ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
چندین سال قبل و در دوران رکود اقتصادی جهانی، مدیر یکی از نمایندگیهای
فروش خودروی لکسوس ، اعتقاد داشت اوضاع اقتصادی مهم نیست، بلکه واکنش او مهم است.
این مدیر خلاق تصمیم گرفت
کار متفاوتی بکند. اگر همان واکنش همیشگی را نسبت به رکود نشان میداد، مردم دیگر
از او خرید نمیکردند و ورشکست میشد. البته طبیعی هم بود که به علت گرانبودن
قیمت خودروهای لکسوس و اوضاع بد اقتصادی، مردم توان خرید آنها را نداشته باشند.
کاری که این مدیر توانا
انجام داد این بود که از خودش پرسید: کسانی که پول خرید خودروهای من را دارند کجا
هستند؟
جوابی که گرفت این بود: در زمینهای گلف، در
باشگاههای تفریحی، در اسکلههای قایقرانی.
سپس پنج نفر از
فروشندگانش را برداشت و یک ناوگان کوچک از خودروها را به راه انداختند و به باشگاههای
تفریحی آن اطراف رفتند و گفتند: چه کسی میخواهد با یک لکسوس LS 400 رانندگی کند؟
همه گفتند: عیبی که
ندارد، کمی رانندگی میکنیم.
بعد او گفت: چرا خودرو را
به مدت یک هفته قرض نمیگیرید؟ خودروتان را در نمایندگی ما بگذارید و یکی از
خودروهای ما را بردارید و ببرید. ما هم از گواهینامهتان یک فتوکپی میگیریم که
بتوانیم پیدایتان کنیم.
کسانی که خودرو را برده
بودند، بعد از یک هفته که وقتشان تمام میشد برمیگشتند. حدس میزنید اغلب آنها
چه میگفتند؟
نمیخواهم از راندن آن
دست بکشم. این خودروی جدید را دوست دارم.
بدون شک اگر شما هم این
تجربه را داشته باشید که از خودروی قدیمیتان پیاده شوید، در یک نمایندگی مجاز
داخل یک خودروی جدید بنشیند، آن را بهطور آزمایشی برانید و بعد پشت فرمان خودروی
قدیمیتان برگردید، ناگهان خودرو قدیمیتان دیگر به خوبیِ قبل به نظر نخواهد رسید.
چون اکنون میدانید که رانندگی با خودرویی بهتر چطور است.
در نتیجهی این کار،
مجموعهی تحت مدیریت او در دوران رکود خیلی بیشتر از زمانی فروش کرد که منتظر میماند
تا مردم به نمایندگی فروش بیایند. این مدیر باهوش توانست تعداد زیادی از این
خودروهای لوکس و گرانقیمت را بفروشد، زیرا کار متفاوتی انجام داد.
بنابراین مهم نیست که
دیگران به شما چه میگویند و با شما چه رفتاری دارند.
مهم این است که شما در
پاسخ به اوضاع کسبوکار چه واکنشی نشان میدهید و چه کار خلاقانه و متفاوتی میکنید.
نباید تحت تأثیر اوضاع و احوال نامناسب قرار گیرید. همین رویکرد است که نتیجه را
به نفع شما رقم میزند.
برای موفقیت در هر کار،
اوضاع اقتصادی مهم نیست، بلکه واکنش شما مهم است.
فرد خلاق و باهوش در
اوضاع بد و رکود اقتصادی، کاری متفاوت انجام میدهد و اوضاع را به نفع خود تغییر
میدهد.