بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تبلیغات – بخش اول

تبلیغ : آگاهی دادن و اطلاع رسانی نسبت به یک موضوع خاص در جهت جذب مخاطب بر مبنای آگاهی دادن و اطلاع رسانی مبتنی بر 2 فاکتور ذیل

1-   سیاستها و تفکرات سازمان تبلیغات  کننده

2-   هماهنگی و همخوانی این تفکرات با محیط مخاطبین از نظر پذیرش ( محیط فرهنگی و اجتماعی )

جایگاه تبلیغات با روانشناسی در چند نکته اصلی تعریف می شود :

1)     بیان موضوعی که می تواند از طریق رسانه های تبلیغاتی برای مخاطب جذاب باشد

2)     بیان موضوعی که می تواند باعث پیوند بین تفکرات سازمان و مخاطب باشد

3)     بیان موضوعی که می تواند باعث ایجاد انگیزه در مخاطب در راستای پیگیری سازمان تبلیغ کننده گردد

4)     بیان موضوعی که می تواند باعث ایجاد اعتماد بعد از پایان دوره تبلیغات در ذهن مخاطب گردد

5)     بیان موضوعی که می تواند باعث تکرار اعتماد در  ذهن مخاطب از طریق تکرار مراجعه به سازمان تبلغ کننده باشد

اصل مهم : اثرات تبلیغات در هر سازمان و محیطی با هر پاسخ مثبت یا منفی باید توسط سازمان تبلیغ شده مورد ارزیابی قرار گیرد. بهترین روش ارزیابی، نظر سنجی ازمخاطبین تبلیغ است

جایگاه و اهمیت تبلیغات در چارت سازمانی :

چارت سازمانی  چشم انداز و دیدگاه مدیران ارشد سازمان نسبت به اهداف تعیین شده می باشد. تبلیغات از نظر چارت سازمانی از وظایف واحد بازاریابی می باشد.

 

 مهمترین اهداف تبلیغات

-        پشتیبانی از فروشندگان و تقویت روحیه آنان

-        بهبود رابطه با واسطه ها

-        معرفی محصولات جدید

-        گسترش مصرف و استفاده از محصولات موجود

-        مقابله با رقبا و کالاهای جانشین

-        یادآوری محصولات شرکت

-        برخورد با شایعات منفی

مهمترین اهداف انگیزه سازها (پیشبرد فروش)

-        جلب مشتریان جدید

-        تغییر عادت خرید

-        آزمایش کالای جدید یا بهبود یافته

-        مصرف بیشتر در مشتریان فعلی

-        مقابله با رفتار رقبا

-        افزایش نقدینگی و فروش فوری

-        جلب همکاری واسطه ها 

-        افزایش سهم بازار

انگیزه ساز: گروه های تخصصی ترکیب شده از کارشناسان روانشاس اجتماعی و کارشناسان تبلیغاتی با هدف تاثیر گذار ی برروی مصرف کنندگان در جهت تسریع و پیشبرد فروش می باشند

آوازه سازها (روابط عمومی)

در حالی که تبلیغات، ارتباط بین بازاریاب و خریدار است، روابط عمومی ارتباط بین بازاریاب و گروه هائی است که بر محیط بازاریابی اثر می گذارند مانند: رسانه ها، گروه مصرف کنندگان و سازمان های حمایت کننده آنها، دولت، سایر تولیدکنندگان و رقبا، و کارکنان شرکت یا سازمان.

      هدف روابط عمومی، توزیع اطلاعات مرتبط برای تقویت یا تغییر ذهنیت مخاطبان در مورد محصولات و شرکت و نیز برخورد و رفع موانعی است که در فرآیند بازاریابی مطرح می گردند.

 فعالیت های روابط عمومی شامل موارد زیر است:

•         روابط با ارباب جراید و رسانه ها  

•         گزارشات

•         کنفرانس های مطبوعاتی

•         وقایع خبری

فرآیند تصمیم تبلیغ:

برنامه ریزی

•          شناسائی و تعیین مخاطبان (جنسیت، منطقه جغرافیائی ، سطح درآمد ، گروه سنی ، تحصیلات ، فرهنگ مصرف )

•         تعیین اهداف

•         تعیین بودجه

•          تهیه کپی پیام

•         انتخاب رسانه درست

•          زمان بندی تبلیغ

اجرا

•          آزمایش تبلیغ (تستهای آزمایشی در مورد تبلیغات )

•          اصلاحات لازم (هماهنگ گردن نوع تبلیغات با فرهنگ جامعه مخاطب)

•         اجرای تبلیغ ( تبلیغات یاد آوری کننده روش تیزر تلویزیونی )

کنترل

•          ارزیابی تبلیغ انجام شده :(در بحث کنترل بررسی نتایجی که از تبلیغات داشته ایم یا ارزیابی تبلغات انجام شده و کنترل اجرای تبلیغات جهت جلو گیری از ایرادات پنهان)

•          تغییرات و اصلاحات

مبانی تعیین بودجه تبلیغات:

1.      براساس توانائی مالی بنگاه

2.      براساس درصدی از فروش

3.      براساس رقم ثابت

4.      براساس حرکت و بودجه رقبا

5.      براساس اهداف و اقدامات مورد نیاز و هزینه های مربوطه

6.      ترکیبی از روش های فوق 

منبع: اینترنت