بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

سرجیو زیمن مدیر بازار کوکاکولا

سرجیو زیمن از مدیران خوشفکر و خلاق روزگار ماست. او در کتاب پایان بازاریابی سنتی سخنانی را بیان می‌کند که درد امروز کسب‌وکارهای ایرانی است.

او می‌نویسد:
واقعیت این است که مارکتینگ این‌گونه نیست که شما در هنگام شروع پاسخ تمامی پرسش‌ها را داشته باشید. مارکتینگ علمی است که
در آن آزمون کردن، سنجش نتایج، تجزیه و تحلیل آنها و سپس اصلاحات بر پایه آنچه یافت شده است باید جاری باشد.من براساس تجربه می‌دانم که اگر مدیریت بازار به طریق علمی انجام گیرد نتایج بهتری به بار می‌آورد و مردم بیشتری را وادار به خرید- در دفعات بیشتر- نسبت به زمانی که مدیریت را با رویکرد شهودی انجام می‌دهد خواهد داشت. دلیل اینکه فروش محصولات ما از سال 1993 تا 1998 با رشد 50 درصدی روبه‌رو بود دقیقا رویکردی علمی بود: یعنی فرضیه داشتن، آزمون فرضیه ، بررسی و تجدیدنظر در یافته‌های بررسی بازار و هر آنچه که با عقل و منطق درست است.
بسیاری از مدیران ساعت‌ها درباره روش‌های کیمیاگرانه خود برای تبدیل مس به طلا صحبت می‌کنند، ولی تا آنجا که به من به‌
عنوان یک بازاریاب مربوط می‌شود می‌خواهم زمین را برای یافتن سنگ معدن بکاوم- آنها را به دقت عیارسنجی کنم و رگه‌های تازه‌ای را بیازمایم تا به غنی‌ترین آنها دست پیدا کنم.
ولی فریب نخورید علمی بودن به معنای دقیق آن در مدیریت، کاری بس دشوار است و می‌تواند شما را از چشم دیگران بیندازد.
وقتی که روش‌های قدیمی کار را ترک کردید دیگران احساس خطر می‌کنند، زیرا مردم با آنچه به آن آشنایی دارند راحت‌ترند. چه عمل بکند یا نکند.  

 

ادامه مطلب ...

بسته‌بندی مناسب راهگشای تحقیقات بازار

تعدادی از تئوریسین‌های بازاریابی از بسته‌بندی به‌عنوان پنجمین متغیر قابل کنترل بازار در کنار محصول و قیمت و مکان و ترفیع یاد می‌کنند.با توجه به تغییر الگو و سبک زندگی در بعضی جوامع مانند کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، ارائه بسته‌بندی‌هایی متناسب با نیاز مشتریان، مورد استقبال خواهد بود. طراح حرفه‌ای بسته بندی باید توان تحلیل دقیق خصوصیات فرهنگی کشورها و بازارهای خرد و کلان را داشته و ویژگی‌های خاص آن منطقه را بشناسد.در طراحی بسته‌بندی باید به نکات زیر توجه کرد:  

 

 هویتمندی
این اصل به قدری مهم است که بیشتر شرکت‌ها سال‌ها طرح کالا را ثابت نگه می‌دارند چون طرح منحصربه‌فرد آن از لحاظ نام، مارک تجاری و ویژگی‌های طرح موجب تمایز محصول شرکت از رقبا می‌شود و در حافظه بلندمدت مشتریان جای می‌گیرد. از این‌رو در طراحی اولیه باید دقت لازم را کرد تا بعدها نیاز به تغییر نباشد و خدشه‌ای بر ارتباط بصری خریداران با محصول وارد نشود 

  

حفاظت و دسترسی
هدف اصلی از تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل بسته است. به علاوه هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته‌بندی انتظاراتی دارند. برای مثال خرده‌فروشان بسته‌بندی را نیاز دارند تا به راحتی در معرض دید و نمایش خریداران قرار گیرد یا در اندازه‌های متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد. مصرف‌کنندگان نیز نوعی از بسته‌بندی را می‌پسندند که به‌راحتی قابل حمل باشد و به‌راحتی به محتویات آن دسترسی پیدا کنند.  

 

ادامه مطلب ...