بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

برنده صنعت توزیع و پخش چه‌کسی خواهد بود؟ سقف شیشه‌ای دنیای خرده‌فروشی

دنیای خرده‌‌فروشی تغییرات عمیقی را در ۱۰سال گذشته پشت سر گذاشته است. برخی مشاهده‌‌گران، این تغییرات را نشان از یک دگردیسی واقعی با اثرات گسترده اقتصادی و اجتماعی می‌‌دانند. چارچوب‌‌های لجستیکی رایجی که برای عملکرد مدل‌های قدیمی خرده‌‌فروشی ایجاد شده بودند، در این چند سال به چالش کشیده شدند و زمان نگریستن به چارچوب‌‌های در حال ظهور فرارسیده است. از این رو، سوالی که قصد پرداختن به آن را داریم، از این قرار است: چه کسی پیروز تغییرات کنونی در لجستیک خرده‌‌فروشی می‌شود؟

واحدهای حمل‌‌ونقل و توزیع کسب‌‌و‌‌کارها در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده ظهور کردند. آنها بخشی از شرکت‌‌های تولیدی بزرگ بودند و به‌‌ویژه در صنایع غذایی دیده می‌شدند. این مساله به دلیل گستردگی مصرف‌‌کنندگان و فاسدپذیر بودن محصولات غذایی، طبیعی می‌‌نمود. چالش آن روز، مدیریت موثر جریان محصولات برای ارضای تقاضا تحت شرایط رضایت‌‌بخشی هزینه‌‌ای، کیفیت خدمات و واکنش‌‌پذیری مناسب به تغییرات و ذائقه بازار بود. اهمیت لجستیک طی دوران موسوم به ۳۰ سال شکوهمند و رشد تولید انبوه، مصرف و توزیع افزایش یافت؛ به‌‌ویژه که جمعیت شهرنشین جهان نیز با سرعتی فراوان رشد کرد و تغییرات گسترده‌‌ای در ساختار شهرها شکل گرفت. مجموعه این تغییرات و شرایط جدید، منجر به صنعتی شدن فعالیت‌‌های لجستیکی شد و قواعد و استانداردهای بسیاری برای عملکرد موفقیت‌آمیز آن تدوین شد. تمرکز اصلی این استانداردها، قاعده‌‌مند کردن واحدهای بارگیری بود؛ از جمله کانتینرها و پالت‌‌ها. تدوین و پیاده‌‌سازی استانداردهای جدید، که گاهی استانداردهای توزیع یا استانداردهای چرخش نامیده می‌شد، برای دستیابی به سطح بالایی از بهره‌‌وری بود که بدون آنها فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای بزرگ قادر به فعالیت و تامین تقاضای بالای مشتریانشان نبودند. همچنین استفاده از این استانداردها باعث می‌شود که هزینه حمل محصولات مصرفی به حدی کاهش یابد که خود تبدیل به یک مزیت رقابتی در مقابل سایر فعالان بازار شود.

با این حال، به تدریج و پس از ۳۰ ساله شکوهمند، تغییرات و شرایطی، وضعیت رایج و اصول کاری را به چالش کشید. سه تغییر بنیادینی که اوضاع را به چالش کشید از این قرارند: ظهور تجارت الکترونیک، توسعه سریع  فروشگاه‌های خواربار در شهرها و رواج قیمت‌‌های پایین فروش در برخی مدل‌های خرده‌‌فروشی. این ویژگی‌‌ها تقاضا باعث شد که مدل‌های رایج حمل‌‌ونقل انبوه نتوانند به سبک گذشته به فعالیت ادامه دهند. اکنون با آنکه در برخی موارد نیاز به حمل حجم انبوهی از محصولات بود، تنوع و حمل سریع و گسترده که به توزیع مویرگی موسوم شد، نیاز بود. استانداردسازی رایج که زیربنای موفقیت برخی شرکت‌‌های حمل‌‌ونقل بزرگ مانند شرکت کارفور (Carrefour) فرانسه بود، دیگر نمی‌توانست به شکل گذشته استفاده شود. بازیگران جدید صنعت حمل‌‌ونقل  که خود را با پویایی و سرعت (به‌جای بهره‌‌وری) معرفی کرده بودند، واکنشی به تغییر شیوه خرده‌‌فروشی بودند و غول‌‌های بازار را به‌سوی به‌چالش کشیدن استانداردهای‌شان  واداشتند. جهان توزیع خرده‌‌فروشی همچنان در حال تجربه تغییر و تحولات گسترده‌‌ای است و این سوال پیش می‌‌آید که در آینده چه کسی پیروز این رقابت خواهد شد.

  ادامه مطلب ...

الیزابت ردفورد: توانمندسازی معلولان با شیرینی‌‌پزی

جوانان دارای معلولیت معمولا به سختی کار پیدا می‌کنند. نرخ بیکاری در آنها سرسام‌‌آور است. در ایالات متحده، متوسط نرخ بیکاری این افراد به ۸۰ درصد می‌‌رسد. این موضوعی است که ذهن «الیزابت ردفورد» را مشغول کرده بود. او بنیان‌گذار موسسه غیرانتفاعی «نکست موو»است که به افراد دارای معلولیت، آموزش‌های ویژه ارائه می‌دهد. الیزابت ۱۲ سال است که در حوزه آموزش کودکان استثنایی کار می‌کند. او درباره اینکه ایده موسسه چطور به ذهنش رسید می‌گوید: «به عنوان معلم کودکان استثنایی، همیشه کنجکاو بودم که وقتی دانش‌‌آموزانم از مدرسه فارغ‌‌التحصیل می‌شوند، چه اتفاقی برایشان می‌‌افتد. از خودم می‌‌پرسیدم آیا در سن ۲۲ سالگی هم از خدمات متنوعی که حالا در اختیارشان است، برخوردار خواهند بود؟»

  ادامه مطلب ...