بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تولید کننده بیشترین تعداد لنز و دوربین در دنیا

مارک نیکور  ( Nikkor) یک نام برای لنزهای دوربین‌های نیکون بود که با اضافه کردن R به NIKKO به وجود آمده بود. نیکو مخفف شده نام اصلی شرکت نیکون در زمان تاسیس آن؛ یعنی Nippon Kugaku K.K بود.

شرکت نیکون (که در ژاپنی «کابوشیکی گایشا نیکون» نامیده می‌شود) یک شرکت چندملیتی است که مقر آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد. نیکون در زمینه؛ تولید دوربین عکاسی و عدسی‌های اپتیک فعالیت داشته و از ابتدا محصولات اپتیک خود را با نام نیکور ارائه می‌داد. هم اکنون نیز روی لنزهای حرفه‌ای نام  Nikkor  درج می‌شود. در سال‌های قبل از جنگ جهانی اول تخصص این شرکت تهیه لنزها و تلسکوپ‌ها و پریسکوپ‌های جنگی و زیردریایی و همچنین دوربین‌های چشمی‌ و عکاسی بوده است.
شرکت نیکون تاکنون بیشترین تعداد لنز و دوربین را با نام نیکور در دنیا تولید کرده و
۲۸ سال متوالی برنده بهترین و با کیفیت‌ترین لنز و دوربین از فستیوال عکاسی  DIWA   و فستیوال‌های جهانی ‌بوده است.
این شرکت در 25 ژوئیه سال 1917 از ادغام سه شرکت تولیدکننده لوازم اپتیکی به وجود آمد. در سال 1933 نیکون نخستین لنز دوربین تولید خود یعنی لنز «آئرو نیکور»
 ( Aero-NIKKOR )  را برای عکسبرداری هوایی به بازار ارائه کرد.
از آن به بعد، نیکور حیطه خود را در هر دو بازار مصرفی و صنعتی گسترش داده و به عنوان سرآمد لنزهای باکیفیت ساخت ژاپن شناخته شد. این شرکت پس از جنگ جهانی ابتدا شروع به تولید لنز برای مصرف‌کنندگان دوربین‌های عکاسی عادی نموده و سپس لنزهای نیکور با قابلیت تعویض روی دوربین‌ها را ارائه کرد که مورد ستایش عکاسان در سراسر جهان قرار گرفتند.
در سال 1950 مطلبی در مجله نیویورک تایمز منتشر شد، مبنی بر اینکه دوربین‌های نیکون و لنزهای نیکور مورد استفاده توسط عکاسان مجله لایف برتر از دوربین‌ها و لنزهای ساخت آلمان بوده و این مطلب به‌طور قابل توجهی اعتبار و شهرت نیکون و نیکور را در جهان افزایش داد.
نیکون همواره الگویی در نوآوری بوده است و در سال 1968 یک لنز
 
fish eye  را برای دوربین‌های  SLR  معرفی کرد. این لنز «فیش آی» نخستین لنز مختص دوربین‌های  SLR  جهان بود که دارای عدسی‌های کروی بودند.
لنز اولترا میکرو نیکور که در سال 1962 معرفی شد، الگو و سرآغازی برای طراحی و تولید تجهیزاتی گردید که در ساخت آنها عناصری همچون سیلیکون و... به کار رفت. این تجهیزات در حال حاضر نیز بالاترین سطح وضوح و کیفیت را در جهان ارائه می‌کنند.
نیکون تکنولوژی‌های ابتکاری و جدیدی برای لنزهای نیکور مخصوص دوربین‌های
 SLR  معرفی می‌کند، به عنوان مثال یکی از تکنولوژی‌های اخیر آن پوشش نانوکریستال است که از پیشرفت‌های فوق‌العاده حاصل شده در تکنولوژی ساخت محصولات نیمه‌هادی، ناشی شده است و با حذف واقعی انعکاس‌های عدسی‌های داخلی لنز به‌طور موثر مشکلاتی همچون تار شدن عکس وروشنایی‌های خیره‌کننده را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.
لنزهای ساخت این شرکت مجهز به پردازنده‌ای است که توسط نیکون ساخته نمی‌شود، بلکه با همکاری شرکت سونی اقدام به ساخت و تولید آن می‌کند که شاید این نقطه ضعفی برای تولیدکنندگان آن به شمار آید.

به هر صورت این شرکت در زمینه دیجیتال طی سال‌های پس از 2000 میلادی آنچنان قدرتمند ظهور کرده که در ردیف پیشتازان این صنعت است و مخاطبان حرفه‌ای خود را همچون شرکت‌های رقیب جمع کرده است.کمپانی نیکون در سال 2008 هفتاد و پنجمین سالگرد تولید لنزهای نیکور از زمانی که اولین لنز نیکور در سال 1933 معرفی شد، را اعلام ‌کرد. این شرکت همزمان با بزرگداشت این سالگرد، مجددا تعهد خود را نسبت به ارائه لنزهای نیکور دارای عملکرد پیشرفته و کیفیت اپتیکال فوق‌العاده بالا تکرار کرده و همزمان عملکردهای پیشرفته دیگری برای لنزهای نیکور را جهت آگاهی عموم اعلام نمود.این شرکت در سال‌های اخیر اقدام به ساخت دستگاه‌های تصحیح عیوب انکساری چشم مانند لیزیک و ... نیز نموده است. واحد تحقیقات نیکون همواره پیشتاز جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی و تولید ملزومات عکاسی از جمله موتورهای اولتراسونیک، نورسنجی سه‌بعدی، مدارهای پرسرعت و پردازنده‌های قدرتمند موتور اتوفوکوس بوده است و آخرین تکنولوژی آن در زمینه اضافه نمودن ویدئو پروژکتور در آخرین تولیدات دوربین دیجیتال است.شرکت نیکون اکنون یکی از کمپانی‌های وابسته به گروه میتسوبیشی بوده و با داشتن بیش از 26 هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدی بالغ بر 785 میلیارد ین (معادل 5/9 میلیارد دلار) داراست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد