بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تاریخچه صنعت لوازم خانگی در جهان - ماشین لباسشویی

اولین لباسشویی بصورت تخته ای برای مالش محکم لباس بود.در قدیم مردم لباسهایشان را توسط کوبیدن آنها روی صخره ها یا مالیدن آنها با شن و ماسه های ساینده پاک نموده و در نهرهای محلی شستشو میدادند.پدیده کاربرد صابون شستشو در ساپوهیل(Sapo Hill) رم رخ داد ،که در آنجا از خاکسترهای بدست آمده از چربی حیوانات ذبح شده بعنوان صابون استفاده میگردید.

تخته محکم مالیدن (Scrub Board) : تخته مالش محکم ، اولین ماشین لباسشویی بود که در سال 1797 اختراع گردید . اولین ماشین لباسشویی را یک فردآمریکایی در سال 1851 ثبت نمود که در آن از یک استوانه استفاده  کرده بود، این استوانه شبیه ماشین لباسشویی مدرن بود که بطور دستی کار میکرد.

ماشین لباسشویی  گردان(Rotary) : در سال 1858 ، شخصی بنام همیلتون اسمیت ماشین لباسشویی گردان را ثبت نمود. در سال 1874 ، یک نفر ایندیانایی ماشینی را بعنوان کادوی تولد برای همسرش ساخت ، که چرک را از لباس خارج کرده و آنرا شستشو میداد.این ماشین ، اولین ماشین لباسشویی بود که برای استفاده در خانه طراحی گردید.

Thor  Mighty: Thor ، اولین ماشین لباسشویی الکتریکی بود ، که در سال 1908 توسط کمپانی هورلی ماشین معرفی گردید. Thor شامل استوانه ای از نوع ماشین لباسشویی با یک طشت شستشوی گالوانیزه و یک موتور الکتریکی بود. این ماشین در سال 1910 به ثبت رسید.

ماشین لباسشویی مدرن:

ماشین لباسشویی مدرن در دو شکل قابل استفاده هستند:قراردادن لباس از بالا و جلو.

-     طرح درب بالا (Top loading design) یا Vمحور ماشینهای لباسشویی در استرالیا،کانادا،آمریکا،و آمریکای لاتین متداولتر است . لباسهادر یک محفظه سوراخ دارقرار گرفته که بطورعمودی نصب شده ، و یک همزن پروانه ای شکل در وسط انتهای آن قرار دارد و استوانه ای هم برای نگهداشتن آب وجود دارد. در این مدل ،لباسها از طریق بالای ماشین در آن قرار میگیرند ،که یک درلولادارروی آن قرار دارد. در اثنای شستشو ،محفظه بیرونی با آب کافی پر شده ،تا لباسها آزادانه در آن قرار گیرند . با چرخش همزن،لباسها بالا و پایین میروند . این نوع ماشین برای شستشوی تکه های بزرگ مثل بالش یا کیسه خواب مناسب نیست،زیرا آنها تمایل دارند ،بصورت شناور در سطح آب بدون چرخش باشند، لذا مقاومت در مقابل چرخش امکان دارد به الیاف ظریف آسیب برساند .

-     طرح درب جلو (loading design Front) یا Hمحور، در اروپا و خاورمیانه متداولتر است.محفظه داخلی و استوانه خارجی بطور افقی نصب شده ، و قرار دادن لباس از طریق درب جلوی ماشین لباسشویی انجام می پذیرد . غالبا"درب دارای پنجره است .چرخش محفظه توسط چرخش عقب و جلو سیلندر و توسط نیروی جاذبه انجام میپذیرد. لباسها توسط باله های داخل استوانه بالا و پایین میروند . این حرکت لباسها را پیچ و تاب داده و آب و مایع شوینده به داخل لباسها نفوذ پیدا میکنند . در فرآیند شستشو ، نیازی به اینکه پوشاک آزادانه در آب باشد نیست ، فقط آب کافی برای خیس کردن پارچه باشد. بدلیل نیاز به آب کمتر، ماشینهای درب جلو عموما"شوینده کمتری استفاده میکنند ،و با حرکت و چرخش لباسها میتوانند کف زیادتری تولید کنند.

معمولا" ماشینهای درب بالا نسبت به ماشینهای درب جلو از لحاظ مکانیکی پیچیده تر هستند، زیرا برای انجام شستشو ، نیاز به گیربکس، کلاچ، دسته محور و غیره دارند.با اینحال با تولید موتورهای حرکت مستقیم در سالهای اخیر ، بعضی از ماشینهای لباسشویی درب بالا را ساده تر کرده اند. هم چنین ، بدلیل گسترش الکترونیک ، ماشینهای مدرن نسبت به ماشینهای لباسشویی اتوماتیک اولیه کمتر پیچیده هستند ، که در نتیجه قیمت ماشینهای اتوماتیک کاهش یافته است.