ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
در کل دنیا، دوری جوانان از رسانههای سنتی و روی آوردن آنها به محتواهای دستسازی که ستارههای آنلاین درست میکنند، بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را بهشدت رونق داده است. دلیل اصلی این امر هم تا حد زیادی افزایش محبوبیت پلتفرمهایی همچون اینستاگرام است. نتیجه این است که آگهیدهندگان، دیگر فضاهایی مثل رسانههای چاپی و تلویزیون را رها میکنند و کمپینهای خود را با سلبریتیهای رسانههای اجتماعی پیش میبرند. تیکتوک، اسنپچت و اینستاگرام که تحت مالکیت فیسبوک هستند، از جمله پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هستند که ارتشهای در حال رشدی از «اینفلوئنسرها» را که افراد زیادی آنها را دنبال میکنند، جذب کردهاند.
این افراد یا از صاحبان کسبوکارها بهطور مستقیم پول میگیرند یا اسپانسر برندها میشوند تا محصولات آنها را که عمدتا در حوزه مد و لباس یا لوازم آرایشی و بهداشتی است، تبلیغ کنند. تحقیقات تخصصی پیشبینی میکنند پولی که امسال در سطح دنیا صرف بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها میشود، ۵/ ۶ میلیارد دلار خواهد بود که در سال ۲۰۱۶ این رقم ۷/ ۱ میلیارد دلار بوده است. در ضمن، تعداد آژانسها و پلتفرمهای موجود در این بازار تقریبا دوبرابر شده و از ۳۳۵ عدد در سال ۲۰۱۶ به ۷۴۰۰ عدد در پایان سال ۲۰۱۸ رسیده است. اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی حتی جایی برای تبلیغات پولی سنتی هم دارند. اما برندها ترجیح میدهند برای بازاریابی محصولات خود از اینفلوئنسرها استفاده کنند، چون میتوانند محتوای دلخواه خود را با قیمتی بسیار کمتر از رسانههای عمومی تبلیغ کنند؛ درحالیکه مخاطب قابلتوجهی هم دارند. حالا آژانسهای تبلیغاتی که این فرصت را شناسایی کردهاند، برای ورود به این بخش سر و دست میشکنند. آنها با ابرسلبریتیهایی که بین ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون طرفدار دارند، وارد همکاری میشوند. اما این تحول، برای آژانسهای تبلیغاتی بزرگی که میخواهند در این فضا کار کنند، چالشهایی بهدنبال دارد. آنها باید دنیایی بدون هیچگونه استاندارد خاص، معیارهای متقلبانه در جذب فالوور و ستارههایی که گاهی رفتارهای نادرستی دارند را هدایت کنند. قانونگذاران هم وارد معرکه شدهاند. هم «کمیسیون تجارت فدرال آمریکا» و هم «مرجع رقابت و بازارهای»بریتانیا دستورالعملهایی صادر کردهاند که به اینفلوئنسرها میگوید روابط آشکارتری با برندها داشته باشند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد شماره ۴۷۱۰