بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تجار اروپایی؛ فرصتی برای ارتقای سطح تحقیقات بازار در ایران

سال ها از آخرین حضور شرکت‌های تجاری معتبر اروپایی در ایران می‌گذرد و در هفته‌های اخیر پس از توافق 1+5 شاهد حضور هیات‌های سیاسی و تجاری اروپایی در ایران بودیم.این اتفاق به خودی خود علامتی مثبت و امید بخش برای فعالیت‌های بیش از پیش تجاری در ایران خواهد بود. در این میان رونق کسب‌وکار آژانس‌های تحقیقات بازار در ایران نیز رو به ترقی خواهد بود. چرا که مختصات بازار ایران در این سال ها دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده است. آنچه مسلم است ورود به بازار ایران نیاز به مطالعه و تحقیقات منسجم و به‌روز دارد و قطعا تجار اروپایی با احتیاط و مطالعات گسترده وارد بازار ایران خواهند شد. تدوین تحقیقات کلانی مانند PEST Analysis  که مطالعه‌ای است بر فضای مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی، از سوی نهاد تحقیقاتی می‌تواند درگاه مناسبی برای اجرای تحقیقات خاص کالا یا خدمات در بازار باشد. به‌دنبال آن بهره بردن از شیوه‌های مدرنی چون ‌فروشگاه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای مشارکتی آنلاین و تکنیک‌های تحقیقاتی بازارهای بیومتریک می‌تواند برگ برنده واحد‌های تحقیقاتی برای حصول نتایج دقیق و موثر برای کارفرمایان خود باشد

 

ادامه مطلب ...

بازار را به ارزان‌فروش‌ها نسپارید

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب
 

 

پرستون عزیز
از زمانی که کسب‌وکار خدماتی خود را شروع کردیم، اعتبار خوبی به دست آورده‌ایم. کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهیم و در آنها از مواد اولیه باکیفیت استفاده می‌کنیم. همچنین به مشتریان خود خلاقیت و اصالت بالایی ارائه می‌دهیم. در هر صورت، هراز گاهی برخی سفارش‌های کاری را به رقبایی واگذار می‌کنیم که کیفیت کار آنها را پایین‌تر از خود می‌دانم؛ اما نرخ خدمات آنها کمتر است و برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند که از آنها استفاده کنند. چگونه به مشتریان نشان دهیم که ارزش هزینه بالاتر را داریم؟
با احترام   

  دوست عزیز
من هم زمانی فکر می‌کردم که به قدری کیفیت کارهایم بالا است که مشتریان برای استفاده از خدمات من،‌ پشت در شرکت صف خواهند کشید؛‌ حتی اگر قیمت خدمات سایر رقبا بسیار کمتر باشد. مدتی هم چنین اتفاقی می‌افتاد. زمانی که مردم دستشان به دهنشان می‌رسید،‌ در مورد پول خرج کردن وسواس به خرج نمی‌دادند و برای خدمات بهتر، حاضر به پرداخت پول بیشتر بودند. اما رکود اقتصادی و دشوار شدن شرایط زندگی،‌ واقعیت تلخی را آشکار کرد: جهان مالامال از استعداد است. طراحان،‌ عکاس‌ها،‌ گروه‌های موسیقی،‌‌ آشپزها،‌ طراحان چیدمان داخلی منازل و فعالان هزاران حوزه خلاقانه و خدماتی دیگر بازار رقابت را تبدیل به تنوری داغ کرده‌اند. بسیاری از آنها هم احتمالا برای خدمات خود قیمت‌های کمتری نسبت به شما تعیین کرده‌اندزمانی که رقبای شما، برای جذب مشتریان حساس به پول،‌ قیمت‌های خود را می‌شکنند،‌ استعداد و خلاقیت برای حفظ انسجام و قدرت کسب‌وکار شما کافی نیست. شما باید مشتریان را قانع کنید که حتی اگر آنها بتوانند کارهایی خلاقانه و زیبا مانند خدمات شما را در جایی دیگر پیدا کنند،‌ آنها باز هم باید به سراغ شما بیایند؛ دلیل آن هم «ارزش» بیشتری است که در قبال پرداخت پول خود به دست می‌آورند. شاید هزینه خدمات شما برای آنها بیشتر باشد،‌ اما به نحوی مقرون به صرفه‌تر است


 

ادامه مطلب ...

تحقیقات بازاریابی ضربتی

با توجه به حضور برندهای مختلف در بازار در حوزه‌های مختلف، شرکت‌ها ضرورت ابزار تحقیقات بازاریابی را بیش از پیش برای درک بهتر مشتریان و فعالیت‌های رقبا و اندازه‌گیری پیشرفت خود احساس می‌کنند. از طرفی، در اغلب کسب‌وکارها چرخه طول عمر محصول (product life cycle-PLC) روز به روز کوتاه‌تر می‌شود و حضور کالاهای متنوع، پررنگ‌تر. این به مفهوم فشرده‌تر شدن رقابت در بازار استاین در حالی است که هزینه مالی و زمانی برای انجام پروژه‌ای تحقیقات بازاریابی اغلب مورد بحث در شرکت‌ها قرار می‌گیرد. موثر بودن نتایج همیشه یکی از دغدغه‌های مدیران بازاریابی است. مدیرانی که اغلب تمایل ندارند زمان و هزینه زیادی را صرف تحقیقات و مطالعه کنند چرا که تا زمان انتشار نتایج تحقیقات، تغییرات جدیدی در بازار اعمال شده است که مختصات آن را تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع باعث می‌شود تا موثر بودن مطالعات به چالش کشیده شود.نکته مورد توجه ارزیابی صحیح و دقیق از بازار، مشتریان و رقبا در بازه زمانی مناسب و منطقی است. برای رسیدن به این هدف باید صورت مساله مورد مطالعه قرار گیرد و موضوعیت آن دقیق و به‌صورت کاربردی تبیین شود. این موضوع ما را به حرکت به‌سوی انجام تحقیقات بازاریابی ضربتی سوق می‌دهد. تحقیقات بازاریابی ضربتی، به مفهوم انجام پروژه تحقیقات بازاریابی در کوتاه‌ترین زمان، کمترین هزینه و بیشترین تاثیرگذاری است. اغلب شرکت‌ها و مدیران بازاریابی در مورد انجام پروژه‌های گنگ، مبهم و بی‌نتیجه و هزینه بر تحقیقات بازاریابی تجربه دارند. در این مقاله 3 گام اساسی و اولیه که می‌تواند مدیران را برای تعیین اهداف کاربردی و شفاف پروژه‌های تحقیقات بازاریابی رهنمون ‌سازد، معرفی می‌شود

 

 

 

ادامه مطلب ...

مغز انسان چگونه به قیمت کالاها واکنش نشان می‌دهد؟

کاربرد علوم عصب‌شناختی (نوروساینس) در علوم مدیریت بازار و بازاریابی، امروزه بیش از پیش حیاتی است. تکنیک‌های اثربخش قیمت‌گذاری، یکی از مقولاتی است که ‌محققان بازاریابی با تکیه بر مفاهیم نوروساینس و نورومارکتینگ به آن دست یافته‌اند. موضوعی که متن حاضر سعی در تبیین آن دارد.

سوال مهمی که در این میان به وجود می‌آید این است که این تصمیم متأثر از دیدن قیمت کالا است یا خود کالا؟ به‌تازگی تحقیقات جدیدی در مورد اینکه مغز انسان چگونه در مورد خرید تصمیم‌گیری می‌کند انجام شده است که با استفاده از ابزارهای علوم عصب‌شناختی (نوروساینس) صورت می‌گیرد.

پرسشی که پژوهشگران را به انجام این مطالعات واداشته است این است که دیدن قیمت کالا در ابتدا باعث تغییر نظر افراد در مورد فرآیند خرید می‌شود یا اینکه باعث تغییر نحوه کدگذاری مغز در مورد ارزش آن کالا می‌شود. از آنجا که امروزه ابزارهای نوروساینس در اختیار محققان است، آنها می‌توانند هر دو پرسش را آزمایش کنند.

این تحقیقات به خرده‌فروشان و بازاریابان نشان می‌دهد که چه استراتژی‌هایی برای قیمت‌گذاری مناسب‌تر است و اینکه چگونه باید پیام‌های فروش را با استراتژی اتخاذ شده هماهنگ کرد. در آزمایشی که با فناوری FMRI انجام شد، تصاویری از کالاها به همراه قیمت آنها برای شرکت‌کنندگان نشان داده شد و واکنش مغز آنها به این تصاویر مورد بررسی قرار گرفت.  

ادامه مطلب ...

مشتریان طرفدار؛ بزرگ‌ترین دارایی کسب‌وکار شما

مبحث مشتریان طرفدار یکی از مفاهیم بازاریابی است که شامل استراتژی‌های تمرکز بر مشتری بوده و بر تمامی نقاط ارتباطی یک کسب‌وکار با مشتریان ازجمله محصول، خدمات، فروش، پشتیبانی و شکایات دلالت دارد.
مقوله مشتریان طرفدار به‌دلیل فراهم کردن روش‌هایی برای نفوذ در وفادارترین مشتریان به‌عنوان سفیران نام تجاری، با هدف ایجاد آگاهی، افزایش فروش و ارتقای درآمد از اهمیت چشمگیری برخوردار است. به این منظور، در ادامه به چهار دلیل اصلی اهمیت مشتریان طرفدار برای کسب‌وکار‌های مختلف پرداخته می‌شود.
۱. تبلیغات شفاهی، عامل اصلی تحقق تصمیمات خرید
پژوهشی که توسط گروه مشاوره مکینزی صورت گرفته است حاکی از این است تبلیغات شفاهی یکی از عوامل اصلی و برانگیزاننده بیست تا پنجاه درصد تمامی تصمیمات خرید است. نکته جالب توجه اینکه، نتایج همین پژوهش نشان می‌دهد تبلیغات شفاهی بر فرآیند اولین خرید یک محصول یا خرید کالای گران‌قیمت تاثیر بسزایی دارد. به این ترتیب این دو سناریو به مطالعه بیشتر، جست‌وجوی نظرات و بررسی تصمیمات خرید بیش از حد معمول نیاز خواهد داشت. هر یک از ما در نقش یک مشتری دست کم یک بار تجربه خرید کالایی را داشته‌ایم که انتظارات ما را به خوبی برآورده نساخته است و منجر به ایجاد احساس پشیمانی و ندامت شده است. اغلب اوقات، در صورت بهره‌مندی از نظرات یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا همکاران امکان جلوگیری از اتخاذ چنین تصمیماتی وجود دارد. به‌نظر شما شرکت اپل چگونه توانسته است در دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کند؟ بله، صرف هزینه‌هایی برای تبلیغات خلاق راهکار شرکت اپل بوده است، اما آیا این نکته برای کامپیوترهای شرکت مایکروسافت و
player‌های سونی صادق بوده است؟
روشن است که کیفیت محصولات اپل و تجربه مشتری این شرکت فروش موفقی را برای آن رقم زده است. این ترکیب میلیون‌ها سفیر برند را برای اپل به ارمغان آورده است که میلیون‌ها نفر را در خرید آی‌پاد، آی‌پد، آی‌فون وآی مک راهنمایی کرده‌اند. مایکروسافت و سونی فقط این مشتریان پرشور را کم داشته‌اند تا درباره کامپیوترها و
player‌های آنان تبلیغات شفاهی انجام دهند.
مهم‌ترین نکته آموزنده، تولید محصولات و ایجاد تجارب بدیعی است که مشتری عاشق آنها است. شما به‌عنوان یک تولیدکننده انتظار دارید مشتری با دوستانش درباره محصولات شما سخن بگوید، چه در حین تصمیم برای انجام یک خرید و چه در حین گفت‌وگوهای روزمره. 

ادامه مطلب ...