بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

پیش بینی وضعیت بازار ماکارونی در ایران

روند
ماکارونی جزء کالاهایی است که از اجرای برنامه ی هدفمندی یارانه ها و اعمال تحریم های بین المللی که منجر به افزایش قیمت نان , گوشت و برنج شد بیشترین سود را برد . مهمترین منفعتی که ماکارونی در این دوره به دست آورد این بود که برای بسیاری از ایرانیان ماکارونی پخته شده با سویا , به عنوان یک غذای سالم و باصرفه , جایگزین مناسبی برای خورشت های گوشت دار ,  مانند قیمه و قرمه سبزی , شناخته شد . به طور معمول خانواده های ایرانی چندین بار در هفته این خورش ها را مورد استفاده قرار می دادند اما با افزایش قیمت گوشت این رویه برای بسیاری از مصرف کنندگان تبدیل به یک رویه ی پرخرج و گران شد . این مسئله مصرف کنندگان ایرانی به ویژه مصرف کنندگان کم درآمد را تشویق کرد تا ماکارونی پخته شده با سویا و دیگر جایگزین های گوشت را به عنوان غذای خود برگزینند . در عین حال ماکارونی به عنوان یک غذای سالم , راحت و باصرفه در میان مصرف کنندگان با درآمد متوسط و سبک زندگی پرمشغله نیز محبوبیت پیدا کرد . ماکارونی به ویژه در میان دانشجویانی که دور از خانه زندگی می کردند و همچنین خانواده های با درآمد متوسط و بالا که در آن هر دو والدین شاغل بودند به محبوبیت دست یافت . در مجموع این روندها کمک می کند که با اطمینان بگوییم “رشد ” ارزش خرده فروشی ماکارونی در سال 2012 برابر با رشد ارزش خرده فروشی ماکارونی در سال 2011 بود و هم اکنون این نرخ رشد بیش از سال گذشته است .  

دورنمای رقابتی
تک ماکارون با در دست داشتن بیش از 31 درصد از سهم بازار و به لطف مزیت پیشگام بودن در این بخش و کیفیت مشهور برند تک توانسته است در سال 2012 به عنوان رهبر بازار ماکارونی ایران شناخته شود .
به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده ی غذای بسته بندی شده در ایران , موقعیت رهبری شرکت تک ماکارون را می توان نشات گرفته از شبکه ی توزیع توانمند و وفاداری بالای مشتریان دانست و این عوامل باعث می شود که شرکت تک ماکارون بتواند پوشش برند خود را در سایر بخش ها نظیر غلات صبحانه و روغن ها و چربی نیز گسترش دهد .
علاوه بر این تک ماکارون به لطف استفاده از تجهیزات تولیدی مدرن که توسط شرکت بولر سوئیس ساخته شده قادر است محصولاتی ارائه کند که از نظر کیفیت و قیمت با برندهای جهانی رقابت کند .
شرکت زرماکارون با در دست داشتن 22 درصد از سهم بازار دومین شرکت بزرگ تولیدکننده ی ماکارونی در ایران است . مانند تک ماکارون , شرکت زرماکارون نیز از مزیت پیشگام بودن در صنعت تولید ماکارونی , شبکه ی توزیع گسترده و کیفیت شناخته شده ی محصولاتش به همراه قیمت مناسب سود می برد .
دیگر رقیبان برجسته در بازار ماکارونی در سال 2012 عبارتند از :
برندهای مانا , مک ، رشد , سمیرا و ...

چشم انداز
با توجه به حرکت بازار ماکارونی به سمت بلوغ , انتظار می رود که در دوره ی آتی ارزش خرده فروشی و نرخ رشد ثابت بازار ماکارونی کمتر از نتایج سالانه ی ثبت شده در دوره های قبل باشد .
با این وجود تقاضای این محصول , به لطف افزایش جذابیت ماکارونی به عنوان یک غذای راحت و باصرفه به خصوص در میان مصرف کنندگان با درآمد متوسط و پایین , همچنان در سطح بالایی خواهد بود . همچنین همزمان با افزایش قیمت نان , برنج و گوشت و در نتیجه گرانتر شدن خورش های سنتی ایرانی جذابیت ماکارونی نیز بیشتر خواهد شد .
عرضه ی محصولات جدید به ویژه محصولات سالمتر و همچنین راه اندازی کمپین های بازاریابی توسط شرکت های پیشرو برای تاکید بر مزیت های غذایی ماکارونی نسبت به برنج به تداوم نرخ رشد خرده فروشی و نرخ ثابت فروش کمک خواهند نمود . در عین حال مصرف ماکارونی با گرایش به سبک زندگی پرمشغله تر و بهبود توزیع از طریق کانال های خرده فروشی مدرن مانند سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها تقویت خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد