X
تبلیغات
نماشا
رایتل

چگونه خرید، به بخش مهمی از گردشگری تبدیل شده؟

خرید می‌تواند بخشی از تجربه سفر یا دلیل اولیه و انگیزه اصلی برای رفتن به یک سفر تفریحی جهت گذراندن اوقات فراغت باشد. گردشگران به دنبال موقعیت‌های استثنایی برای خرید در طول سفر خود هستند. برخی از مقاصد گردشگری اقدامات ویژه‌ای در جهت افزایش خرید توسط گردشگران انجام داده‌اند.گردشگری خرید، پتانسیل ایجاد تنوع در گردشگری را دارا است. وجود یک مرکز خرید مناسب می‌تواند به‌عنوان جاذبه‌ای توریستی محسوب شده و باعث ایجاد انگیزه و تقاضا در تمام طول سال شود؛ از طرفی دیگر به‌صورت بسیار چشمگیر هزینه صرف شده در مقصد توسط گردشگران و مدت اقامت آنها را نیز افزایش خواهد داد که در نتیجه باعث سودآوری صنعت گردشگری خواهد شد. در حال حاضر گردشگری خرید یک مفهوم نوظهور و در حال تکامل است. اکنون «خرید کالا و اقلام مورد نیاز، خارج از محل اقامت شخص و توسط خود فرد که عامل تعیین‌کننده در انتخاب مقصد و مشخصات سفر می‌شود» تعریفی است برای رساندن مفهوم توریسم خرید. تا همین اواخر، خرید جزء فعالیت‌های اوقات فراغت و سرگرمی هم به حساب نمی‌رفت اما اکنون خرید به خودی خود، مثل بازدید از موزه‌ها، استفاده از تورهای شهری یا استراحت در ساحل می‌تواند یک فعالیت توریستی در جهت تجربه مکان‌های جدید باشد. طی نظرسنجی‌ای که در سال 2012 در اسپانیا انجام شد، از پرسش شوندگان سوال شد که فعالیت‌های اصلی‌شان در سفرهای خارجی چیست و کدام‌یک از این فعالیت‌ها را در آخرین سفری که رفته بودند انجام داده‌اند؛ نزدیک به 40 درصد آنها هدفشان از سفر به خارج از کشور را گذران اوقات فراغت و خرید عنوان کردند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گردشگری خرید، بخش بسیار عادی از سفرهای برون مرزی است. آمارهای دیگر نیز نشان داده‌اند که تقاضای خرید در سفر برای توریست‌های آسیایی و اروپایی بسیار زیادتر از توریست‌های مناطق دیگر بوده است.  

 

گردشگری و بازرگانی؛ دو بازوی توسعه اقتصادی
موتور توسعه اقتصادی از همکاری دو بخش گردشگری و بازرگانی نیرو می‌گیرد و این اثر بسیار بیشتر از اثرات هر کدام از این دو بخش بر اقتصاد به‌صورت مجزا خواهد بود. در مقاصد توریستی شهری، درون مرزی یا سفر تفریحی ساحلی، خرید رفتن و گشتن همیشه در کنار هم صورت می‌گیرند و هر دو مستلزم رفتن به مرکز یا قسمت‌های قدیمی‌تر شهرند؛ بنابراین روشن است که خرید بخش جدایی‌ناپذیر گردشگری است. فستیوال‌های خرید می‌توانند به‌عنوان قسمتی از پیشنهاد گردشگریِ مکمل برای مقصد باشند. به طور خلاصه، وجود این فستیوال‌ها باعث افزایش رضایت و تقویت انتظارات گردشگران خواهد شد و در نهایت می‌توان گفت که همکاری مشترک بین این دو بخش منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال در جامعه و افزایش سوددهی گردشگری از طریق بالا رفتن متوسط اقامت و پرداخت پول بیشتر توسط مسافران می‌شود؛ همچنین وجود تقاضای گردشگری در تمام فصول سال را به دنبال خواهد داشت، زیرا فعالیتی است که خوبی آب و هوا بر انجام آن تاثیر ندارد. در ادامه باید گفت که همکاری هرچه بیشتر بین واردکنندگان اجناس مصرفی و دست اندرکاران گردشگری، افزایش آگاهی تولیدکنندگان و فروشندگان اجناس از پتانسیل‌ها و سودآوری بالقوه گردشگری خرید و درک صحیح از  رفتار خرید توریست‌ها را به دنبال خواهد داشت و به تولیدکنندگان و واردکنندگان اجازه می‌دهد تا باتوجه به بازار، محصولات خود را ارائه دهند .     روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۹۲