بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

روش‌هایی نوآورانه برای پاداش‌دادن به کارمندان‌

اغلب ما فکر می‌کنیم که جایزه دادن به کارمندان به معنای انعام‌های بزرگ است که می‌تواند بر نتیجه نهایی تلاش‌های تیم کاری تاثیر بگذارد؛ اما تایید یک انجام وظیفه خوب و مناسب، می‌تواند در هر شکل و اندازه‌ای صورت بگیرد.

پیام‌های کوچک تقدیر و تشکر که در زمان مناسب داده می‌شوند نه تنها سپاسگز‌اری درخور و شایسته‌ای را تدارک می‌بینند بلکه می‌توانند کارمندان شما را با انگیزه نگه دارند. اجازه دهید هنر «تشکر کردن» یا به زبان آوردن عبارت «از شما ممنونیم» را به شیوه‌هایی نو و ابتکاری بررسی کنیم.

1)      انعطاف‌پذیر باشید
جایزه می‌تواند به‌وسیله‌ ارائه‌ ساعات کار منعطف به کارمندان اعطا شود. برای نمونه، با برنامه زمانی دوشنبه و جمعه منعطف شروع کنید، یا روشی پیدا کنید تا زمانی کوتاه‌تر صرف کار کردن در تمام هفته شود. این رای اعتماد به توانایی کارمندانتان برای مدیریت خود و به انجام رساندن امور، بزرگ‌ترین تشکر و نوعی انگیزه‌دادن است.

2)      محل کار را به منزل ببرید
شاید برای بهترین و باهوش‌ترین کارمندان بتوانید چنین تمهیدی بیندیشید؛ به شرطی که کسب‌وکار شما بتواند بر کار کارمندان بیرون از دفتر اثرگذار باشد یا تدابیری در راستای کار از راه دور ارائه کند. کارمندان راه دور می‌توانند درگیر مسافرت‌ها، مجادلات، عوارض و استرس‌های زیادی شوند. اما یک کارمند پر انرژی و شاد در خانه‌اش چه بسا بهتر از دو کارمند همواره در سفر یک شرکت بتواند کار خود را انجام دهد.

3)      به تلاش‌ها جایزه دهید
در جهان کنونی‌مان که معطوف به نتیجه‌گرفتن است، گرایش داریم بر نتایج نهایی امور تمرکز کنیم و خود را درگیر هر نوع تلاش و کوششی نکنیم. بهترین شیوه برای حفظ کارمندان این است که سخت بکوشیم و کوشیدن در راستای موفقیت، به معنای ارائه‌ پاداش در خور برای آن تلاش است. لحظه‌ای را در نظر بگیرید که در آن، پاداش در خور به هر شخص شایسته اعطا می‌شود. شیوه‌ای ساده را برای تشکر شخصی از تلاش‌های افراد جست‌وجو کنید.

4)      کمی آزادی عمل بدهید
وقتی کاری مهم به درستی و شایستگی به سرانجام می‌رسد، فرد را تایید کنید و با ارائه یک یا دو روز استراحت، پاداشی درخور به وی اعطا کنید. وقتی مجموعه‌ای از افراد در به سرانجام رسیدن پروژه‌ای همکاری کرده‌اند، می‌توانید با ارسال کارت تشکر برای کارمندانتان به آنها نشان دهید که چقدر آنها برای شما مهم هستند.

۵)      یک میهمانی ترتیب دهید
اگر در یک پروژه فشار زیادی بر گروهی از کارمندان یا تمام اعضای یک بخش وجود دارد یک میهمانی جمعی ترتیب دهید. بهترین میهمانی، نوعی از مهمانی است که حقیقتا احساس جایزه‌گرفتن داشته باشد و به شکل یک «غافلگیری برنامه‌ریزی‌شده» طراحی و پیشکش شود. به عنوان نمونه‌ای ساده‌تر، از کارمندان بخواهید برنامه‌هایشان را برای یک یا دو ساعت در بعد از ظهر چنان سامان دهند که برای یک نشست مربوط به همان بخش یا یک جلسه شرکتی آماده باشند. بدون تحمیل قرارها، معطل‌کردن مشتری‌ها و فراخواندن به بازگشت به کار در انتهای میهمانی، کارمندان می‌توانند قدری راحت باشند و به خودشان استراحت بدهند و با همدیگر شادی کوچک و انرژی‌بخشی را تجربه کنند.

۶)      گروهی را به ناهار دعوت کنید
با دعوت همگانی اعضای یک بخش به ناهار به فرد یا افراد پاداش بدهید. بعد از به پایان رساندن پروژه‌ای دست کم دو ساعت برای استراحت به پرسنل‌تان وقت بدهید تا از اوقات‌شان لذت ببرند و بتوانند روحیه خود را دوباره احیا کنند.

۷)      مجال این را بدهید که از فشار بر کارمندان کاسته شود
به‌پایان‌رسیدن یک پروژه‌ طولانی و موفق را با اعطای هدیه‌ای به کارمندان مهم و اصلی‌تان جشن بگیرید، هدیه‌ای که برای یک پیام ویژه یا یک کارت ویژه بازدید از یک مکان به‌خصوص باشد.

۸)      کلمات جادویی را به زبان آورید
یک «متشکرم» بی‌تکلف و از صمیم قلب، در همه دل‌ها نفوذ می‌کند. برای تماس تلفنی‌ای که منحصرا به قصد تشکرکردن از کارمندتان است یا برای ارسال یادداشتی با دستخط خودتان که یک ژست شخصی و ژرف است وقت بگذارید. در جهان مغشوش، محدود و کوچک‌شده ما، پیوندهای انسانی‌تری را که باعث می‌شوند کارمندانتان احساس ارزشمندی کنند، فراموش نکنید.

هر روش تاییدی که انتخاب می‌کنید، در این مورد که چرا دارید از کارمندتان تشکر می‌کنید، منحصر به‌فرد عمل کنید. چه چیزی بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ چه چیزی این کارمند را از همتاهای دیگرش در شرکت متمایز می‌کند؟ چه جزئیات و تلاش‌های کوچکی است که باعث شده این پروژه تفاوت‌های زیادی داشته باشد؟ نهایتا به یاد داشته باشید؛ هم عمل تشکر کردن و هم نحوه تشکر کردن شما، باید همان چیزی را منعکس کند که دوست دارید در تک تک کارمندانتان بیشتر و بیشتر ببینید.

منبع: دنیای اقتصاد شماره 2893

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد