بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

از تلویزیون به موبایل کوچ کنید!

رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته، گسترش فراوانی در بین مردم داشته و اکنون دست کم بیش از 5 ساعت در روز به این رسانه‌ها اختصاص می‌یابد. این حضور مستمر و پررنگ، بهترین فرصت برای بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر است. شاید به این صورت، زمان آن رسیده باشد که تبلیغات تلویزیونی و خیابانی را به رسانه‌های اجتماعی برده و از حضور دائمی کاربران آن استفاده کافی را ببریم.زمانی که یک فعال بازاریابی یا مدیر کسب‌وکار، شروع به فعالیت در رسانه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین و...) مختلف می‌کند، ابتدا تبلیغات و محتوای تولیدی خود را برای دوستان و هواداران قبلی خود تهیه می‌کند. با این حال، همواره مخاطبان درجه دوم بسیاری وجود دارند که به محتوای تولیدی شما علاقه‌مند هستند. در صورتی که بتوانید، به آنها هم دست پیدا کنید، به سرعت جامعه هدف شما بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شده و شانس موفقیت‌تان هم افزایش می‌یابد.

     رسانه‌های اجتماعی موبایل‌محور، فرصت‌های بسیاری برای فعالان بازاریابی فراهم می‌سازند تا بتوانند به راحتی دایره مخاطبان خود را افزایش دهند. نام و نشان‌های تجاری بزرگ، مدت‌ها است که از این فرصت‌ها بهره‌مند می‌شوند. شاید خود شما هم هر روز در زمان جست‌وجو و گردش در رسانه‌های اجتماعی با کلیپ‌های ویدئویی، کاریکاتورها و عکس‌های جذابی برخورد کرده‌اید که یک کسب‌وکار در تولید آنها نقش داشته است. این کسب‌وکار ممکن است خودش به تولید چنین محتوایی اقدام کرده باشد یا از سایر هنرمندان برای ساخت آن استفاده کرده باشد. این‌گونه محتواها و فایل‌های چندرسانه‌ای در صورتی که برای مخاطب جذابیت داشته باشد، موجب توجه بیشتر او به برند مدنظر می‌شود و در عین حال هم ممکن است انتشار آن در بین کاربران، سرعت بیشتری پیدا کند. هر فرد در نقش یک رسانه مستقل ظاهر می‌شود و باعث می‌شود دوستان و اطرافیانش تبلیغ شما را ببینند. در این حالت، به سرعت دایره مخاطبان شما افزایش می‌یابد و به بازارهای بالقوه بیشتری دست پیدا می‌کنید. نکته‌ای که در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باید مدنظر قرار بگیرد، آن است که قرار نیست افراد با مشاهده یکی از پیام‌های چندرسانه‌ای شما، اقدام به خرید کنند. شما با ارائه این پیام‌ها تنها به دنبال واکنشی از مخاطب خود هستید. ممکن است حتی پیام شما به یک نکته اخلاقی یا اجتماعی تاثیرگذار اختصاص و تنها ارتباطی اندک با فعالیت یا نام و نشان تجاری شما داشته باشد. در این حالت، باز هم نام و نشان خود را ترویج داده و بیش از پیش به چشم خواهید آمد. ضمن آنکه به تدریج هم مخاطبان بیشتری شما را دنبال (فالوو) کرده و منتظر پیام‌ها و تبلیغات اثرگذار بعدی شما خواهند ماند.این شکل از فعالیت‌های بازاریابی را می‌توان به‌عنوان مدیریت روابط مشتری (CRM) نوین دانست. مدیریت روابط مشتری نوین که در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، با توجه به کاهش نفوذ سایر رسانه‌های اجتماعی (مانند تلویزیون)، اهمیت بسیاری دارد. شاید تا چند سال پیش، بازاریابی با ایمیل را به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های بازاریابی عصر جدید می‌نامیدند. اما اکنون به حدی میزان هرزنامه‌ها و تبلیغات ایمیلی افزایش یافته که کاربران اقدام به نادیده گرفتن تمام آنها می‌کنند. با این وضعیت، راهی به جز رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباط با مشتریان باقی نمی‌ماند.

 

محتوای مناسب موبایل تولید کنید

در استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تفاوتی بین کامپیوتر و موبایل وجود ندارد. برخی از کاربران با کامپیوتر وارد این رسانه‌ها می‌شوند و برخی دیگر از موبایل استفاده می‌کنند. البته میزان استفاده از موبایل به مراتب بیشتر است و دلیل آن سهولت استفاده و در دسترس بودن دائمی است. بسیاری از کاربران حتی در خانه و محل کار هم ترجیح می‌دهند از موبایل خود استفاده کنند. این وضعیت، اهمیت ایجاد محتوای مناسب برای موبایل را بیش از پیش می‌سازد. فرمت و مدت زمان مناسب کلیپ‌های ویدئویی، تصاویر متحرک و البته حجم مناسب تصاویر از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند. امروزه استانداردهای زیادی برای حضور چندرسانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد اما به‌طور کلی محتوای کوتاه، کم‌حجم، اثرگذار و با فرمت مناسب باعث می‌شود که مخاطبان بالقوه بیشتری به شما توجه کنند. این موارد به‌ویژه در مورد کلیپ‌های ویدئویی باید رعایت شوند. به‌طور کلی، هر چقدر که بتوان مدت یک کلیپ را کاهش داد، بهتر است. هر چند شبکه‌های اینترنت و سرعت آن در چند سال اخیر، بسیار بهتر شده و بسیاری از دستگاه‌ها هم به وای‌فای وصل می‌شوند، باز هم حجم و مدت زمان ویدئوها اهمیت بسیاری دارند. بهتر آن است که یک کلیپ ویدئویی 15 ثانیه‌ای انتشار دهید نه اینکه مخاطبان خود را مجبور سازید برای دانلود کردن یک ویدئوی 3 دقیقه‌ای، مدت زیادی از وقت و اینترنت خود را صرف کنند. در مواردی که پست‌های تبلیغاتی شما حاوی یک لینک هستند، آن را با موبایل امتحان کنید تا مطمئن شوید وب‌سایت مدنظر را می‌توان به راحتی روی موبایل هم مشاهده کرد. اگر وب‌سایت شما برای استفاده با موبایل، بهینه‌سازی نشده باشد (چه از نظر طراحی و اندازه فونت و اندازه عکس‌ها و چه از نظر سهولت استفاده و نیاز اندک به بالا و پایین کردن صفحه)، بیشتر مخاطبان خود را از دست خواهید داد و وب‌سایت شما هم رشد نخواهد کرد.

 

موفقیت خود را بسنجید

موفقیت فعالیت شما در رسانه‌های اجتماعی، بستگی به رشد تعداد مخاطبان شما و واکنش آنها دارد. به تعداد هواداران، اعضای کانال‌ها و فالوورهای صفحات خود توجه کنید. با ارسال یک پست جدید چه تغییری در تعداد آنها رخ می‌دهد و واکنش آنها چیست؟ آنها مطالب شما را انتشار می‌دهند یا بی‌تفاوت هستند؟ پیام‌ها و اظهارنظرهای آنها در این مورد هم به شما کمک می‌کند تا متوجه نقاط ضعف خود شوید. اما به‌طور کلی، به یاد داشته باشید که فعالیت بیش از حد یا کمتر از حد شما در رسانه‌های اجتماعی، اثر منفی خواهد داشت. شاید یک یا دو پست در روز (بسته به مخاطبانتان)، نتیجه بهتری در پی داشته باشد.

منبع: کتاب راهنمای مبتدیان برای بازاریابی با موبایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد