بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – قسمت اول

مقدمه :

 باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی ، شدت رقابت در بین آنها در حال افزایش است . علاوه برآن ، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های  مشتریان ، فروشگا ه ها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه استراتژیک نموده است .  

 استراتژی فروشگاهی :

 اصطلاح استراتژی فروشگاهی عبارت است از میزان و فراوانی فعالیتهایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد  به طور مثال فروشگاه ها می توانند فعالیت های خود را در خصوص استراتژی کالا ، استراتژی های انگیزشی و تشویقی ، استراتژی مالی ، استراتژی موقعیت و مکان فروشگاه ، استراتژی ارتباطالات مشتری و استراتژی  مارک تجاری تنظیم نمایند .

ادامه مطلب ...

سازمان کانال توزیعی

در گذشته، کانال‌هاى توزیع از مجموعه‌اى نه چندان مستحکم و سازمان‌یافته از شرکت‌هایى مستقل تشکیل مى‌شده است. شرکت‌هایى که درباره کارآیى کل کانال از خود نگرانى چندانى نشان نمى‌دادند. این کانال‌هاى توزیعى مرسوم و قراردادى از داشتن یک رهبرى قوى محروم بوده‌اند. لذا این کانال‌ها همواره در اثر کارآیى ضعیف و تضاد زیان‌آور با مشکل روبرو مى‌شدند. در حال حاضر شاهد رشد در سیستم‌هاى بازاریابى هستیم که عبارتند از:    

سیستم‌هاى بازاریابى افقى

یکى از اشکال نوین کانال‌هاى توزیع، سیستم‌هاى بازاریابى افقى است.در این سیستم، دو یا چند شرکت هم‌سطح براى بهره‌بردارى بیشتر از فرصت‌هاى جدید بازار، با هم متحد مى‌شوند. تحت این شرایط، شرکت‌ها با ترکیب سرمایه، توانایى‌ها یا منابع بازاریابى خود، به اهدافى دست مى‌یابند که به تنهایى امکان دسترسى به آنها توسط هر یک از شرکت‌ها وجود ندارد. این اتحاد مى‌تواند با شرکت‌هاى رقیب یا غیررقیب انجام مى‌گیرد. این همکارى مى‌تواند به‌طور موقت یا دائمى و یا در قالب تأسیس یک شرکت جدید صورت مى‌گیرد.  

ادامه مطلب ...

بازار ادویه، سس و چاشنی

چاشنی ها و سس ها مواد و مایعاتی هستند که برای حفظ و بهبود کیفیت طعم، بافت، ظاهر و ماندگاری یا جذاب تر به نظر آمدن غذا به کار می روند و شامل طیف وسیعی از طعم ها و کاربردها هستند

 آنچه در طی تحقیقاتی بدست آمده است به شرح ذیل می باشد: 

 

بیشترین مورد استفاده از سس، ادویه و چاشنی جهت خوشمزه کردن غذا می باشد و این امر ریشه در فرهنگ، جغرافیا و منابع طبیعی در دسترس در کشور دارد. 

 

 برخی طعم دهنده ها از قبیل سرکه و آبغوره محصولاتی فصلی هستند و کمتر مورد اقبال قرار می گیرند ولی عمده مزیت این نوع کالاها در آن است که به صورت چند عددی خریداری می شوند.  

 انواع ادویه ، سس ها و ترکیبات خوراکی (شامل نمک، فلفل، زرد چوبه، زعفران، دارچین، هل، زنجبیل، گلپر، لیمو عمانی، سماق، کاری، خردل، زرشک، زیره، جوهر لیمو، گرد غوره، پودر سیر و پیاز، رب و سس گوجه فرنگی، آب لیمو انواع سس مایونز و سالاد، سرکه، آب غوره، آب نارنج، غوره، ترشی، زیتون، خیار شور، گلاب، تمر هندی، رب انار، پودر سالاد و پودر سوپ، جوش شیرین، عصاره (گالینابلانکا)، غذای کودک (غیر از شیر خشک) و سایر چاشنی ها)  

کمتر از یک درصد هزینه های خانوار ها را تشکیل می دهند.

 

 پیش بینی حجم ریالی بازار برای موارد فوق در سال 90 بالغ بر 10000 میلیارد ریال می باشد 

 

در خصوص طعم های مورد استقبال در کشور طعم هایی از قبیل مرغ، پیاز، جو، قارچ و سبزیجات مورد توجه بیشتری قرار می گیرد و در مورد سس ها نیز سس های کچاپ و مایونز معمولی بیشترین مساحت ویترین ها را در اختیار دارند

توزیع مویرگی

تصمیم‌گیری درباره انتخاب یکی از روش‌های توزیع و فروش تاثیر مستقیمی بر تمامی فعالیت‌ها و فرآیندهای درون سازمانی و نیز میزان سود دهی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دارد. یقینا مدیران به دنبال این هدف هستند که با عرضه مناسب محصولات خود با در نظر گرفتن زمان تحویل، پراکندگی جغرافیایی و سود فروش، ضمن ارائه خدمات مناسب به مشتریان اعم از تخفیفات نقدی و جوایز جنسی و برگزاری جشنواره‌های ویژه فروش بیشترین بهره‌وری را متوجه سازمان خود نمایند. در این مسیر اگر به جریان‌های توزیع کالا توجه کافی نشود، عواقب زیانباری پیش روی شرکت‌های توزیع کننده خواهد بود اما در مقابل می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و اتخاذ تصمیمات مناسب موجبات رشد در تمامی حوزه‌های مرتبط با این مقوله به خصوص در بالا رفتن میزان فروش و مدیریت جریان نقدیندگی حاصل از فروش را فراهم کرد.
در حال حاضر
بسیاری از شرکت‌های تولید کننده ، جهت کنترل بازار ، مشتریان و محصولات خود روش توزیع و فروش مویرگی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. هر چند که ایجاد و کنترل شبکه گسترده فروش مویرگی مستلزم اجرا و رعایت دقیق موارد مهمی از قبیل مدیریت نیروی انسانی، ریسک بازگشت وجوه حاصل از فروش و کنترل لحظه‌ای فضای رقابتی است، لیکن اجرای صحیح اصول و موازین این روش موجب خواهد شد در سیاست‌ها و خطی مشی و نیز تولید و توزیع هماهنگی بیشتری ایجاد شود و عملکرد مناسبی در روند توزیع و باز پرداخت وجوه حاصل گردد.

ادامه مطلب ...

قیمت گذاری و مدیریت بر قیمت (Pricing)

مقدمه

تمامی سازمان ها و شرکت ها، برای کالاها و خدماتی که عرضه می‌دارند قیمتی تعیین می‌کنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگونی مانند شهریه، آبونمان، حق العمل، اجراه بها، خرید و ... عنوان ‌شود. در بین اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد می‌شود. همچنین قیمت انعطاف‌‌پذیرترین عامل آمیزه بازاریابی شناخته می‌شود چراکه می‌توان به سرعت آنرا تغییر داد. اگرچه رقابت بر سر قیمت یکی از مسئله‌های عمده‌ای است که شرکت ها با آن روبه‌رو می‌شوند، اما بسیاری ار شرکت ها نمی‌توانند این مسئله را به شیوه‌ای عالی حل کنند. با همتراز شدن‌ کیفیت‌ کالاهای‌ شرکت های‌ مختلف‌ و تشدید رقابت، عنصر قیمت‌ به‌ یکی‌ از مهمترین‌ عوامل‌ موثر بر حفظ‌ و جذب‌ مشتریان‌ و وفاداری‌ و رضایت‌ آنها تبدیل‌ شده‌ است.

ادامه مطلب ...