بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

سود سرشار دود

بازار دخانیات را در همه‌ جای دنیا بازار گرگ‌ها لقب داده‌اند. بازاری که فعالان آن همیشه با چشمان باز می‌خوابند و هر کسی را به جمع محدود خود راه نمی‌دهند. شاید بازار سیگار ایران هم از این قاعده مستثنا نباشد.

براساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر شرکت ملی دخانیات چین با 32.7 درصد بیشترین سهم را در بازار مواد دخانی جهانی دارد و بعد از آن نیز شرکت‌های فیلیپ موریس، BAT و JTI قرار گرفته‌اند. جالب است که بدانید یک سال درآمد شرکت‌های دخانی جهان معادل 20 سال فروش نفت خام ایران است.

ایران هم براساس برخی آمار و ارقام نیم درصد از بازار دخانیات جهان را در اختیار دارد و میزان مصرف سیگار در آن بیش از 62 میلیارد نخ در سال برآورد می‌شود، که سرانه مصرف 827 نخ یا 41 پاکت در سال را شامل می شود. اما نکته‌ قابل تامل این است که در جهان تنها دو کشور وجود دارد که از نظر اطلس جهانی میزان قاچاق سیگار در بازارشان بیش از 50 درصد است و این دو کشور ایران و میانمار هستند. در این بین شرکت دخانیات ایران سهم قاچاق در بازار داخلی سیگار کشور را 43 درصد و ستاد مبارزه با قاچاق این سهم را 35 درصد اعلام کرده است که این اختلاف نظر براساس شاخص‌های متفاوت دو نهاد است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که سالانه حدود چهار میلیارد نخ سیگار مارلبورو به کشور قاچاق می‌شود و اگر واردات این سیگار آزاد شود، میزان آن به 8 تا 9 میلیارد نخ می‌رسد.

ارزش ریالی بازار سیگار در ایران برای سال 90 بالغ بر دو و نیم میلیارد دلار پیش بینی می گردد. با توجه به مصرف سرانه، هر ایرانی هر 10.5 ساعت یک نخ سیگار می کشد که از این میزان 56 درصد سیگار خارجی و بقیه سیگار تهیه شده در داخل است.