بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

فکر مثبت (کارگروهی)

باران بشدت می بارید و مرد خودرو خود را در جاده پیش می راند، ناگهان تعادل اتومبیل بهم خورده و از نرده های کنار جاده به سمت خارج منحرف شد.
از حسن امر ، خودرو صدمه ای ندید اما لاستیک های آن داخل گل و لای گیر کرد و راننده هر چه سعی نمود نتوانست آن را از گل بیرون بکشد، بناچار زیر باران از خودرو پیاده شد و بسمت مزرعه مجاور دوید و در زد.
کشاورز پیر که داشت کنار اجاق استراحت می کرد به آرامی آمد در را باز کرد. راننده ماجرا را شرح داد و درخواست کمک کرد. پیرمرد گفت که ممکن است از دستش کاری بر نیاد اما اضافه کرد که : "بذار ببینم فردریک چیکار میتونه برات بکنه."
لذا با هم به سمت طویله رفتند و کشاورز افسار یک قاطر پیر را گرفت و با زور او را بیرون کشید. 
تا راننده شکل و قیافه قاطر را دید ، باورش نشد که این حیوان پیر و نحیف بتواند کمکش کند، اما چه می شد کرد، در آن شرایط سخت به امتحانش می ارزید. با هم به کنارجاده رسیدند و کشاورز طناب را به اتومبیل بست و سر دیگرش را محکم دور شانه های فردریک یا همان قاطر چفت کرد و سپس با زدن ضربه به پشت قاطر داد زد : " یالا ، پل، فردریک ، هری ،تام ، فردریک ،تام ، هری، پل .... یالا سعیتون رو بکنین ... آهان فقط یک کم دیگه ، یه کم دیگه .... خوبه تونستین "
راننده با ناباوری دید که قاطر پیرموفق شد اتومیبل را از گل بیرون بکشد. با خوشحالی زائد الوصفی از کشاورز تشکر کرد و در حین خداحافظی سوال کرد : "هنوزهم نمیتونم باور کنم که این حیوون پیرتونسته باشه ، حتما هر چی هست زیر سر اون اسامی دیگه است ، نکنه یه جادوئی در کاره"
کشاورز پاسخ داد : " ببین عزیزم ، جادوئی در کار نیست "
اون کار رو کردم که این حیوون باور کنه عضو یه گروهه و داره یک کار تیمی میکنه ، آخه میدونی قاطر من نابیناست
!

تیغ های اصلاح

مقدمه

حجم بالای جمعیت جوان کشور و همین طور بسیاری از تغییر سلایق موجب شده که ایران به یکی بزرگترین بازارهای تیغ اصلاح در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. هرچند به دلیل برنامه ریزی ضعیف صنعتی یا نبود توان کافی تقریبا تمام بازار تیغ اصلاح ایران در اختیار برندهای خارجی مانند ژیلت قرار گرفته است.

تیغ اصلاح یکی از پرکاربردترین وسایل آرایشی و بهداشتی در بین مردان و زنان جهان و به تبع آن ایران محسوب می شود. کالایی که شاید به نظر ساختاری ساده داشته باشد، اما فن آوری تولید آن تنها در اختیار معدودی از شرکتهای جهان قرار دارد. به همین دلیل است که اگر به آرایشی و بهداشتی فروشی ها  مراجعه کنید، معمولا چند برند خاص تیغ اصلاح را برای خرید به شما پیشنهاد می دهند.

آماری از حجم مصرف تیغ اصلاح در ایران وجود ندارد، اما شواهد نشان می دهد که ارزش بازار تیغ اصلاح در ایران بسیار بالا بوده و شاید در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را نیز داشته باشد.  

لامیران هم از دور خارج شد

نگاهی به تاریخ صنعت ساخت تیغهای اصلاح در ایران نشان می دهد که طی دهه های اخیر عملا تنها یک کارخانه در کشور در زمینه تولید تیغ اصلاح فعالیت می کرده که آن کارخانه نیز مدتهاست کار تولیدی خود را متوقف کرده و تنها تیغ های اصلاح وارداتی را بسته بندی می کند. البته این کارخانه نیز در دوران تولید مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج وارد می کرد.

تیغهای اصلاح با برند لامیران در دوره ای سهم مناسبی از بازار ایران را به خود اختصاص داده بود. اصلاح با این تیغها اگرچه دردسرهای خاص خود را داشت، اما با توجه به نبود رقیب خارجی توانسته بود وارد بسیاری از آرایشگاهها و منازل ایرانی شود.

اما رفته رفته با توجه به ورود تیغهای اصلاح خارجی به کشور سهم تیغ لامیران نیز در بازار ایران به شدت کاهش یافت و برندهای خارجی به ویژه ژیلت آمریکایی توانستند ذائقه ایرانیان را به سمت خود متمایل کنند.

البته با توجه به انحصاری بودن فن آوری ساخت فولاد مربوط به تیغهای اصلاح، از قبل هم می شد پیش بینی کرد که دیر یا زود بازار ایران در انحصار برندهای خارجی قرار خواهد گرفت.  

 

ادامه مطلب ...