بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

برندهای مشهوری که در جبهه‌‌ جنگ متولد شدند

آیا می‌دانستید که بسیاری از برندهای مشهور جهان پیشینه نظامی داشته‌اند؟ برخی از کمپانی‌های بسیار مشهور جهان، با افتخار از پیشینه نظامی خود یاد کرده و  آن ‌را حتی در نشان تجاری، وب‌سایت و بازاریابی خود نیز به روشنی نشان می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر، پیشینه شروع فعالیت‌های خود را در کتب تاریخ ذکر کرده‌اند.
به گزارش اقتصادنیوز، شمار قابل توجهی از برندهای مشهور تجاری، فعالیت‌های خود را برای تامین مایحتاج نظامی آغاز کرده‌اند یا فعالیت‌ها و محصولات آنها در طول جنگ‌های مختلف، با استقبال و اقبال عمومی مواجه شده‌است. در این گزارش، به‌نقل از بخش‌مالی‌ ام ‌اس ‌ان، برخی برندهای مشهور جهان را که فعالیت‌اصلی خود را در زمینه نظامی آغاز کردند، معرفی می‌کنیم.
 
عینک‌ آفتابی خلبانی ری‌بن
احتمالا، شناخته شده‌ترین برند عینک‌آفتابی در جهان، عینک ری‌بن و مدل مشهور خلبانی آن است. پس از آنکه، فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا از کمپانی‌های تولیدکننده عینک آفتابی خواست تا عینکی را طراحی کنند که سبب کاهش حالت تهوع و سردرد خلبانان جنگنده‌هایی شود که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند. کمپانی ری‌بن با طراحی نمونه‌ای توانست توجه نیروهی هوایی آمریکا را به‌خود جلب کند. نمونه اولیه این عینک، در سال 1936 طراحی و تولید شد که با داشتن شیشه‌ای سبزرنگ و خاصیت ضد انعکاس (
Anti-Glare)، دید خلبانان را دچار اشکال نمی‌کرد.جیپ
خودروی جیپ در سال 1941 برای نخستین بار با اهداف نظامی طراحی و تولید شد. خودروی جیپ مدل
Willys MB، در طول جنگ‌جهانی دوم، به‌عنوان مشهورترین خودروی نظامی ارتش آمریکا مشهور شد.
 
وودافون
حیات وودافون (
Vodafone) در دهه 80 میلادی و به‌عنوان یک شرکت جنبی کمپانی «راکال الکترونیک»، بزرگترین تولید کننده فن‌آوری رادیویی و بی‌سیم انگلیس، آغاز شد. راکال در آن زمان یکی از سه شرکت بزرگ الکترونیک انگلیس بود. نخستین تلفن همراهی که وودافون تولید کرد، حدود پنج کیلوگرم وزن داشت.  

ادامه مطلب ...

سازگاری فروشگاه‌های بزرگ با محیط بازار جدید

سون ایلون، یک فروشگاه زنجیره‌ای است که محصولاتی همچون خشکبار و مایحتاج روزمره زندگی را ارائه می‌دهد.
این فروشگاه یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بزرگ امتیازدهنده با درآمد سالانه بیش از 62 میلیارد دلار است، 7200 فروشگاه در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی دارد و در حدود 36400 امتیاز شعبه به کشورهای آسیایی داده است که آمار بیشترین فروشگاه‌ها را در آسیا دارد. در آن سوی مرزهای آمریکا، کشور ژاپن، بزرگ‌ترین زنجیره، تایلند در رتبه دوم، تایوان و کره‌جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ماموریت این فروشگاه برآورده کردن نیازهای مشتری به وسیله فراهم آوردن محصولات تازه با کیفیت بالا و خدمات هر روزه با قیمت مناسب، معاملات سریع و ارائه محیط تمیز و دوستانه است.

تاسیس در آمریکا
این فروشگاه در سال 1927 به نام
TOTEm به‌عنوان فروشگاه کمپانی یخ در دالاس تگزاس تاسیس شد. این یخ‌ها مصرف خانگی داشته و برای خنک نگهداشتن غذاها استفاده می‌شد. نام این فروشگاه درسال 1946 به سون‌ایلون تغییرداده شد، چون در آن زمان ساعات کار از هفت صبح شروع می‌شد و تا 11 شب به اتمام می‌رسید. بعد از گذشت چهار سال این فروشگاه بازار خود را به بیرون از دالاس و به نواحی مختلف تگزاس، فلوریدا و واشنگتن گسترش داد. در سال 1962 ساعات کاری شعبه آستین تگزاس به 24 ساعت شبانه‌روز در طول هفته تغییر یافت که علت آن مجاورت این شعبه با دانشگاه و شلوغ شدن آن به‌دلیل شروع شدن بازی فوتبال در شنبه‌ها بود. تصمیم مدیر این شعبه باعث شد سایر شعب نیز از ساعات کاری مذکور پیروی کرده و این یکی از ویژگی‌های فروشگاه‌ها تلقی شود. با دانستن این مطلب که بیش از 10 میلیون نفر از مردم آمریکا در ساعت 3 بیدار و از این تعداد، درآمد 7 میلیون نفر خوب بوده و در این بین کارگران کارخانه‌ها با داشتن سه شیفت کاری در ساعات آخر شب و اول صبح بیدار و نیاز به خرید دارند، این تصمیم بجا بوده و باعث جذب مشتری شد.  

 

ادامه مطلب ...

نقش و وظایف مدیر توسعه بازار

از آنجا که شرکت‌ها همواره محصولات جدیدی را معرفی می‏کنند، به دنبال آن انواع معاملات جدیدی را نیز ارائه می‏دهند که منجر به قراردادهای همکاری جدیدی می‏شوند؛ در واقع می‏توان گفت، ارتباطات دنیای کسب‏وکار همواره در حال تغییر و تحول است.
از این روی برای کمک به تسهیل ارتباطات کسب‏وکار و ایجاد روابط جدید، شرکت‌ها به مدیران توسعه بازار نیاز پیدا می‏کنند.
مدیران توسعه بازار برای تضمین موفقیت آینده شرکت ‏باید ارتباط خود را با توزیع‏کنندگان، مشتریان و افراد گروه فروش شرکت حفظ کنند و تمرکز اصلی کار خود را به مدیریت ارتباطات بین بخش‌ها، گروه‌ها و افراد گوناگونی که با آنها در ارتباط هستند، معطوف کنند. یک مدیر توسعه بازار با ورود به مسائل و نگرانی‌های همکاران خود، قطعا نقش بسزایی را در کاهش مشکلات آنها بازی می‏کند. به این معنا که آنها در فرآیند مذاکرات کسب‏وکار با پشتوانه‏ قوی از تحقیقات دقیق و اطلاعات مالی کافی و محرک‌های صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‏کند، وارد جلسات بحث و گفت‏وگو و مذاکرات می‏شوند و برای به دست آوردن این مطالعات، آنها باید در شناخت سمت و سوی صنایع هدف خود به‏روز باشند. بنابراین آنها باید مقالات مربوط به صنعت خود را مطالعه کنند، در رویدادهای مرتبط با آن صنعت شرکت و تحقیق کنند که شرکت‌های رقیب چه کارهایی انجام می‏دهند و چگونه می‏توان آن خدمات را بهتر از رقبا انجام داد. مطالعه‏ مداوم صنایع برای این مدیران این فرصت را فراهم می‏کند که قادر باشند طبقه‏بندی‌های جدید بازار و بازارهای ناشناخته خاص را شناسایی کنند و برای ورود به این بازارها برنامه‏ریزی‌های لازم را انجام دهند. بیشتر زمان مدیران توسعه بازار به جلسات و مذاکرات مرتبط با کسب‏وکار شرکت می‏گذرد که آنها را ملزم می‏کند همواره از مهارت‌های تحلیلی و تحقیقاتی قوی برخوردار باشند و این مهم آنها را به عضوی باارزش از هر گروه کسب‏وکار تبدیل می‏کند. 

ادامه مطلب ...