بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تاریخچه صنعت لوازم خانگی در جهان - جاروبرقی

اولین جاروبرقی دستی با استفاده ازخلاء "Whirlwind" بود ، که در شیکاگو در سال 1868 اختراع گردید. این دستگاه سبک وزن و کم حجم بود ،ولی برای استفاده کردن مشکل بود،زیرا نیاز به گرداندن دسته همزمان با فشاردادن رو به جلو روی کف زمین بود.مخترع این جارو آنرا در سال 1869 ثبت اختراع نمود، و در فهرست کمپانی نظافت فرش بوستون جهت بازاریابی عمومی قرار گرفت . این دستگاه حدود 25 دلار فروخته شد ، که در آن زمان قیمت بالایی بود.

اولین ثبت اختراع بعنوان " جاروکننده فرش و جمع کننده گرد وغباربرقی " (carpet sweeper and dust gatherer) در دسامبر 1900 در جورجیا بوقوع پیوست. در سال 1910 , برای اولین بارتمیزکننده با استفاده از خلاء الکتریکی در اروپا اختراع گردید. این دستگاه 5/17 کیلو گرم وزن داشت و توسط یک شخص به تنهایی مورد استفاده قرار میگرفت.

در سال 1907 یک جاروی برقی با استفاده از خلاء اختراع شد که دارای فن ، جعبه و کیسه بود . علاوه بر مکش ، دارای یک برس چرخان برای جمع کردن آشغالها بود.بدلیل فقدان منابع مالی جهت تولید این طرح ، مخترع دانش فنی آنرا به هوور فروخت .

محصول عرضه شده در سال 1952 به شکل استوانه ،و دارای صدای بلند و قدرت تمیز کنندگی ضعیف روی فرش ، محصول جالبی بود و در خانه هایی که کفپوش چوبی داشتند بخوبی کار میکردند. این دستگاه طی سالها بمرور ارتقاء یافته ، وبرای فرش نیز قابل استفاده شده و صدای کمتری داشت . کمپانی هوور مدلی را طراحی نمود که شکل آن مسطح شبیه بشقاب پرنده و دارای چرخ بود ، مدتها جاروی مکشی ، جزو اقلام لوکس بشمار میرفت ، ولی بعداز جنگ جهانی دوم در بین گروههای متوسط نیز متداول گردید . 

در سال 1959،اولین جاروبرقیcyclonic بدون کیسه ثبت گردید که آنرا CMS1000 نامگذاری کردند. در جاروهای سیکلونی از کیسه استفاده نمیشود،در عوض ،گرد وخاک در یک  محفظه استوانه ای جمع می شوند .هوا و خاک با سرعت بالا داخل محفظه در یک جهت تانژانتی به دیواره محفظه وزیده ، و گردبادی ایجاد میکنند. ذرات خاک و سایر آشغالها بطرف خارج محفظه توسط نیروی گریز از مرکز حرکت کرده و هوا از مرکز گردباد ، پس از عبور از تعدادی فیلتر ظریف  در بالای محفظه از دستگاه خارج میشود.

در اوایل سال 2000 ، چند کمپانی جاروهای "خلاء" رباتیک را وارد بازار نمودند. اغلب جاروهای
" خلاء " رباتیک برای کاربرد در خانه طراحی شده اند ، اگرچه مدلهایی نیز برای استفاده در ادارات، هتلها ، بیمارستان و غیره تولید گردیدند .

در سال 2004 یک کمپانی انگلیسی ادعا نمود که جاروی با خلاء آنها سبک وزن و براحتی قابل جابجایی است ، در صورتیکه کمپانی هوور حداقل 35 سال قبل آنرا تولید نموده بود.

مثال دیگر آنکه جاروهای با خلاء الکترولوکس بیش از 70 سال قدمت داشته ،و نهایتا" در سال 2008 با شکست مواجه گردید.