بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

انتخاب بر سر دو راهی رشد و سوددهی

پرسشی اساسی که هر کسب‌وکار تازه ای باید با آن روبه‌رو شود این است که چه زمانی می‌خواهد رشد کند و چه زمانی قصد دارد سودآوری داشته باشد. برای برخی شرکت‌ها، سوددهی از همان ابتدا اولویت اول است. اما برخی دیگر، به مدت چند سال خود را درگیر سوددهی نمی کنند و این مساله برای آنان اولویت دوم است. اما برای همه کسب‌وکارهای تازه راه‌اندازی شده، مواجه شدن با این پرسش و پاسخ درست به آن برای دستیابی به موفقیت بلند مدت مهم است.

شرکت ما کانسرو که در سال 2010 تاسیس شده، راهی نسبتا سنتی را پیموده است. ما کارمان را با استخدام پرسنل خوب آغاز کردیم. بعد از آن، روی دفتر کار، کامپیوترها و دیگر منابع برای تسهیل کارمان سرمایه‌گذاری کردیم. وقتی همه این بخش‌ها را سر و سامان دادیم، بر تولید و فروش متمرکز شدیم و در نهایت طی این دوره زمینه‌سازی‌ها برای کارمان، سرمایه زیادی را از دست دادیم.
در این موقعیت، وقت آن رسیده بود که به این پرسش اساسی پاسخ دهیم: آیا باید روند رشد فراگیرمان را ادامه دهیم یا باید بر سوددهی متمرکز شویم؟
برای رشد و وسعت کارمان با همین سرعت، باید کل درآمدمان را به استخدام نیروی بیشتر اختصاص می‌دادیم که مطمئنا به ادامه زیان عملیاتی منجر می‌شد. برای رسیدن به سودآوری نیز باید استخدام نیرو را متوقف می‌کردیم که این کار هم لزوما جلوی رشدمان را می‌گرفت.
انتخاب بین رشد و سوددهی، برای هر شرکت به طور متفاوت تحلیل می‌شود. به هر حال، اگر بر سر این دو راهی قرار گرفتید، نکات مشترکی وجود دارد که در انتخاب راه درست به شما کمک می‌کند:
• چقدر توانایی مالی دارید؟
یک نکته اساسی، وسعت استطاعت مالی شما است. به عبارت دیگر، چه میزان پول نقد دارید؟ اگر در کوتاه مدت به پول نیاز دارید و سرمایه چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارید، تمرکز اندک روی رشد شرکت به بهای به دست آوردن سود، کار اشتباهی است. منابع موجود را به دقت تحلیل کنید. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل عدم آگاهی از منابع موجود، با شکست مواجه می‌شوند.
• آیا در طرح کسب‌وکار شما اضطراری وجود دارد؟
برای برخی کسب‌وکارها، رشد سریع به منظور اجرای طرح کسب‌وکار امری ضروری است. این گونه کسب‌وکارها می‌خواهند هر چه سریع تر سهم بازار خود را افزایش دهند و رسیدن به سود، اولین عامل مهم در طرح کسب‌وکار آنها نبوده است. اگر کسب‌وکار شما برای رقابت نیازمند رشد سریع است، مطمئن باشید که برای سودآوری در آینده، سرمایه کافی در اختیار دارید.
• آیا سرمایه‌گذاری اولیه، مزایای بلند مدت روشنی دارد؟
برای بسیاری از کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری در اموری مثل تشکیلات جدید، نیروی کار حرفه‌ای یا دفتر کار مدرن، ممکن است ضرر کوتاه مدت قابل توجهی ایجاد کند، اما آنها با این کار راه را برای منافع و سوددهی های آینده باز می‌کنند.
در شرکت کانسرو، هدف کوتاه مدت ما این بود که مقیاس کارمان را وسعت بخشیم و به سهم بازار دست یابیم. بنابراین در زیرساخت‌های اداری و فرآیندهای لازم برای ارائه سریع مدل شرکت به صنایع مختلف، سرمایه‌گذاری کردیم.
این کار مستلزم این بود که سودآوری را در چند سال اول قربانی رشدمان کنیم، اما مطمئن بودیم این سرمایه‌گذاری به سود بلند مدت منجر می‌شود. با این حال، در این مدت، سرمایه شرکت را به دقت زیرنظر داشتیم و اکنون که توانایی مالی ما محدود شده، وقت آن رسیده که بر جریان مالی مثبت متمرکز شویم.
در شرایط اقتصادی امروز، تحلیل اینکه آیا باید تمرکزمان را از رشد به سوددهی تغییر دهیم، ممکن است به تصمیمات بسیار متفاوتی منجر شود.

منبع: Washington Post