بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

واقع‌گرا باشید؛ به ویژه در بورس

توماس اس بولکووسکی در ادامه سلسه مطالب روانشناسی بازار سهام در مقاله ای با عنوان چگونه در انجام معاملات مصمم باشیم؟ می‌نویسد: معامله‌گری می‌شناسم که دائما با خود می‌گوید: تمام کاری که باید انجام دهم، این است که 10 سنت از هر سهم سود کسب کنم. برخی هم می‌گویند: تعیین اهداف کوچک و نزدیک مانند این، در واقع موفقیت را دشوار تر خواهد کرد. واقعیت این است که باید اهداف واقع گرایانه ای برای خود تعیین نمایید.

اگر شما می‌خواهید در 85 درصد اوقات موفق شوید، اما مطالعات نشان دهند که سیستمی که از آن استفاده می‌کنید، تنها در 60 درصد مواقع موفقیت‌آمیز عمل می‌کند، به سرعت ناامید خواهید شد. این نا‌امیدی می‌تواند باعث شود که سیستم خود را رها کنید. اگر می‌خواهید سهامی که می‌خرید را برای هفته‌ها یا ماه‌ها نگاه دارید، اما سیستم شما سیگنال‌های روزانه به شما می‌دهد، خیلی زود شکست خواهید خورد.
انتظارات خود را با واقعیت‌های مربوط به سیستم خود هماهنگ نمایید. دانستن محدودیت‌های سبک معامله و سیستم معاملاتی، به شما کمک خواهد کرد با قطعیت بیشتری به انجام معامله ادامه دهید.

هزینه [یافتنِ] موقعیت (فرصت):
درست همان‌طور که نگهداری سهامی که به پایین‌تر از قیمت خرید رسیده است، زیان‌آور است و هزینه در بر دارد، عدم انجام معامله نیز هزینه‌هایی در پی خواهد داشت. این زیان را هزینه [یافتن] فرصت می‌نامیم. در واقع این هزینه، هزینه ای است که برای از دست دادن یک سود احتمالی بزرگ می‌پردازیم. در این شرایط شما به یک عادت بد دچار شده اید: فرار از سیگنال‌های معاملاتی و نادیده گرفتن آنها. از سویی دیگر، این عادت در واقع می‌تواند به معنای مشاهده پایین رفتن قیمت بدون انجام هیچ اقدامی از سوی شما باشد و می‌تواند زیان‌های زیادی را به شما وارد نماید. هنگامی که شما سیگنال‌های معاملاتی را نادیده می‌گیرید درصد موفقیت خود را کاهش می‌دهید. مشخص است که کسب سود در گرو انجام معامله است.

فهرستی راجع به معامله‌گری:
برخورداری از اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی‌های خود، می‌تواند به شما کمک کند تا با قطعیت بیشتر و مصمم‌تر معامله نمایید. کسب چنین اعتماد به نفسی به این معنا خواهد بود:

1. برخورداری از دانش کافی در مورد سیستم معاملاتی، نقاط قوت و ضعف آن.

2. برخورداری از دانش کافی در مورد رفتار سهمی که می‌خواهید معامله کنید و بازاری که در آن مشغول به کار هستید.

3. ایجاد و پیروی جدی از یک برنامه معاملاتی.

4. مدیریت ریسک از طریق پیروی از قوانین صحیح و سنجیده مدیریت پول (سرمایه).

خود شما نیز بخشی از شرایط انجام معامله هستید. اگر هنگامی که در مقابل مانیتور کامپیوتر خود نشسته اید، از بالا و پایین رفتن قیمت سهام لذت می‌برید به این معنا است که نوسان گیری و معاملات روزانه مناسب شخصیت شما است. در صورتی هم که از انجام این کار خسته می‌شوید و فکر شما به سوی انجام یک فعالیت بهتر می‌رود، بهتر است سرمایه‌گذاری میان مدت یا بلند مدت را برای خود انتخاب کنید.

برخورداری از اعتماد به نفس در انجام معاملات به این معنا است که بدانید به طور مثال روزهایی را نباید معامله کنید، مثلا روزهایی که به هر دلیل عصبانی هستید. دانستن این موضوع که چه زمان‌هایی نباید معامله کرد، درست به اندازه پیروی از یک سیستم معاملاتی روشن و تعریف شده مهم خواهد بود. برخورداری از این توانمندی اعتماد به نفس را در شما افزایش می‌دهد و شما را به سوی مصمم تر معامله کردن هدایت خواهد کرد.

ترس از پذیرفته نشدن
ترس از پذیرفته نشدن نیازی را برای موفقیت در آدمی به وجود می‌آورد. همه ما می‌دانیم در صورتی که موفق شویم، دوستمان خواهند داشت. چه کسی است که بخواهد با یک بازنده در ارتباط باشد؟ نیاز به موفقیت و اجتناب از عدم پذیرش ما را به سوی تصمیماتی سوق می‌دهد که باید ما را از زیان دور کنند و این مورد در اغلب موارد به معنای عدم معامله و ترس از معامله خواهد بود!
با خود می‌گویید، اگر معامله نکنم، زیانی هم نخواهم کرد. بنابراین با خود فکر می‌کنید یک برنده هستید، در صورتی که در واقع می‌ترسید وارد یک معامله شوید و عدم انجام معامله به این معناست که فرصت تمام موفقیت‌های احتمالی را از خود سلب خواهید کرد.
هر‌چه بیشتر معامله کنید، معاملات زیان آور بیشتری خواهید داشت و به این ترتیب بیشتر و بیشتر به زیان کردن عادت خواهید کرد. این درست مثل خوردن شکلات است: اولین بار که آن را می‌خورید احساس بسیار خوبی در دهان خود خواهید داشت، اما رفته رفته برایتان معمولی خواهد شد. شما به معاملات بیشتری نیازمند هستید تا به این احساس عادی بودن در معاملات برسید. زیان کردن صرفا هزینه عادی و معمول انجام معامله و هر کسب و کار دیگری است و نه چیزی بیشتر.

شرایط معامله
به ندرت می‌توانیم شرایط بدون نقصی برای انجام معامله را برای خود خلق کنیم. اگر لازم باشد که چندین سیگنال معاملاتی را ببینید تا بالاخره یکی از آنها را قبول کنید، در پایان بیشتر نظاره گر معاملات خواهید بود تا انجام‌دهنده آنها. معامله‌گران تازه کار دائم در حال جمع کردن شاخص‌ها و سیگنال‌ها و تکیه بیشتر و بیشتر بر آنها هستند، اما افراد موفق تنها سیگنال‌ها و شاخص‌های محدودی را دنبال می‌کنند. افراد موفق می‌دانند که بیشتر شاخص‌ها سیگنال‌های یکسانی را در زمان یکسانی تولید خواهند کرد و عملا نیازی به همه آ‌نها نیست. بسیاری از شاخص‌ها هم چیزی به ما اضافه نمی کنند. به طور مثال، آیا هنگامی که دو میانگین متحرک می‌تواند کارآمد و کافی باشد، آیا واقعا به سه میانگین متحرک برای حصول اطمینان نیازی هست؟ همچنین، به طور مثال، اگر با چشم خود می‌بینید که قیمت در حال بالا رفتن است، چه نیازی به یک میانگین متحرک میله ای
x است تا به شما بگوید قیمت در حال بالا رفتن است؟
برخورداری از یک سیستم محکم و قدرتمند که تنها بر اساس چند شاخص محدود و شرایط لازمه محدودی تشکیل شده باشد، انعطاف پذیری را به سطح بهینه خود نزدیک خواهد کرد. انجام تست‌های متعدد لازم نیست. برخورداری از اعتماد کافی به سیستم، باعث می‌شود به سیگنال‌هایی که صادر می‌کند، تکیه کنید و مصمم تر و قاطعانه تر معامله نمایید.
ابزارها و سیستم معاملاتی خود را به خوبی بشناسید. دانش قدرت است. همین دانش به ما می‌گوید که اهداف خود را واقع گرایانه تعیین و تنظیم کنیم. انتظارات غیرواقع گرایانه در مورد شرایط انجام معامله و میزان سود احتمالی، تنها هزینه به دست آوردن فرصت‌های مناسب را زیادتر خواهد کرد و باعث می‌شود فرصت‌های بیشتری را از دست بدهید. با تهیه یک فهرست مخصوص به خودتان در مورد خود و سیستم معاملاتی تان این دانش را به دست آورید. بدانید که سیستم شما چه زمانی کار می‌کند و چه اندازه می‌تواند خوب عمل کند.
بدانید که بازده و نتایج معاملات در زمانی که عصبانی یا خوشحال هستید دستخوش اثرات منفی می‌شود. یاد گرفتن اینکه چه زمانی نباید معامله کرد، خود مهارتی است که باید در افزایش و بهبود آن تلاش نمود. پیش از آنکه سیستم تان به شما بگوید که نمی تواند در تمام مواقع موفقیت آمیز عمل کند، سعی کنید خودتان بفهمید که هیچ سیستمی نمی تواند در تمام مواقع جوابگو باشد و تلاش کنید صبر لازم برای مواجه شدن با شکست‌های پیاپی را در خود ایجاد نمایید. اگر خود را در پشت این ترس‌ها و وسواس‌ها و شرایط غیر‌واقع گرایانه پنهان کنید، فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست خواهید داد.
لازمه انجام معامله با قطعیت و اعتماد به نفس کافی برخورداری از ترکیبی از تمام این توانایی‌ها خواهد بود.

منبع:  www.bourse24.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد