بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

انتخاب بر سر دو راهی رشد و سوددهی

پرسشی اساسی که هر کسب‌وکار تازه ای باید با آن روبه‌رو شود این است که چه زمانی می‌خواهد رشد کند و چه زمانی قصد دارد سودآوری داشته باشد. برای برخی شرکت‌ها، سوددهی از همان ابتدا اولویت اول است. اما برخی دیگر، به مدت چند سال خود را درگیر سوددهی نمی کنند و این مساله برای آنان اولویت دوم است. اما برای همه کسب‌وکارهای تازه راه‌اندازی شده، مواجه شدن با این پرسش و پاسخ درست به آن برای دستیابی به موفقیت بلند مدت مهم است.

شرکت ما کانسرو که در سال 2010 تاسیس شده، راهی نسبتا سنتی را پیموده است. ما کارمان را با استخدام پرسنل خوب آغاز کردیم. بعد از آن، روی دفتر کار، کامپیوترها و دیگر منابع برای تسهیل کارمان سرمایه‌گذاری کردیم. وقتی همه این بخش‌ها را سر و سامان دادیم، بر تولید و فروش متمرکز شدیم و در نهایت طی این دوره زمینه‌سازی‌ها برای کارمان، سرمایه زیادی را از دست دادیم.
در این موقعیت، وقت آن رسیده بود که به این پرسش اساسی پاسخ دهیم: آیا باید روند رشد فراگیرمان را ادامه دهیم یا باید بر سوددهی متمرکز شویم؟
برای رشد و وسعت کارمان با همین سرعت، باید کل درآمدمان را به استخدام نیروی بیشتر اختصاص می‌دادیم که مطمئنا به ادامه زیان عملیاتی منجر می‌شد. برای رسیدن به سودآوری نیز باید استخدام نیرو را متوقف می‌کردیم که این کار هم لزوما جلوی رشدمان را می‌گرفت.
انتخاب بین رشد و سوددهی، برای هر شرکت به طور متفاوت تحلیل می‌شود. به هر حال، اگر بر سر این دو راهی قرار گرفتید، نکات مشترکی وجود دارد که در انتخاب راه درست به شما کمک می‌کند:
• چقدر توانایی مالی دارید؟
یک نکته اساسی، وسعت استطاعت مالی شما است. به عبارت دیگر، چه میزان پول نقد دارید؟ اگر در کوتاه مدت به پول نیاز دارید و سرمایه چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارید، تمرکز اندک روی رشد شرکت به بهای به دست آوردن سود، کار اشتباهی است. منابع موجود را به دقت تحلیل کنید. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل عدم آگاهی از منابع موجود، با شکست مواجه می‌شوند.
• آیا در طرح کسب‌وکار شما اضطراری وجود دارد؟
برای برخی کسب‌وکارها، رشد سریع به منظور اجرای طرح کسب‌وکار امری ضروری است. این گونه کسب‌وکارها می‌خواهند هر چه سریع تر سهم بازار خود را افزایش دهند و رسیدن به سود، اولین عامل مهم در طرح کسب‌وکار آنها نبوده است. اگر کسب‌وکار شما برای رقابت نیازمند رشد سریع است، مطمئن باشید که برای سودآوری در آینده، سرمایه کافی در اختیار دارید.
• آیا سرمایه‌گذاری اولیه، مزایای بلند مدت روشنی دارد؟
برای بسیاری از کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری در اموری مثل تشکیلات جدید، نیروی کار حرفه‌ای یا دفتر کار مدرن، ممکن است ضرر کوتاه مدت قابل توجهی ایجاد کند، اما آنها با این کار راه را برای منافع و سوددهی های آینده باز می‌کنند.
در شرکت کانسرو، هدف کوتاه مدت ما این بود که مقیاس کارمان را وسعت بخشیم و به سهم بازار دست یابیم. بنابراین در زیرساخت‌های اداری و فرآیندهای لازم برای ارائه سریع مدل شرکت به صنایع مختلف، سرمایه‌گذاری کردیم.
این کار مستلزم این بود که سودآوری را در چند سال اول قربانی رشدمان کنیم، اما مطمئن بودیم این سرمایه‌گذاری به سود بلند مدت منجر می‌شود. با این حال، در این مدت، سرمایه شرکت را به دقت زیرنظر داشتیم و اکنون که توانایی مالی ما محدود شده، وقت آن رسیده که بر جریان مالی مثبت متمرکز شویم.
در شرایط اقتصادی امروز، تحلیل اینکه آیا باید تمرکزمان را از رشد به سوددهی تغییر دهیم، ممکن است به تصمیمات بسیار متفاوتی منجر شود.

منبع: Washington Post

فاصله حرف تا عمل در کارآفرینی

در سال‌های گذشته، جمع کثیری از دانشگاهیان، سیاستمداران، اتاق‌های فکر و مشاوران، کنفرانس‌ها، نشست‌ها و فستیوال‌های اختصاصی کارآفرینی را برگزار کرده‌اند. در این گردهمایی‌ها، بحث‌های پی در پی، پانل‌ها و گفت‌وگوهایی در مورد اینکه برای تربیت کارآفرینان بیشتر - و در نتیجه ایجاد شغل بیشتر - چه کارهایی باید انجام داد، صورت گرفته است. همه ما می‌دانیم این کار روشی برای احیای بخش خصوصی و تحریکی برای رشد اقتصادی است.

اما پاسخی که می‌توان به این چالش‌ها داد، واضح و پیش پا افتاده است. ما نیاز به کسب‌وکارهای تشریفاتی نداریم، بلکه همه آنچه مورد نیاز است یک سرمایه گذاری اولیه است. فراتر از همه اینها، واقعیت این است که افراد بیشتری باید به راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه روی آورند.
متاسفانه، این پیام ساده به اندازه شهرتی که شرکت‌کنندگان این جلسات از آن خود می‌کنند، منتقل نمی‌شود. زیرا به طور کلی، شرکت در نشست‌ها تا حدی ساده‌تر از کار عملی است.
به عنوان مثال، چندی پیش دعوتنامه‌ای برای شرکت در پنجمین مجمع بزرگ کارآفرینی جهان دریافت کردم. ظاهرا قرار است در این جلسه، شرکت‌کنندگان، نظر افراد برجسته جهانی در امر کارآفرینی را بشنوند؛ اما وقتی به لیست سخنرانان نگاه کردم، متوجه شدم که تقریبا همه آنها سیاستمداران یا اساتید دانشگاه هستند، به عبارت دیگر، هیچ یک از آنها خودشان کارآفرین برجسته‌ای نبودند.
مشکل موجود با این کارشناسان که در مورد نحوه راه‌اندازی کسب‌وکار جدید صحبت می‌کنند، مثل این است که به فردی که قرار است رانندگی یاد بگیرد، به صورت تئوری نحوه رانندگی کردن را توضیح دهیم. اما آنها هیچ وقت عملا پشت فرمان ننشسته‌اند. در واقع، کسب‌وکار چیزی نیست که بتوان با تئوری، گزارش‌های بلند یا حتی مقاله‌های کوتاه مانند همین مقاله آن را توضیح داد. باید وارد بازار شوید و ایده‌هایتان را به حامیان مالی، شرکا، عرضه‌کنندگان و از همه مهم‌تر مشتری بفروشید. باید پس‌اندازتان را در راه تحقق رویاهایتان صرف کنید، زندگی شخصی‌تان را فدا کنید تا این رویا را زنده کنید و اگر شکست خوردید، دوباره توانایی‌تان را بازیابید و تلاش را از سر بگیرید.
البته متفکرانی که در مورد این مسائل بحث می‌کنند و کارآفرینان را مورد حمایت قرار می‌دهند، بهتر از کسانی هستند که کل وقتشان را به شکایت کردن از سیاست‌های دولت هایشان اختصاص می‌دهند. اما مساله نگران کننده این است که اگر این افراد به قدر کافی معتبر نباشند، نمی‌توانند دیگران را وادار کنند که دل به دریا بزنند. این گونه افراد همچنین مسائل را بیش از حد پیچیده می‌کنند و مرتب دولت‌ها را مقصر هر چیزی می‌دانند.
در اصل، نشست‌هایی ارزش برگزاری دارند که در آنها اصول فراوانی مطرح شوند. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان موفق به شدت مشغول اداره شرکت‌های خود هستند و در این جلسات شرکت نمی‌کنند. بنابراین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مسائل انتزاعی را کنار بگذاریم و از مدل واقعی کارآفرینان - یعنی تلاش مداوم -
 پیروی کنیم.

 

منبع: Financial Times

زعفران

تعریف زعفران

زعفران با نام علمی  Crocus Sativus از خانواده زنبقیان( Iridaceae) می باشد. در برخی منابع، مثلا در دائره المــعارفAmericana Encyclopedia  ذکر شده است که این کلمه از کریکوس(Corycus ) که نام منطقه ای در سیلیسیا واقع در شرق مدیترانه می باشد گرفته شده است. عده ای مبداء زعفران را ایالت قدیم ماد ایران می دانند، برخی از محققین نیز خاستگاه زعفران را در منطقه وسیعتری از کره زمین شامل یونان، ترکیه، آسیای صغیر و ایران می دانند . واژهٔ زعفران از طریق زبان عربی به زبان‌های دیگر راه یافته ولی اصلیت خود این واژه ناشناخته‌است     واژهٔ فارسی برای گیاه زعفران کُرکُم است که در فارسی میانه به صورت کورکوم تلفظ می‌شد. در زبان ترکی زفرون و در عربی الزعفران در انگلیسیsaffron  در اسپانیایی azafrán در فرانسه safrane در ایتالیایی zaferano به هندی zuffron تلفظ می‌شود .

کاشت زعفران در ایران قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است. از هر ۱۵۰ گل، یک گرم زعفران و از حدود ۱۴۷ هزار گل تازه، یک کیلو زعفران خشک به دست می‌آید. زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از فرآورده‌های گران قیمت به شمار می‌رود .

ادامه مطلب ...

تخم‌مرغ

درحالیکه ایران دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ جهان محسوب می‌شود و جزو کشورهایی است که 85 درصد تولید جهانی را برعهده دارد، میانگین مصرف سرانه‌ی این محصول در کشورمان از 180 عدد میانگین مصرف سرانه‌ی جهانی پایین‌تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم. 9 اکتبر از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یک تخم‌مرغ در روز» یاد می‌شود. این کمیسیون که ایران نیز عضو آن است، متشکل از 58 کشور است که این کشورها 85 درصد تولید جهانی تخم‌مرغ را برعهده دارند.


مصرف سرانه تخم‌مرغ در ایران کمتر از میانگین جهانی
درحالیکه سرانه مصرف در جهان سالانه 180 عدد است، در کشور‌هایی همچون دانمارک و ژاپن 350 عدد و در آمریکا، فرانسه و ایتالیا نیز 280 عدد است، میزان مصرف سرانه در کشور ما 155 عدد(10 کیلوگرم) است که علاوه بر عقب‌تر بودن از مصرف سرانه‌ی جهان با سوء‌مصرف هم مواجه است، چراکه معمولا تخم‌مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای کامل در جهان مصرف می‌شود اما در کشور ما بیشترین مصرف عنوان مکمل غذا‌هاست. از سوی دیگر 25 درصد مصرف تخم‌مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شکلات، سس، فرآورده‌های قنادی و ... تبدیل می‌شود که جایگاه غذایی ندارد.درحالیکه تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن کافی ندارد. همچنین تنها هفت درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی در ایران  شناسنامه (تاریخ‌ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و کد رهگیری) دارند و 97 درصد تخم‌مرغ تولیدی فله‌ای عرضه می‌شود که سلامت و بهداشت این محصول را می‌کاهد. تخم‌مرغ‌ شناسنامه‌دار حداکثر 15 درصد گران‌تر از تخم‌مرغ‌ فله‌ای می باشد.
تخم‌مرغ‌های فله‌ای پس از مرغداری وارد یک مرکز مجاز بسته‌بندی شده و تخم‌مرغ‌های ترک‌دار، کثیف، شکسته، بدشکل و نوک زده و ... جداسازی و بسته‌بندی می‌شوند که توسط دامپزشکان کنترل و تایید شده است.


راه‌های شناسایی تخم‌مرغ سالم
لازم به ذکر است؛ پوسته‌ی تخم‌مرغ سالم باید تمیز، بدون ترک و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هایی که این محصول را در یخچال نگهداری می‌کنند، خریداری کرد.تخم‌مرغ تازه، سفیده‌ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده‌ی آن کاملا گرد و در مرکز تخم‌مرغ قرار گرفته است اما تخم‌مرغ کهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته‌ی خارجی آن کدر و بدرنگ است.