ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
ام بی ای نیوز- چای و قهوه؛ دو نوشیدنی دلچسب و مورد علاقه ی ایرانی ها. این دو چطور مصرف می شوند؟ چقدر طرفدار دارند و اولویت با کدامیک است؟ در گزارش پیش رو، EMRC به این سوال ها پاسخ می دهد.
در این گزارش با استفاده از به روزترین دادههای موجود در تحقیق شاخص گروه هدف (TGI) الگوی استفاده از نوشیدنیهای چای و قهوه در بین پاسخگویان مورد تحلیل قرار گرفته است.
چای به عنوان نوشیدنی اصلی افراد پاسخگو شناخته شده است و بیش از 95% از پاسخگویان از چای بستهبندی یا چای کیسهای استفاده کردهاند. این درحالی است که فقط 41% از پاسخگویان قهوه دمکردنی و یا قهوه فوری نوشیدهاند.
روند تغییرات در استفاده از قهوه فوری از سال 86 تا کنون نشاندهنده رشد 6 درصدی نفوذ آن در شهرهای اصلی است. این رشد همراه با کاهش 5 درصدی نفوذ استفاده از قهوه دم کردنی همراه بوده است.
بیش از 30% از جمعیت مورد بررسی تحقیق TGI در ایران، در یک سال گذشته مصرفکننده قهوه فوری بودهاند. نتایج نشاندهنده این موضوع است که خانم ها بیشتر از آقایان قهوه مینوشند. با بررسی طبقه اجتماعی- اقتصادی مصرفکنندگان این محصول میتوان گفت مصرف آن در افرادی با طبقات اجتماعی بالاتر از متوسط (ABC1) بیشتر از سایرین است. درصد نفوذ مصرف قهوه فوری در این طبقه از افراد برابر 44% است. گروه پاسخگویان دیگری که استفاده از قهوه فوری نفوذ بیشتری در آن داشته است، شاغلین (پاره وقت یا تمام وقت) هستند. بیش از 5 درصد از افراد شاغل در روز حداقل یکبار قهوه فوری می نوشند.توزیع مصرفکنندگان قهوه فوری در مناطق جغرافیایی مورد بررسی نشاندهنده این نکته است که ساکنین مناطق تهران و کرج بیش از سایر نقاط کشور و ساکنین مناطق جنوب و غرب کشور کمتر از سایر شهرها مصرفکننده این محصول هستند.
%4 از مصرفکنندگان قهوه فوری در روز بیش از دو بار قهوه می نوشند، این افراد در حدود 40% از دفعات مصرف رخداده در یک ماه را به خود اختصاص میدهند.
بررسی نوع قهوه فوری مصرف شده نشان می دهد که 46% از مصرفکنندگان قهوه فوری از نوع عادی (مخلوط نشده) استفاده مینمایند. این در حالیست که بیش از 65% مصرفکنندگان قهوه فوری از نوع مخلوط شده) Coffee Mix) استفاده میکنند. نفوذ استفاده از قهوه فوری مخلوط شده در گروه سنی 15 تا 29 سال بیشتر از سایر گروهها است.