بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

فابر- کاستل، کسب‌وکار خانوادگی 250 ساله

فابر- کاستل بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانه تولیدکننده لوازم التحریر در جهان است که 250 سال قدمت دارد و بیش از 2 میلیارد مداد در سال تولید می‌کند. تخصص اصلی آن در تولید مداد گرافیتی و مدادرنگی است. این شرکت در سال 1761 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون، اداره آن نسل به نسل ادامه یافته و اکنون نسل هشتم شرکت مدیریت آن را برعهده دارد، خلاصه‌ای از مشخصه‌های این شرکت در ادامه مطلب بیان می‌شود. این شرکت ثابت کرده است که کسب‌وکار خانوادگی می‌تواند موفق باشد.
شالوده برند فابر- کاستل
شالوده برند، ارزش‌های اصلی فابر- کاستل را تعریف می‌کند. آنها اساس چیزی که ما می‌خواهیم انجام دهیم و چگونگی انجام دادن آن در شرکت و برخورد ما با مشتریان، شرکای کسب و کار، جامعه و محیط را نشان می‌دهند. با محافظت کردن از ارزش‌های اصلی برند، فابر- کاستل در سراسر دنیا یکتا می‌ماند.
شالوده برند فابر- کاستل اساس مدیریت برند را شکل می‌دهد. آنها برای ایجاد ساختار روشن و رهنمود و پیوستن و ترکیب همه ناحیه‌های شرکت کمک می‌کنند و رشد ماندگار شرکت را تضمین می‌کنند. شالوده فابر- کاستل در چهار ارزش اصلی بیان می‌شود که عبارتند از:
1- شایستگی و اصالت: ما از شایستگی‌مان براساس ریشه‌هایمان، سابقه‌مان، تجربه‌ و یادگیری همیشگی برای شکل دادن آینده با روحیه‌ کارآفرینی استفاده می‌کنیم. این دانش‌ ماندگاری، رهبری استوار، درجه بالای اعتبار و ارتباطات جهانی قوی و شبکه‌های توزیع را تضمین می‌کند.
2- کیفیت برجسته و ممتاز: ما تصمیم گرفته‌ایم که در همه محصولات و خدمات بهترین باشیم. ما به نیازهای بازارهای منطقه‌ای احترام می‌گذاریم و همیشه نیازهای جهانی را نیز در نظر می‌گیریم. ما دانسته‌ایم که کیفیت، متفاوت بودن ارزش افزوده، عملکرد برجسته و طراحی بی‌انتها را تامین می‌کند.


3- نوآوری و خلاقیت: ما خلاقیت و نوآوری را به عنوان پیشگام بودن و فراهم کردن بهبود مستمر برای ارائه راه‌حل‌هایی تعریف می‌کنیم که سودشان به مشتریان نهایی می‌رسد و امکان نوآوری را از طریق فضای کاری باز، اختصاص اموال خصوصی جهت مصارف عمومی و تعهد گروه‌های کاری از رشته‌های مختلف ایجاد می‌کنیم.
4- مسوولیت محیطی و اجتماعی: ما تعهد و وظیفه همیشگی به افراد و محیط را احساس می‌کنیم. ما به مسوولیت اجتماعی‌مان در شرکت، شرکای کسب‌وکار و جامعه عمل می‌کنیم. ما تحقیقات مستمر برای فرآیندهای دوستانه‌محیطی و محافظت از گیاهان را انجام می‌دهیم.
استراتژی‌های موثر در موفقیت فابر-کاستل
* تقسیم دامنه محصولات به 5 دسته متمرکز بازی و یادگیری، هنر و گرافیک، نوشت‌افزار ویژه، نوشت‌افزار متداول، علامت‌زن‌ها.
* بهره‌برداری کردن از اعتبار و شهرت محصول
* استراتژی جهانی‌سازی: فرآیند جهانی‌سازی به صورت آهسته و پیوسته از جمله اهداف شرکت است.
* تمرکز روی بازارهای آسیایی: نیازهای کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال گسترش مانند هم نیستند. کشورهای در حال گسترش هنوز به وسایل ساده‌ای مانند مداد و پاک‌کن بیشتر نیاز دارند. با ملاحظه رشد جمعیت در آسیا به نظر می‌رسد که نیاز به این وسایل روزبه‌روز در حال افزایش خواهد بود و فروش در آسیا افزایش می‌یابد.
* حمایت همیشگی از تصویر استانداردشده بازار
* بهبود مستمر در دامنه محصولات به منظور بالا بردن کیفیت و ارزش افزوده محصولات
* سرمایه‌گذاری گسترده برای بهبود اوضاع مالی و فرآیند زنجیره تامین
* مسوولیت محیطی و اجتماعی
* مدیریت استراتژیک برند
از فابر کاستل بیاموزیم:
در این قسمت راهکارهایی را برای بهتر شدن وضعیت شرکت‌های فعال ایرانی در این زمینه به مدیران آنان پیشنهاد می‌کنیم. هر شرکت ایرانی می‌تواند موارد زیر را اجرا کند:
* برند خود را به طور صحیح و شایسته مدیریت کند تا از این طریق ارزش برند و وفاداری برند میسر شود.
* در تولید محصولات خلاقیت و نوآوری داشته باشد و محصولات جدید و متمایز عرضه کند.
* تبلیغات خود را افزایش دهد و با ارائه کاتالوگ به معرفی محصولات خود بپردازد.
* تنوع محصولات خود را افزایش دهد.
* وب‌سایت مفیدتری ایجاد کند و اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را بیان کند و مدیریت ارتباط با مشتریان خود را بهبود بخشد.
* به جای چوب، از روزنامه‌ها و کاغذهای باطله استفاده کند.
* نمایندگی‌های خود را در کشور افزایش دهد.
* ظرفیت محصول خود را افزایش دهد تا بتواند محصولات خود را برای کشورهای همسایه نیز صادر کند.
* گروهی از محققان در رشته‌های مختلف تشکیل دهد و با استفاده از علم آنان، فناوری‌های شرکت را به روز کند.
* تحقیقات مداوم و گسترده بازاریابی انجام دهد که این امر موجب افزایش فروش و وفاداری مشتریان خواهد شد.
* از برندهای موفق الگوبرداری کند.
* دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای شرکت برگزار کند. در شرکت فابر-کاستل با اینکه نسل به نسل اداره شرکت از پدر به فرزند منتقل می‌شد، با این حال آنان دوره‌های آموزشی لازم برای این کار را می‌گذراندند.
* نیروی انسانی مورد نیاز را با برگزاری آزمون‌های استخدامی و انتخاب آنان براساس شایستگی و مهارت لازم جذب کند.
* بین کارگران و مدیرعامل شرکت به منظور تشخیص مشکلات و نیازهای آنان و ارائه راه‌حل مناسب برای برطرف کردن این مشکلات جلسات دوره‌ای برگزار کند.
* با مصرف کمتر انرژی و تولید ضایعات کمتر نسبت به جامعه و محیط خود مسوولیت‌پذیر باشد.
* مسابقات هنری برگزار کند و از محصولات شرکت به عنوان جایزه استفاده کند و آثار برگزیده را در مجلات مشهور هنری منتشر کند. 


منبع: دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار