بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تبلیغات – بخش دوم

انواع تبلیغات :

1-   تبلیغات آگاهی دهنده ADVERTISING  INFORMATIVE: تبلیغاتی است برای اطلاع رسانی و آگاه ساختن مشتریان و خریداران در مورد محصول جدید یا ترکیبات تازه ، جهت ساختن و ایجاد تقاضای اولیه

*   مناسب برای دوره معرفی در منحنی عمر کالا

2-   تبلیغات ترغیب کننده  PERSUASIVE ADVERTISING  : تبلیغاتی است برای ترغیب مشتریان و خریداران در مورد بهترین کیفیت و قیمت کالاها جهت تقاضاهای انتخابی 

*   مناسب برای دوره رشد در منحنی عمر کالا

3-   تبلیغات یادآوری کننده  REMINDER  ADVERTISING: تبلیغاتی است برای یادآوری و حفظ مشتریان و خریداران در اندیشیدن به کالا

*   مناسب برای دوره بلوغ و پختگی در منحنی عمر کالا

4-   تبلیغات تطبیقی یا مقایسه ای  COMPARATIVE  ADVERTISING : تبلیغاتی است که بطور مستقیم یا غیر مستقیم کالا و برند را با یک یا چند برند دیگر مورد مقایسه قرار می دهد.

*   مناسب برای دوره رشد منحنی عمر کالا

5-   تبلیغات تحکیم کننده  REINFORCING  ADVERTISING: تبلیغاتی است برای تحکیم بهبود روابط با مشتریان کلیدی و همیشگی

*   مناسب برای دوره بلوغ و پختگی منحنی عمر کالا

ادامه مطلب ...

تبلیغات – بخش اول

تبلیغ : آگاهی دادن و اطلاع رسانی نسبت به یک موضوع خاص در جهت جذب مخاطب بر مبنای آگاهی دادن و اطلاع رسانی مبتنی بر 2 فاکتور ذیل

1-   سیاستها و تفکرات سازمان تبلیغات  کننده

2-   هماهنگی و همخوانی این تفکرات با محیط مخاطبین از نظر پذیرش ( محیط فرهنگی و اجتماعی )

جایگاه تبلیغات با روانشناسی در چند نکته اصلی تعریف می شود :

1)     بیان موضوعی که می تواند از طریق رسانه های تبلیغاتی برای مخاطب جذاب باشد

2)     بیان موضوعی که می تواند باعث پیوند بین تفکرات سازمان و مخاطب باشد

3)     بیان موضوعی که می تواند باعث ایجاد انگیزه در مخاطب در راستای پیگیری سازمان تبلیغ کننده گردد

4)     بیان موضوعی که می تواند باعث ایجاد اعتماد بعد از پایان دوره تبلیغات در ذهن مخاطب گردد

5)     بیان موضوعی که می تواند باعث تکرار اعتماد در  ذهن مخاطب از طریق تکرار مراجعه به سازمان تبلغ کننده باشد

اصل مهم : اثرات تبلیغات در هر سازمان و محیطی با هر پاسخ مثبت یا منفی باید توسط سازمان تبلیغ شده مورد ارزیابی قرار گیرد. بهترین روش ارزیابی، نظر سنجی ازمخاطبین تبلیغ است

جایگاه و اهمیت تبلیغات در چارت سازمانی :

چارت سازمانی  چشم انداز و دیدگاه مدیران ارشد سازمان نسبت به اهداف تعیین شده می باشد. تبلیغات از نظر چارت سازمانی از وظایف واحد بازاریابی می باشد.

ادامه مطلب ...

تعیین کشش و حجم بازار داخلی خودرو

نیاز به تولید خودرو در ایران تا چه میزان است؟ این سئوالی است که با افزایش تولید خودرو در ایران فراگیر شده است. افزایش تصاعدی تولید خودرو در شرکتهای داخلی، بسیاری را به این فکر انداخته است که بزودی بازار اشباع خواهد شد و شرکتهای داخلی دیگر قادر به افزایش تولید با روند فعلی نخواهند بود. واقعیت این است که تعیین حجم بازار داخلی خودرو یک پیشنیاز اساسی برای تدوین برنامههای بلندمدت مدیران شرکتهای خودروساز و همچنین سایر بخشهای اقتصادی مرتبط با این صنعت نیز هست، بنابراین تحلیل و محاسبه حجم بازار خودرو در داخل کشور به خصوص در شرایط فعلی از اهمیت ویژهای برخوردار است.


●مدلسازی
تقاضای داخلی خودرو را می
توان به دو بخش تقسیم کرد:
الف) تقاضای خودرو در راستای جایگزینی خودروهای قدیمی
میزان تقاضای خودرو برای جایگزینی خودروهای قدیمی تحت تأثیر چند عامل قرار دارد. اولین و مهمترین آن موجود بودن خودروهای جدید است به بیان دیگر در صورت عرضه کافی خودرو به بازار می
توان انتظار داشت که خودروهای قدیمی کنار گذاشته شوند. چگونگی عرضه را میتوان با تعداد عرضه و قیمت فروش محصولات بررسی کرد. بنابراین با عرضه خودروهای گران‌قیمت نیز نباید انتظار داشت که جایگزینی خودروهای فرسوده عملی شود. وقتی عرضه خودرو کافی نباشد عمر مفید خودروها به سمت بینهایت میل میکند و صاحبان خودرو با درک جنبه‌های اقتصادی، بارها و بارها خودروهای قدیمی را کامل بازسازی کرده و از آنها استفاده میکنند میزان عرضه در واقع خروجی مدل است (میزان تقاضا برابر با میزان عرضه در نظر گرفته میشود) بنابراین به‌عنوان متغیر مستقل مد نظر قرار نمیگیرد، بلکه وابسته به متغیرهای مستقل دیگر در نظر گرفته شده است. متغیرهای مستقل که میزان تقاضای جایگزینی، وابسته به آنهاست عبارتند از:
تعداد خودرو موجود در کشور: این قانونی طبیعی است که هرچه تعداد خودرو در کشوری بیشتر باشد حجم تقاضا برای جایگزینی خودروهای قدیمی نیز بیشتر خواهد شد.
عمر مفید خودروهای موجود در کشور: هرچه عمر مفید خودروهای موجود بیشتر باشد نرخ جایگزینی خودروها نیز کمتر خواهد شد. عمر مفید از چند دیدگاه تعیین و بررسی می شود:

ادامه مطلب ...

سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس بر طبق تعریف استاندارد ملی ایران عبارتند از، مخلوطی پایدار حاصل از گوشت دام های کشتاری حیواناتی مانند، گاو، گوساله، گوسفند، مرغ، چربی و آب که همراه با مواد دیگری در داخل پوشش های طبیعی و یا مصنوعی در شرایط مناسب پر شده و پس از طی فرآیند حرارتی مناسب و سایر فرایندهای لازم برای مصرف خوراک انسان آماده می گردد.

این فرآیندها تاریخ مصرف کوتاهی داشته و تا زمان مصرف بایستی تحت شرایط خاصی از برودت قرار گیرند. نوع مواد اولیه تشکیل دهنده و غنی بودن مغزی شرایط را برای رشد و تکثیر انواع میکرو ارگانیسم ها مساعد ساخته و چنانچه اصول بهداشتی در تمامی مراحل تولید از تدارک مواد اولیه تا نحوه مصرف رعایت نگردد، می تواند مخاطرات جدی برای مصرف کنندگان به وجود آورد.

 

انواع سوسیس و کالباس

تفاوت اساسی بین سوسیس و کالباس وجود ندارد، بلکه به صورت مصطلح به فرآورده هایی با قطر کم سوسیس اطلاق میشود و فرآورده هایی با قطر بالا را کالباس می نامند که هر کدام از آنها بر حسب نوع فرمول بندی و فرآیند های بکار رفته، با پسوند هایی نظیر آلمانی، بندری، کوکتل، دودی، خشک و ... به بازار عرضه می شوند. بر اساس استاندارد ملی ایران سوسیس و کالباس را باتوجه به درصد گوشت به کار رفته به 4 گروه تقسیم می نمایند.

1.       سوسیس و کالباس 40- 50 درصد گوشت مانند سوسیس آلمانی، کالباس مارتادلا و ...

2.       سوسیس و کالباس 51- 60 درصد گوشت مانند سوسیس کوکتل، کالباس خشک و ...

3.       سوسیس و کالباس 61- 80 درصد گوشت مانند هات داگ، کالباس خشک مخصوص و ...

  سوسیس و کالباس 81-90 درصد گوشت مانند کالباس ممتاز

ادامه مطلب ...