بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

آینده بازاریابی: آینده سازه‌ها، نیازها و تجربه‌ها

گفتمان آینده بازاریابی به شما خواهد گفت که از نیازهای مصرف‌کننده مراقبت کنید. چراکه نیاز، نیازمند مراقبت است؛ مصرف‌کننده نمی‌داند که چطور از مرحله‌ای به مرحله دیگر گذر کند. او می‌داند که اکنون نوجوان است، اما نمی‌داند که یک نوجوان به چه چیزی احتیاج دارد. پس از احتیاجاتش مراقبت کنید. آینده بازاریابی، مراقبت از مصرف‌کننده نیست مراقبت از احتیاجات مصرف‌کننده است. سازه‌های جدیدی که در تبلیغات برای مصرف‌کننده ساخته می‌شود، شکل بی‌بدیلی از احتیاجند که در روایتی تصویری به مخاطب عرضه می‌شوند.

این نیازها هستند که تجربه را شکل می‌دهند. هر چقدر نیازهای مشتری پایدارتر باشد تجربه عمیق‌تری نیز از برطرف شدن آن نیاز شکل می‌گیرد. هر چقدر نیازهای بیشتری در او شکل گرفته باشد تجربه‌های متعددتری نیز انتظارش را می‌کشد. اقتصاد تجربه در دنیای مدرن یعنی: در نظر گرفتن پیچیدگی‌ شناختی در مصرف‌کننده با توجه به سیستم سازه‌های او. اینکه چه تعداد سازه برای چه تعداد رویداد (برندها، کالاها و خدمات) دارد و چه سیستمی از سازه‌ها تجربه مصرف را در او شکل می‌دهد.
سازه‌ در ثانیه
سازه‌های ما از جهان و خودمان نمایانگر انتظارات ما از وقایع و رویدادها است. سازه‌ها دنیا را برای ما نامگذاری می‌کنند. وقتی چیزی را بنامم یعنی در رویکرد زندگی من صاحب جایگاه است. وقتی برندی را به نام بخوانم یعنی جایگاهی را در ذهن من اشغال کرده و به تبع همین جایگاه، زبانی مختص خودش را نیز خواهد داشت. گاهی ما برند را نمی‌شناسیم، آن را نداریم، صاحب آن نیستیم، اما از آن حرف می‌زنیم.
پس سازه‌ها من را صاحب چیزی می‌کنند یا چیزی را از تعلق من خارج می‌کنند. در حقیقت در این میان نیازها در انحصار مصرف‌کننده باقی نمی‌مانند. نیازها در میان آنها پخش می‌شوند و دنیای آنها را تغییر شکل می‌دهند. تبلیغات تنها یک چارچوب آشنا برای این نیازها فراهم می‌کند و سازه‌ها را گرد هم جمع‌آوری می‌کند. در یک تبلیغ سی ثانیه‌ای، شاید سی سازه نیز به مخاطب منتقل شود: ده سازه شکل بگیرد، ده سازه حذف شود و ده سازه تغییر کند. همه چیز به سازه‌ها فروخته می‌شود نه به مصرف‌کننده.
اقتصاد تجربه: نقش سازه‌ها و نیازها
نیاز، عملی را می‌آفریند که رویکردی جهانشمول دارد. نیاز به خوردن عمل خوردن را می‌آفریند که جهانشمول است. همان طور که دنیای اطراف به طور مداوم در حال تغییر در طول زمان است به همین ترتیب سازه‌هایی که در گذشته منطقی به نظر می‌رسیدند در بعضی موارد می‌توانند با وقایع جاری بی‌اعتبار شوند، اما نیازها هیچ گاه بی‌اعتبار نمی‌شوند. انسان‌ها می‌توانند به طبقه‌بندی و تئوریزه کردن دنیای اطرافشان بپردازند و آن را در ابتدای امر براساس نیازهایشان انجام می‌دهند و ساختاری که سازه‌هایشان را شکل داده این طبقه‌بندی را ایجاد می‌کند.
در نهایت هر تجربه‌ای که براساس این طبقه‌بندی‌ها ایجاد می‌شود یک مفهوم انتزاعی است و اقتصاد تجربه در این میان دادوستد روایت‌گونه‌ای را میان ارائه‌دهنده خدمات و دریافت‌کننده خدمات، گوشزد می‌کند.
روایت
ذهن به دنبال حفره‌های خالی می‌گردد تا سازه‌های خود را در آن جای دهد، در غیر این صورت چرخه‌ای ناتمام در آن شکل می‌گیرد که می‌تواند اضطراب‌آور باشد. پس تکانه‌ای آن را به سمت تایید کردن سیستم سازه‌هایش سوق می‌دهد. حفره‌های خالی متعددی می‌تواند با تجربه مصرف پر شود. سازه‌های سرگردان زیادی می‌توانند در حفره‌های خالی جای گیرند و تجربه زیسته‌ای را در من شکل دهند.

ادامه مطلب ...

راه‌هایی برای ترویج آنلاین و رایگان کسب‌و‌کار

چه بسا در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان سرمایه چندانی برای بازاریابی نداشته باشید، اما این مساله موجب نمی‌شود تا گمان کنید که هیچ راه موثر دیگری برای تبلیغ کسب‌و‌کارتان وجود ندارد.

قبل از آنکه سروکله اینترنت پیدا شود، کسب‌و‌کارهای کوچک فقط چند راه کم‌هزینه برای بازاریابی محصولات خود داشتند، راه‌هایی همچون چسباندن پوسترهای کاغذی روی دیوارها یا حضور در نشست‌های آزاد اقتصادی. اکنون اوضاع فرق کرده است و عملا همه انواع و اقسام فرصت‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی پیش روی شما است.
کافی است به فضای مجازی نگاه کنید و صرفا به دنبال همان مکانی باشید که به کار واقعی شما می‌آید. ما در اینجا هفت راه برای ترویج آنلاین و رایگان کسب‌و‌کار شما پیشنهاد می‌کنیم. این راه‌ها حتی ذره‌ای هم برای شما هزینه‌بردار نخواهند بود.

(1) از خدمات اینترنتی بزرگ در سطح محلی و مکانی استفاده کنید. می‌توانید با ثبت کسب‌و‌کارتان در خدمات مکانی گوگل (Google Places) امکان دسترسی مشتریان محلی به خدمات‌تان را افزایش دهید.
این کار سبب می‌شود تا روی نقشه‌های مکان‌شناختی گوگل نیز قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از خدمات محلی یاهو (
Yahoo! Local) نیز بهره ببرید. چند دقیقه بیشتر برای ثبت نام زمان نخواهد برد، و البته همه چیز رایگان است. ضمنا خدمات مکانی مشابهی از جانب شرکت بینگ (Bing) وابسته به مایکروسافت انجام می‌شود.

(2) از خدمات رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و انواع رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی صرفا ابزاری برای در معرض قرار گرفتن نیستند. اکنون هر رسانه به یک ضرورت بدل شده است.
برای موفقیت در هر کسب‌و‌کاری باید زمان خاصی را برای سرمایه‌گذاری روی رسانه‌های گروهی کنار بگذارید. می‌توانید در دو سطح شخصی و شرکتی، حقیقی و حقوقی، از تبلیغات در فیس‌بوک (
Facebook)، لینکداین (LikedIn)، و توئیتر (Tweeter) سود ببرید.

(3) از خدمات موجود در وبلاگ‌ها استفاده کنید. یک وبلاگ نه تنها به شرکت شما یاری می‌رساند تا نام‌اش را به طور رایگان در فضای اینترنت تبلیغ کند، بلکه باعث می‌شود کاربران زیادی به وبلاگ شما لینک (پیوند) بدهند و در نتیجه مخاطبان شما افزایش یابند. وبلاگ راهی برای آشنایی بیشتر با مشتریان تازه است تا آنها بتوانند به طور مستقیم با شما تماس بگیرند.
اما به خاطر داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین نکات موفقیت از طریق وبلاگ تلاش برای خبررسانی هرروزه آن است. باید تا حد ممکن خیلی زود مطالب جدید به آن اضافه کنید و محتواهای وبلاگ‌تان را تازه کنید. اگر وبلاگی احداث کنید و آن را به حال خود رها کنید، هیچ استفاده‌ای از آن نخواهید کرد.

(4) از خدمات صوتی و تصویری در یوتیوب و فلیکر استفاده ببرید. سایت یوتیوب (YouTube) می‌تواند به طور رایگان فیلم‌های شما از محصولات و خدمات‌تان را در سرتاسر جهان ترویج کند. می‌توانید آدرس اینترنتی فیلم‌های تبلیغاتی خود را برای مشتریان‌تان ارسال نمایید و از این طریق شیوه‌ای نو از خدمات و معرفی محصولات‌تان را عرضه کنید. همچنین سایت فلیکر (Flicker) می‌تواند عکس‌های شما از محصولات‌تان را به‌طور رایگان برای همگان به نمایش بگذارد تا گامی دیگر در جهت تبلیغات رایگان برداشته شود.

ادامه مطلب ...