بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

ترفندی که هر کارآفرینی باید پیش از شروع بداند

در یکی از دانشگاه‌های کلمبیا همایشی با موضوع کارآفرینی برگزار شد. در آن همایش تعداد زیادی کارآفرین تازه‌کار و جوان حضور داشتند و در حین سخنرانی سوالاتی را مطرح می‌کردند. یکی از حضار از سخنران این سوال را پرسید: «اگر همه سرمایه، منابع و توان خود را برای سرمایه‌گذاری جدید گذاشتم و درنهایت بعد از 2 سال شکست خوردم و در آخر بعد از این همه تلاش هیچ چیز به‌دست نیاورم، برای جبران چه باید بکنم؟»
سخنران در کنار میکروفن ایستاده بود و با نگاهی غمگین به او می‌نگریست و می‌اندیشید که به چه دلیل این کارآفرین جوان که هنوز کاری را شروع نکرده، چنین آینده تاریکی را برای خود تصور می‌کند.
سخنران به‌دنبال جوابی برای این سوال می‌گشت آیا در جواب او باید چیزی را بگوید که او دوست دارد بشنود! اینکه شکست گاهی اوقات و به ندرت اتفاق می‌افتد و نمی‌توان برای آن کاری کرد، یا اینکه تجربه خودش را بازگو کند و به او فرصتی بدهد تا با واقعیت‌هایی که در جریان کار وجود دارد مواجه شود. مانند خودش که قبل از راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود همین شک‌ها و تردیدها را داشته است، اما همه کارها برای او به‌خوبی پیش رفت و شاید برای این کارآفرین تازه‌کار هم همین‌طور باشد.
سخنران راه دوم را انتخاب کرد و صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد:  

ادامه مطلب ...

خودپرداز سخاوتمند کوکاکولا

شرکت کوکاکولا ماشین‌های خودپردازی در اسپانیا راه‌اندازی کرد که به‌طور رایگان صد یورو میان مردم تقسیم می‌کرد؛ به این شرط که فرد دریافت‌کننده این صد یورو را با فرد دیگری تقسیم کند. این کمپین بخشی از برنامه کوکاکولا برای گسترش شادی میان مردم است. همزمان با برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی 2014 برزیل کوکاکولا ویدئوی یکی از کمپین‌های فوتبالی خود را منتشر کرد. البته این کمپین مربوط به رقابت‌های جام جهانی نمی‌شود بلکه یکی از قدیمی‌ترین و جنجالی‌ترین دربی‌های اروپا یعنی رقابت بین تیم‌های آث میلان و اینترمیلان را هدف گرفته است.دو تیم آث میلان و اینترمیلان از تیم‌های قدیمی فوتبال اروپا به حساب می‌آیند و رقابت بین این دو تیم همواره جذاب و پرحاشیه بوده است. دربی‌های میلان آنقدر برای مردم این شهر حائز اهمیت است که همسایه‌ها و دوستان نزدیک تبدیل به دشمنان یکدیگر می‌شوند.کوکاکولا برای اینکه از هیجان ناشی از این مسابقه بهره‌برداری کند و همزمان روح بازی جوانمردانه را نیز بین طرفداران دو تیم تقویت کند، دو دستگاه فروش نوشابه را روبه‌روی یکدیگر بیرون ورزشگاه سن‌سیروی میلان نصب کرد.یکی از این دستگاه‌ها برای طرفداران آث میلان در نظر گرفته شده بود و دیگری متعلق به طرفداران اینترمیلان بود.سیستم طراحی شده به‌وسیله متخصصان کوکاکولا به این شکل بود که طرفدار یک تیم زمانی می‌توانست از دستگاه، نوشابه رایگان بگیرد که دکمه به اشتراک‌گذاری (share)  را فشار می‌داد و یک نوشابه نیز برای طرفدار تیم رقیب درخواست می‌کرد. طرفداران این دو تیم ایتالیایی زمانی که جلوی دستگاه می‌آمدند، برای خود و رقیبشان درخواست نوشابه می‌کردند و ضمن کُری‌خوانی برای یکدیگر آرزوی موفقیت می‌کردند. این کمپین کوکاکولا به‌شدت مورد توجه طرفداران دو تیم شهر میلان قرار گرفت به‌طوری‌که در کمتر از یک ساعت تمامی نوشابه‌های دستگاه تمام شد.      منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۹۳  

 

تبلیغات خدمات عمومی در آفریقا

فید‌اس‌ای یک سازمان خیریه در آفریقای جنوبی است که برای کودکان فقیر این کشور کمک‌های غذایی جمع‌آوری می‌کند. این سازمان خیریه توانسته است کمک‌های قابل‌ملاحظه‌ای برای کودکان جمع‌آوری کند. برای افزایش سطح کمک‌های مردمی، این سازمان یک کمپین بازاریابی چریکی به‌راه انداخت.
در این کمپین، تصویر کودکان فقیر و گرسنه در سبدهای خرید مورد استفاده قرار گرفت. همچنین روی دسته این سبدها عبارت «سیر کردن گرسنگان چقدر آسان است» نوشته شد.  

 


 

منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار

انعطاف در بودجه‌بندی بازاریابی کسب‌وکارها

سازمان‌ها برای بازاریابی موفق و پایدار، نیاز به برنامه بازاریابی دارند، نداشتن برنامه بازاریابی مشخص باعث می‌شود که عملیات بازاریابی کاملا اتفاقی پیش رود و رفته‌رفته شرایط ما را هدایت کند.
اگر می‌خواهید فعالیت‌های بازاریابی ما اصولی و سودآور باشد، باید کسب‌وکار دارای یک برنامه بازاریابی خوب باشد. طلب موفقیت در هر کسب‌وکاری بدون استفاده از یک برنامه بازاریابی، مانند تلاش برای هدایت یک کشتی در هوای توفانی، در میان امواج خروشان بدون قطب‌نما یا آگاهی از مقصد است. برنامه بازاریابی مستلزم یکسری فعالیت‌های بازاریابی است و این فعالیت‌های بازاریابی نیازمند تخصیص بودجه بازاریابی مناسب است. چه بسا اگر بودجه مناسب به فعالیت‌های بازاریابی تخصیص داده نشود، نمی‌توان انتظار دستیابی به اهداف را داشت.در زیر به چهار روش تهیه بودجه بازاریابی می‌پردازیم:

 روش‌های بودجه بندی بازاریابی
1- درصد فروش
اختصاص یک درصد مشخص از درآمد فروش، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای توسعه بودجه بازاریابی است. این میزان به‌طور متوسط معمولا بین 9 تا 12 درصد از بودجه سالانه است، در حالی که ممکن است در کسب‌وکارهای کوچک به کمتر از12درصد هم برسد. اگر کسب‌وکاری در حال راه‌اندازی یک محصول یا خدمت جدید باشد، به تبلیغات بیشتری نیازمند است، بنابراین این درصد افزایش خواهد یافت. مزیت اصلی استفاده از یک درصد از فروش این است که بودجه بازاریابی با درآمد فروش شرکت، افزایش یا کاهش خواهد یافت.  

 

ادامه مطلب ...

چگونه خرید، به بخش مهمی از گردشگری تبدیل شده؟

خرید می‌تواند بخشی از تجربه سفر یا دلیل اولیه و انگیزه اصلی برای رفتن به یک سفر تفریحی جهت گذراندن اوقات فراغت باشد. گردشگران به دنبال موقعیت‌های استثنایی برای خرید در طول سفر خود هستند. برخی از مقاصد گردشگری اقدامات ویژه‌ای در جهت افزایش خرید توسط گردشگران انجام داده‌اند.گردشگری خرید، پتانسیل ایجاد تنوع در گردشگری را دارا است. وجود یک مرکز خرید مناسب می‌تواند به‌عنوان جاذبه‌ای توریستی محسوب شده و باعث ایجاد انگیزه و تقاضا در تمام طول سال شود؛ از طرفی دیگر به‌صورت بسیار چشمگیر هزینه صرف شده در مقصد توسط گردشگران و مدت اقامت آنها را نیز افزایش خواهد داد که در نتیجه باعث سودآوری صنعت گردشگری خواهد شد. در حال حاضر گردشگری خرید یک مفهوم نوظهور و در حال تکامل است. اکنون «خرید کالا و اقلام مورد نیاز، خارج از محل اقامت شخص و توسط خود فرد که عامل تعیین‌کننده در انتخاب مقصد و مشخصات سفر می‌شود» تعریفی است برای رساندن مفهوم توریسم خرید. تا همین اواخر، خرید جزء فعالیت‌های اوقات فراغت و سرگرمی هم به حساب نمی‌رفت اما اکنون خرید به خودی خود، مثل بازدید از موزه‌ها، استفاده از تورهای شهری یا استراحت در ساحل می‌تواند یک فعالیت توریستی در جهت تجربه مکان‌های جدید باشد. طی نظرسنجی‌ای که در سال 2012 در اسپانیا انجام شد، از پرسش شوندگان سوال شد که فعالیت‌های اصلی‌شان در سفرهای خارجی چیست و کدام‌یک از این فعالیت‌ها را در آخرین سفری که رفته بودند انجام داده‌اند؛ نزدیک به 40 درصد آنها هدفشان از سفر به خارج از کشور را گذران اوقات فراغت و خرید عنوان کردند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گردشگری خرید، بخش بسیار عادی از سفرهای برون مرزی است. آمارهای دیگر نیز نشان داده‌اند که تقاضای خرید در سفر برای توریست‌های آسیایی و اروپایی بسیار زیادتر از توریست‌های مناطق دیگر بوده است.  

 

ادامه مطلب ...