بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

6 نکته‌ در ایمیل مارکتینگ گردشگری

صبح یک روز تعطیل است. با یک لیوان چای بزرگ در دست، گوشی‌تان را برمی‌دارید تا ایمیل‌هایتان را چک کنید. لابه‌لای تمام ایمیل‌هایی که رسیده است یک تیتر جذاب میخکوبتان می‌کند. چای را روی میز می‌گذارید و ایمیل را باز می‌کنید.  ایمیل درباره‌ یک برنامه‌ سفر به مقصدی است که حتی نامش را هم نشنیده‌اید اما تصاویر و شرحی که در ایمیل آمده حسابی وسوسه‌تان می‌کند تا بیشتر درباره‌ آن مقصد بدانید. لینکی در ایمیل وجود دارد که شما را به وب‌سایت آژانس گردشگری می‌رساند. با لمس لینک، ناگهان احساس می‌کنید درِ کمد جادویی باز شده و شما وارد سرزمینی پر از شگفتی و جذابیت شده‌اید. همان سفر، با جزئیات بیشتر روی وبسایت هم وجود دارد.

 اگرچه از این سفر خوشتان آمده اما یک روز تعطیل است و حتما کسی در دفتر آن آژانس گردشگری پاسخگوی شما نیست. چیزی نمانده که سفر را فراموش کنید و از وب‌سایت خارج شوید که متوجه می‌شوید امکان خرید آنلاین هم روی سایت آژانس مهیاست. هرچه فکر می‌کنید دیگر بهانه‌ای برای دست کشیدن از این سفر ندارید. چند دقیقه بعد لیوان چایتان را درحالی از روی میز برمی‌دارید که هنوز گرم است. حالا چای می‌نوشید و با خیالی آسوده فکر می‌کنید که کدام چمدان را برای سفرتان بردارید؟  این داستان جذاب «آسوده سفر کردن» است؛ آسودگی و آرامشی که از موهبت‌ ارتباطات بین دنیای دیجیتال و صنعت گردشگری به‌وجود آمده است؛ ارتباطاتی که «ایمیل مارکتینگ» یکی از اجزای کلیدی آن است و بازیگری که داستان سفرها را شروع می‌کند، آنها را جهت می‌دهد و پیش می‌برد. 

 

 
 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ در واقع یک شیوه‌ بازاریابی نوین است؛ روشی مستقیم که می‌تواند انبوهی از مشتریان بالقوه و بالفعل شما را مورد هدف قرار دهد. هزینه ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر شیوه‌های بازاریابی ناچیز است و بازگشت سرمایه‌ در آن تا 46 برابر برآورد شده است. هیچ کاغذ یا منابع طبیعی به‌خاطر آن به‌خطر نمی‌افتد و طیف گسترده‌ای از افراد می‌توانند آن‌را دریافت کنند. با استفاده از روش‌هایی تعداد بازدیدهای آن قابل ردیابی است و می‌توانید بفهمید ایمیلتان به دست چند نفر رسیده و چند نفر آن را باز کرده‌اند. یک‌بار دیگر به داستانی که در ابتدای این مطلب خواندید بازگردیم. یک کاربر با چک کردن ایمیل‌هایش و در عرض چند دقیقه می‌تواند تبدیل به مشتری شود! ایمیل مارکتینگ سریع، بی‌دغدغه و فراگیر است. وقتی بحث ایمیل مارکتینگ پیش می‌آید کسانی پیدا میشوند که به این شیوه‌ بازاریابی با دید شک و تردید نگاه کنند. این نکته را به‌یاد داشته باشید که در هر روش تبلیغی اگر نکات و قوانین آن را ندانیم و رعایت نکنیم حتما با شکست مواجه خواهیم شد. نه‌تنها در دنیای گردشگری بلکه در هر کسب و کاری توجه به اصول ایمیل مارکتینگ می‌تواند سود حاصل از این شیوه‌ بازاریابی را تضمین کند. اما این اصول چه هستند؟

1- شما باید کاری کنید که کاربر تشویق شود روی ایمیل شما کلیک کند. آنچه می‌تواند مثل یک آهنربای قوی توجه مخاطب را جلب کند، «موضوع» ایمیل است. برای انتخاب موضوع و جذابیت آن به اندازه‌ کافی وقت بگذارید.

2- هرگز برای پیدا کردن ایمیل مشتریان، اخلاق را فراموش نکنید! به‌جای خریدن ایمیل از کسانی که مدعی فروش اکانت‌های کاربری هستند، با ایجاد شرایطی روی وب‌سایت‌تان یا روش‌هایی خلاقانه، ایمیل مشتریان واقعی را جذب کنید.

3- رعایت اصول در چیدمان مطالب، استفاده از فونت و رنگ مناسب و استفاده از قالب‌های جذاب باعث می‌شود کاربر احساس کند شما برای او ارزش قائلید. ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید و به کاربر نشان دهید که نیاز او را به اندازه‌ خودش درک می‌کنید.

4- طبق آمار بیش از 30 درصد کاربران با گوشی موبایل ایمیل‌‌شان را باز می‌کنند. هیچ چیز بدتر از این نیست که ایمیل شما در گوشی‌های موبایل قابل نمایش نباشد یا در بعضی مرورگرها با اشکال یا کندی باز شود.

5- «محتوا پادشاه است»؛ این را گوگل می‌گوید و معتقد است که در تبلیغات مبتنی بر دنیای وب هرگز نباید از نقش محتوا چشم ‌بپوشید. یک تیتر مناسب، جمله‌بندی خوب و رعایت اصول نگارشی باعث می‌شود ستاره‌ اقبال شما بیش از سایرین بدرخشد.

6- اگرچه ایمیل مارکتینگ با اهداف بازاریابی ارسال می‌شود اما خوب است فقط به فکر فروش نباشید. چه اشکالی دارد در ایمیل‌تان به دیگران چیزهایی یاد بدهید، به اطلاعات عمومی آنها اضافه کنید یا حداقل یک بیت شعر زیبا برای آنها بفرستید؟

 

ایمیل همچنان می‌تازد!

«من ایمیلم را چک نمی‌کنم، پس بقیه هم این کار را نمی‌کنند»؛ این جمله یکی از خطرناک‌ترین تصورات در دنیای بازاریابی دیجیتال گردشگری است. یکی از سازمان‌هایی که میزان و چگونگی استفاده‌ مردم از ایمیل را بررسی می‌کند، مرکز آمار Exact Target است.گزارشهای این مرکز می‌گوید در حال حاضر نزدیک به سه میلیارد نفر در جهان اکانت ایمیل دارند. 58 درصد از آنها اولین چیزی که هرروز صبح چک می‌کنند ایمیل‌شان است و 77 درصد آنها برای کسب اطلاع از خریدهای آنلاین اول سراغ ایمیل می‌روند. 91 درصد از مردم حداقل یک بار در روز سری به ایمیل‌شان می‌زنند و بازاریابان معتقدند 44 درصد مشتریان برای معاملات ایمیل را ترجیح می‌دهند.  رفتار کسانی که ابتدا ایمیل خود را چک می‌کنند وظیفه‌مدارتر به‌نظر می‌رسد. این افراد نگرش تعاملی بهتری دارند و با هدف قرارداد بستن، بررسی تبلیغات یا کسب اطلاعات جدید نسبت به محصولات موجود در بازار، ایمیل خود را چک می‌کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4152 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد