بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بنیانگذار فیس‌بوک در مدرسه استارت آپ

شاید حالا که فیس‌بوک به بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شده است، باورش برای همه ما سخت باشد که این شرکت بزرگ و پردرآمد در روزهای اولیه کارش بسیار کوچک و جمع و جور بوده است. این یک داستان تکراری برای همه استارت آپ‌های جوان و تازه کار است. با این همه، برای اغلب ما جالب است تا داستان روزهای اولیه کار فیس بوک را با جزئیات بدانیم. شاید با همین انگیزه هم «مارک زوکربرگ» در مدرسه استارت آپY Combinator در ایالت کالیفرنیا حاضر شد و درباره داستان فیس بوک صحبت کرد.
جالب است بدانید که اولین سرور فیس‌بوک در سال 2004 و با قیمت 85 دلار برای هر ماه اجاره شده بود. تیم اولیه فیس‌بوک هرگز چیزی بیشتر از آنچه در حساب بانکی خودشان داشتند برای راه‌اندازی این شبکه اجتماعی بزرگ هزینه نکردند. آنها یک تیم کوچک، فعال و با انگیزه بودند. زوکر برگ درباره آن روزها می‌گوید: «فیس بوک باید در این شرایط قرار می‌گرفت تا جرات حضورش را در بازار رقابتی شبکه‌های اجتماعی آزمایش کند.»
آنها به اندازه
MySpace یا Frinedster در میان کاربران آمریکایی شناخته شده نبودند، اما در میان شبکه‌های اجتماعی و دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده حسابی گل کرده بودند. زوکربرگ می‌گوید: «ما اول به سراغ دانشکده‌ها رفتیم؛ جایی که موفق شدن در آن سخت بود. اگر ما محصولی داشتیم که بهتر از محصول رقبای دیگر بود، آن وقت می‌توانستیم امیدوار باشیم که توجه سرمایه‌گذاران را جلب خواهیم کرد.» او در سالن کنفرانس Stanford Memorial و در میان کارآفرینان جوان دره تکنولوژی صحبت می‌کرد. این کارآفرینان جوان در واقع همان‌هایی هستند که در آینده فیس‌بوک‌ها یا توئیترها را راه‌اندازی می‌کنند. با این همه، اما زوکربرگ درباره تمام مشکلات و سختی‌هایی که فیس‌بوک برای رسیدن به یک میلیون کاربر در سرتاسر جهان و تبدیل شدن به محبوب‌ترین و بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا تحمل کرده است، صحبت کرد.
روزهای اول کار فیس بوک به دانشجویان دانشکده محدود بود، دانشجویانی که آدرس‌های ایمیل‌ مختلف داشته و فیس بوک برای‌شان مفهومی جدید از هویت آنلاین آنها بود. وقتی فیس‌بوک در شبکه داخلی دانشگاه هاروارد حسابی رشد کرد و محبوب شد، این چالش پیش روی زوکربرگ ایجاد شد که به دانشگاه برود یا به خانه برود و این شبکه اجتماعی را در دانشگاه‌های دیگری مانند کلمبیا، استنفورد و
Yale معرفی کند. زوکر برگ در این مورد گفت: «در این دانشکده‌ها تمایل زیادی به حضور در یک شبکه اجتماعی بزرگ و متفاوت وجود داشت. اگر فیس بوک در میان دانشجویان این دانشکده‌ها نفوذ می‌کرد شانس بیشتری برای رشد و برنده شدن در این جنگ رقابتی داشت.» در واقع به همین دلیل بود که مارک زوکربرگ ترک تحصیل و خانه نشینی را به ادامه تحصیل در دانشگاه بزرگ هاروارد ترجیح داد و پیش‌بینی او درست هم از آب درآمد تا فیس بوک در جایگاه امروزی‌اش قرار بگیرد.
به این ترتیب، فیس‌بوک دانشکده به دانشکده رشد کرد و به تدریج به توده مردم رسید و خیلی زود هم محبوب شد. زوکربرگ پیشنهادهای دیگری هم به این کارآفرینان جوان کرد درباره اینکه بیشتر به سلیقه و نظر کاربرانشان اهمیت بدهند، ساختار ساده خودشان را حفظ کنند و قابل اطمینان باقی بمانند. با این همه، اما شاید مهم‌ترین نکته‌ای که به آن اشاره کرد این بود که: «شروع خودتان را با چالش‌های بزرگ کلید بزنید. اگر محصولی که ارائه می‌کنید بهتر از محصولات رقیب دیگر باشد، کاربران با حضور و تقاضای خودشان این موضوع را به شما می‌فهمانند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد