سونی


نمودارهای در آمدی چهار بخش تولیدی کارخانه سونی روندی رو به کاهش را نشان می دهند. این نمودارها شامل کاهش 17 درصدی در بخش درآمد زایی تولیدات الکترونیکی ، 18 درصدی در تولیدات بازی ها و 4/16 درصدی درفیلم سازی شده است. این کاهش در امریکا 4/ 15 درصد و در ژاپن 2/15 درصد بوده است.


دوری کارخانه های تولیدی از مصرف کنندگان


تاسیسات کارخانه ای سونی اغلب درکشور ژاپن قرار گرفته اند و مسافت زیادی با سرزمین مشتریانش دارند وبه صورت تقریبی 60 درصد محصولات سونی در ژاپن تولید شده و می بایست به دیگرنواحی صادر شود. در فوریه سال 2009 میلادی 50 درصد محصولات الکترونیکی سونی در ژاپن تولید شده است.


تعهدات قابل توجه دوران بازنشستگی کارکنان سونی


فرصت ها برای سونی:


مشارکت های تولیدی و استراتژیک سونی


سونی همیشه از مشارکت با دیگر کارخانه ها سودهای زیادی متنفع شده است .به عنوان مثال ثبت اشتراک خود با شرکت Sharp برای تولید پنل های LCD ماژولار و یا همکاری و مشارکتش با کمپانی تایوانی Hai Precision برای تولید تلویزیون های LCD .سرمایه گذاری های اخیر سونی با Epson و Convergent Media جزئی از سرمایه گذاری های مطمئن سونی به شمار می آیند.


افزایش پیش بینی ها در بازار قطعات الکترونیکی


سونی بعنوان یکی از بزرگترین کارخانه ها در جهان توانایی تغییر خواسته ها و نیازهای مشتریانش را در سراسر جهان دارد و پیش بینی می شود تا سال 2014میلادی سود سالیانه آن با رشد 2/7 درصدی به ارزش700/136 میلیون دلاربرسد.


ظهوری قدرتمند در اقتصاد جهانی


تهدیدها در قبال برند سونی:


ادامه روند رکود اقتصاد جهانی


شرایط بد اقتصادی در ایالات متحده ، ژاپن و اروپا ضربه خطرناکی بر پیکره بسیاری از شرکت ها همانند سونی وارد خواهد کرد. سونی تقریبا 74 درصد سود و درآمد خود را از این بازارها کسب می کند.


ضربه ای که توسط افزایش ارزش ین ژاپن ایجاد خواهد شد


سونی به شدت از نوسانات ین ژاپن در مقابل یورو و دلار متضرر خواهد شد چرا که با افزایش قیمت ین که تقریبا اتفاق افتاده است قیمت محصولات سونی هم بالاتر رفته و به نظر می رسد با این نوسان قیمت، جایگاه خود را در بازار جهانی از دست خواهد داد.

اثرات بازار سیاه بر روی سونی


کالاهای قاچاق و جعلی به نام برند سونی در دهه اخیر موجب رکود بخشی از بازار سونی شده است. وجود چین را در محصولات الکترونیکی بعنوان تهدیدی برای سونی نباید دست کم گرفت

.ضربه ناشی از پذیرش تعهدنامه ها و آئین نامه های جهانی تولید


قوانین HSE که بیانگر قوانین در حفظ محیط زیست، ایمنی افراد و سلامت هستند برای تولیدات سونی یک تهدید تلقی می شوند. جریمه ها و هزینه های ناشی از اجرای آئین نامه ها تهدیدی دیگر برای سونی است.

سونی به طرز بسیار قدرتمندی جایگاه خود را در بین BRIC (چهار نقطه ای که بیش از 40 درصد جمعیت جهان را در خود دارند شامل برزیل، روسیه، هند و چین) حفظ نموده است. این شرکت در نظر دارد تا تجربه موفق خود را در هند که بر صنعت فیلم سازی و موسیقی تکیه داشته است گسترش دهد. سونی قصد دارد تا سرمایه گذای هایش را در BRIC دوبرابر کند. 
پس از آنکه بدهی های در نظر گرفته نشده سونی به کارکنانش که دوره بازنشستگی را در سونی تجربه می کردند به 6/3 میلیون دلار رسید سونی در مواردی خاص تصمیم گیری هایش را تغییر داد.