بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

پفک و چیپس

علیرغم تأکید کارشناسان تغذیه بر پایین بودن ارزش غذایی پفک، میزان مصرف این ماده خوراکی در سال های اخیر کاهش نیافته است.
نتایج بررسی های صورت گرفته از سوی یک موسسه تحقیقات داخلی درخصوص رابطه میزان مصرف پفک توسط افراد بالای 15 سال و سطح تحصیلات آنها در شهرهای بزرگ کشور نشان می دهد که  76 درصد جامعه شهرنشین کشور، متقاضی مصرف پفک در رژیم غذایی خود بوده اند.
نتایج حاکی از آن است که افراد با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم بیشترین تقاضا را برای این نوع خوراکی در بازار تنقلات رقم زدند به طوری که این افراد 6 درصد بیش از سایر سطوح تحصیلی پفک خورده اند و پس از آن افراد با سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر 4 درصد کمتر از دیگران پفک مصرف کرده اند و لیسانسه و زیردیپلم ها به ترتیب هشت و پنج درصد کمتر از سایرین این خوراکی را در سبد غذایی خود جای داده اند.
همان طورکه قابل پیش بینی است بیشترین متقاضیان پفک افراد با سن کمتر از 25 سال هستند چرا که در این رده سنی 10 درصد بیشتر از دیگران پفک می خورند و این رقم در میان افراد 25 تا 35 ساله پنج درصد بیش از دیگران است ولی با افزایش سن، میزان مصرف این خوراکی کاهش می یابد.
ذائقه اکثر مصرف کنندگان پفک، محصولات شرکت چی توز را به سایر تولید کنندگان پفک ترجیح داده است به طوری که 53 درصد سهم بازار به شرکت مذکور اختصاص دارد و پس از آن اشی مشی و پفک نمکی توانسته اند به ترتیب بیشترین مشتری را برای محصول خود جلب کنند.

مصرف چیپس در 12 ماه گذشته با افزایش سه درصدی، از 78 درصد به 81 درصد رسید.نتایج بررسی های صورت گرفته درخصوص میزان مصرف چیپس توسط افراد بالای 15 سال ساکن شهرهای بزرگ کشور نشان می دهد که علیرغم توصیه پزشکان مبنی برکاهش مصرف چیپس، 81 درصد جامعه شهرنشین کشور متقاضی این محصول هستند.نتایج این تحقیقات حاکی از استقبال بالای افراد تحصیلکرده از این خوراکی تنقلاتی است، به طوری که افراد با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر هفت درصد بیش از سایرین چیپس مصرف کرده اند و پس از آن شهروندان دیپلمه و فوق دیپلم بیشترین تقاضا را برای این ماده غذایی رقم زده و چهار درصد بیش از دیگران چیپس خریده اند،این درحالی است که زیردیپلمه ها پنج درصد کمتر از دیگر ساکنین شهرها متقاضی این خوراکی در سبد مصرفی خود بوده اند.همان طور که انتظار می رود، بیشترین تقاضا در بازار چیپس توسط جوانان صورت گرفته، جوانان با سن کمتر از 25 سال 6 درصد و جوانان در رده سنی 25 تا 35 سال پنج درصد بیش از سایر افراد چیپس خریده اند. البته با افزایش سن ، میزان تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.همچنین بررسی های انجام شده از موفقیت شرکت چی توز در شناخت ذائقه متقاضیان چیپس خبر می دهد، چراکه این شرکت با جلب رضایت خاطر این افراد توانسته 62 درصد تقاضای بازار این کالا را پاسخگو باشد و پس از مزمز و کرانچیپس شاهد استقبال مشتریان بیشتری باشند.

 

منبع: ام بی ای نیوز