بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

شرکت ایتالیایی در اعماق بحران اروپا

پائولو برتازونی روزهای سختی را در چند سال اخیر گذرانده است. مدیرعامل شرکت برتازونی، تولیدکننده لوازم آشپزخانه در ایتالیا، در این سال‌ها شاهد از بین رفتن بازارهای مهم دنیا به‌واسطه بحران یورو و فروپاشی موسسات مالی بوده است.

اما با اینکه فروش لوازم آشپزخانه در بزرگ‌ترین کشورهای اروپا دچار رکود شده، شرکت برتازونی همچنان سرسختانه به کار خود ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود رشد درآمد این شرکت با افزایش 18 درصدی در سال‌جاری، به 70 میلیون یورو برسد. این میزان رشد در سه ماه نخست سال 23 درصد بوده است. برتازونی می‌گوید: ما بسیار خوش بین هستیم. گروه بزرگی از مشتریان هستند که تمایلات و شیوه زندگی آنها اهمیت ویژه‌ای به آشپزی می‌دهد بنابراین محصولاتی که ما تولید می‌کنیم برای پاسخگویی به این گونه تمایلات مردم است.
مدیریت این شرکت که سابقه 130 ساله دارد، در این سال‌های بحران به‌گونه‌ای بوده که با زیر نظر گرفتن برخی بازارها، به خصوص بازارهای آمریکا، توانسته روند رشد خود را به میزان زیادی حفظ کند. برتازونی برخی کالاهای خود را مجددا طراحی کرده تا آنها را با سلایق آمریکایی‌ها وفق دهد.
مثلا اجاق گازهای فردار در سایز بسیار بزرگ تولید کرده که مناسب پخت بوقلمون در عید شکرگزاری آمریکایی‌ها باشد. از زمانی که محصولات برتازونی در سال 2005 وارد آمریکا شده، فروش این شرکت به قدری افزایش یافته که اکنون یک پنجم کل درآمدهای آن را فروش در آمریکا تشکیل می‌دهد.

به گفته برتازونی، «ما کالایی تولید کرده ایم که مناسب بازار آمریکا است و همچنان هویت ایتالیایی خود را حفظ می‌کند.»
این هویت از نوع طراحی این کالا ناشی می‌شود.
اجاق گازها و فرهای خوراک پزی این شرکت در هشت رنگ متنوع طراحی شده اند. به طور مثال دو محصول پرفروش آن، از رنگ زرد خودروی لامبورگینی و قرمز فراری الهام گرفته اند. برتازونی معتقد است نزدیک بودن به دنیای خودروهای لوکس، شرکت را به عرضه‌کننده ویژه‌ای تبدیل کرده است.
سال گذشته، شرکت برتازونی صفحات لمسی جدیدی را تولید کرد که هم اندازه آی‌فون بود و به کاربر این امکان را می‌داد تا نرم افزار به کار رفته در اجاق را برای تنظیم فواصل زمانی پخت و پز و تغییر کاربری آن کنترل کند. به گفته برتازونی، هزینه تولید و فروش محصولی که طراحی خوبی دارد، برابر با محصولی است که بد طراحی شده است. به همین دلیل، طراحی مدل بخش مهمی از تولیدات ما را تشکیل می‌دهد.
یکی از موانع بزرگ شرکت، افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. برتازونی می‌افزاید: سال گذشته سود شرکت ادامه داشت، اما خرید فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و مس، هزینه‌ها را به شدت افزایش داد و روند رشد شرکت را کند کرد. برای جبران این اختلاف، برتازونی قیمت کالاهای خود را به دقت مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که تعداد کمی از کالاهای شرکت نسبت به محصولات شرکت‌های رقیب، مزایایی دارد که آنها را منحصر به فرد کرده و به این ترتیب قیمت این نوع کالاهای خود را به میزان 8 درصد افزایش داد.
اما برخی دیگر از کالاهای شرکت که مزایای رقابتی چندانی نداشتند، با افزایش قیمت 3 درصدی یا کمتر از آن مواجه شدند. همچنین گروهی از کارمندان، با بررسی دقیق عملکرد شرکت، دریافتند که چگونه می‌توان هدررفت‌های شرکت را 30 درصد کمتر کرد و به این ترتیب توانستند کل هزینه تولید را تا 2 درصد کاهش دهند.
اگر بحران یورو عمیق‌تر شود، توانایی رشد بازارهای کلیدی شرکت برتازونی، مساله‌ای کلیدی برای این شرکت خواهد بود. به گفته تحلیلگران، ادامه مشکلات اروپا و کشیده شدن آسیب آن به اقتصاد آمریکا، چشم‌اندازی کاملا منفی برای صنعت لوازم خانگی رقم می‌زند.
به گفته استاد دانشگاه باکونی میلان، قدرت برتازونی این است که از سنت آشپزی خوب و مهندسی ابزار دقیق در شمال ایتالیا بهره‌برداری کرده است. به علاوه، مالکان شرکت تصور روشنی از کسب و کار دارند و شخصا در مدیریت آن دخیلند. فرزندان پائولو برتازونی ششمین نسل از این خانواده‌اند که پست‌های مدیریتی شرکت را به عهده گرفته‌اند.
یکی از نقاط مثبت عملکرد برتازونی این است که در طول رکود اقتصادی نیز نیرو استخدام می‌کرد. این شرکت در حال حاضر 300 کارمند را در دو مرکز اصلی خود در ایتالیا به کار گرفته است. در کارگاه اصلی، کارگران با اونیفرم‌های مخصوص سخت کار می‌کنند و ماهانه تقریبا 15 هزار کالا از این کارگاه بیرون می‌آید - از اجاق گازهای تک در محدوده قیمت 2 هزار تا 7 هزار یورو گرفته تا اجاق گازهای ثابت شش شعله، فرهای الکتریکی و گازهایی که دو فر دارند.
برتازونی می‌گوید، اکنون وقت آن رسیده که فعالیت‌های شرکت از اروپا فراتر رود و بازارهایی مثل هند، روسیه، برزیل و چین را مورد توجه قرار دهد. برای این کار، برتازونی 9 میلیون یورو سرمایه در نظر گرفته و قصد دارد از سال 2015 با این سرمایه کارخانه 18 هزار متر مربعی خود را به میزان 60 درصد توسعه دهد تا بر ظرفیت خود بیفزاید و کالاهای جدید تولید کند.
وی می‌گوید: حتی اگر شرایط اقتصادی وخیم باشد، اروپا هنوز پتانسیل زیادی دارد. «اما این روزها اهمیت بازارهای نوظهور در حال افزایش است و این مساله به ما کمک کرده فروش خود را افزایش دهیم و پایگاه‌هایی در بخش‌هایی از جهان ایجاد کنیم که به سرعت
در حال رشدند.»  

 

 منبع:  Bloomberg