ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
اپلیکیشنها یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی با موبایل در عصرکنونی هستند. با توجه به آنکه که اکثر افراد جامعه از گوشیهای هوشمند برخوردارند، این استراتژی میتواند کسبوکارها را در رسیدن به اهداف خود کمک کند. البته باید به این موضوع توجه کرد که اپلیکیشنها باید بتوانند خدمت یا مزیتی خاص برای مشتریان فراهم کنند که غالبا به وسیله ابزارهای دیگر تامین نمیشوند.
در غیر اینصورت، طبیعی است که کاربران برای خلوت کردن محیط موبایل خود، اپلیکیشن شما را حذف کنند و در این رقابت، جای خود را به اپلیکیشنهای کاربردیتر خواهید داد. با این حال، نکته روشن آنجا است که به طور معمول، هر کاربر موبایل ۵ یا 6 اپلیکیشن پرکاربرد را حفظ میکند که شاید با اندکی خلاقیت، شما هم بتوانید صاحب یکی از آن اپلیکیشنها باشید. تیم هاکی آمریکایی «کارولینا هاریکینز» به خوبی این خلاقیتها را به خرج داد و توانست با ارائه خدمات منحصربهفرد در اپلیکیشن خود، رضایت مخاطبانش را فراهم کرده و کسب درآمدهای خود را هم سرعت ببخشد.
هاریکینز، یک وبسایت بهینهسازی شده برای استفاده با موبایل داشت. به دلیل ماهیت مسابقات ورزشی و زمانهای برگزاری مختلف آنها و علاقه هواداران به اطلاع یافتن آنی از نتایج و شرایط تیم، لازم بود که بتوان با موبایل هم وارد وبسایت این تیم شد و فارغ از زمان و مکان به بررسی اطلاعات مدنظر پرداخت. با این حال، این تیم، هنوز اپلیکیشنی برای موبایل ارائه نداده بود. به آنها این امکان داده شده بود تا در اپلیکیشن رایگان «لیگ ملی هاکی» آمریکا مشارکت کنند.
برای ترویج این اپلیکیشن، کوپ الایس، مدیر بازاریابی کالیفرنیا هاریکنز، نمایش تبلیغ اپلیکیشن مذکور را یکی از برجستهترین پستهای وبسایت این تیم قرار داد که هوادار را تشویق میکرد با دانلود آن از امکانات و بهروزرسانیهای بیشتری نسبت به آنچه از وبسایت میتوانستند به دست بیاورند، بهرهمند شوند. براساس گفته وی، ۷۳ درصد از کاربران این اپلیکیشن از نسخه سیستمعامل آیاواس استفاده میکنند (۱۹ درصد از این ۷۳ درصد را کاربران آیپد تشکیل میدهند) و ۲۷ درصد هم کاربر نسخه ویژه موبایلهای اندرویدی هستند. راه دیگری که کوپ و تیم او برای تشویق هواداران برای دانلود اپلیکیشن و پیشبرد آن به کار میبرند، پست کردن یک عکس شادی گل جدید از بازی اخیر تیم در اپلیکیشن است. او در توییتر خود، این عکس را پس از پایان هر بازی منتشر کرده و هواداران تیم خود را تشویق به دانلود اپلیکیشن میکند.
بررسی این اپلیکیشن در گوگل پلی نشان میدهد که تاکنون ۵۰ هزار نفر، آن را دانلود کردهاند که البته با توجه به بازار هدف خاص و محدود آن، تعداد کمی نیست. این اپلیکیشن تلاش میکند تا به همین بازار هدف مشخص خود، امکانات مورد نیاز آنها را ارائه کرده و خواستههایشان را مرتفع کند. امتیاز کاربران این اپلیکیشن هم بسیار بالا و ۱/ ۴ از ۵ است. همانطور که آنها انتظار دارند، مهمترین مزیت اپلیکیشن هم سرعت بالای آن، سهولت استفاده و بهروزرسانی لحظهای اطلاعات، تغییرات و اخبار پیرامون تیم کارولینا هاریکینز است. کوپ از نتایجی که تاکنون این طرح بازاریابی داشته، رضایت دارد. او به ما میگوید: «ما میخواهیم که هواداران تا حد ممکن با تیم ما در ارتباط باشند و این اپلیکیشن به ما اجازه میدهد که یک نقطه اتصال بیشتر با آنها داشته باشیم. اپلیکیشن ارائه شده، مزایای بسیاری در مقایسه با سایر راههای کسب اطلاعی دارد که هواداران میتوانند از آنها استفاده کنند.
این مزایا شامل آگهیرسانی آنی درباره تغییرات رخ داده در مسابقه، مشاهده بازی در تمام اوقات در روی دستگاه گیرنده و ویژگیهای متفاوتی است که براساس حضور هواداران در ورزشگاه یا پیگیری مسابقه از خانه برای آنها فراهم میشود. ما همچنان به ارائه امکانات انحصاری بیشتر در این اپلیکیشن ادامه خواهیم داد و به طور همزمان امکان دسترسی و سرعت ارتباطات آن را افزایش میدهیم تا رضایت کاربران آن را بالاتر ببریم.» کوپ به این نتیجه رسیده که تمام نشانهای تجاری (برندها) باید وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایل و بازاریابی در رسانههای اجتماعی خود را یکپارچه کرده و در این سه بخش، فعالیت پررنگی داشته باشند. اگر آنها چنین کاری نکنند، مشارکت و ارتباط با هواداران و مشتریان خود را از دست داده و نمیتوانند نشان تجاری خود را بر مبنای آن تقویت کنند.
برگرفته از کتاب: راهنمای مبتدیان برای بازاریابی با موبایل