بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تخم‌مرغ

درحالیکه ایران دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ جهان محسوب می‌شود و جزو کشورهایی است که 85 درصد تولید جهانی را برعهده دارد، میانگین مصرف سرانه‌ی این محصول در کشورمان از 180 عدد میانگین مصرف سرانه‌ی جهانی پایین‌تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم. 9 اکتبر از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یک تخم‌مرغ در روز» یاد می‌شود. این کمیسیون که ایران نیز عضو آن است، متشکل از 58 کشور است که این کشورها 85 درصد تولید جهانی تخم‌مرغ را برعهده دارند.


مصرف سرانه تخم‌مرغ در ایران کمتر از میانگین جهانی
درحالیکه سرانه مصرف در جهان سالانه 180 عدد است، در کشور‌هایی همچون دانمارک و ژاپن 350 عدد و در آمریکا، فرانسه و ایتالیا نیز 280 عدد است، میزان مصرف سرانه در کشور ما 155 عدد(10 کیلوگرم) است که علاوه بر عقب‌تر بودن از مصرف سرانه‌ی جهان با سوء‌مصرف هم مواجه است، چراکه معمولا تخم‌مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای کامل در جهان مصرف می‌شود اما در کشور ما بیشترین مصرف عنوان مکمل غذا‌هاست. از سوی دیگر 25 درصد مصرف تخم‌مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شکلات، سس، فرآورده‌های قنادی و ... تبدیل می‌شود که جایگاه غذایی ندارد.درحالیکه تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن کافی ندارد. همچنین تنها هفت درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی در ایران  شناسنامه (تاریخ‌ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و کد رهگیری) دارند و 97 درصد تخم‌مرغ تولیدی فله‌ای عرضه می‌شود که سلامت و بهداشت این محصول را می‌کاهد. تخم‌مرغ‌ شناسنامه‌دار حداکثر 15 درصد گران‌تر از تخم‌مرغ‌ فله‌ای می باشد.
تخم‌مرغ‌های فله‌ای پس از مرغداری وارد یک مرکز مجاز بسته‌بندی شده و تخم‌مرغ‌های ترک‌دار، کثیف، شکسته، بدشکل و نوک زده و ... جداسازی و بسته‌بندی می‌شوند که توسط دامپزشکان کنترل و تایید شده است.


راه‌های شناسایی تخم‌مرغ سالم
لازم به ذکر است؛ پوسته‌ی تخم‌مرغ سالم باید تمیز، بدون ترک و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هایی که این محصول را در یخچال نگهداری می‌کنند، خریداری کرد.تخم‌مرغ تازه، سفیده‌ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده‌ی آن کاملا گرد و در مرکز تخم‌مرغ قرار گرفته است اما تخم‌مرغ کهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته‌ی خارجی آن کدر و بدرنگ است.