بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی – بخش پایانی و خلاصه

در ادامه به صورت تیتروار شرایط و نحوه چیدمان در فروشگاه ها و خلاصه سه بخش گذشته مورد بررسی قرار می گیرد:

1-    شرایط عرضه موفقیت آمیز کالا

الف سهولت رفت و آمد مشتری به تمام قسمت های فروشگاه 

 ب -  امکان مشاهده نزدیک کالا                               

ج امکان لمس و معاینه کالا            

 د امکان مقایسه کالاهای مشابه  

2-    عوامل ایجاد انگیزه خرید در مشتری

الف-تمیزی و پاگیزگی محوطه فروشگاه

ب تعویض دایمی کالاها بخصوص کالاهای فصلی

ج مشخص نمودن کالاهایی که فروشگاه مایل است فروش بهتری داشته باشند

د رنگ مناسب و دلنشین

ه نور مناسب و قابل کنترل

و جذابیت و زیبایی نمایش کالا

ز عاری بودن کالا از گرد و غبار

ح وجود بر چسب قیمت روی کالا

3-    چیدمان در فروشگاه به منزله دسترسی سهل و آسان مشتری به کالا در فضایی مناسب و جذاب می باشد در این خصوص سه عامل مهم است :

الف-سامان دهی گروه کالایی بر اساس  وجوه مشترک

ب پهنه بندی فضا فروشگاه برای کالاها

ج اصل چیدمان کالا از طریق اجرای اصل پهنه بندی  

4-    انواع چیدمان فروشگاه

الف- چیدمان عمومی : بر نحوه استقرار کالا تحت مدیریت فروشگاه دلالت دارد

ب- چیدمان خاص : بر نحوه استقرار کالا بنابر توافق فروشگاه و صاحب کالا می باشد 

5-    عامل نهایی در استراتژی فروشگاهی ، رویکرد فروشگاه به ایجاد مزیت رقابتی بادوامی است که در دراز مدت پایدار باشد . فرصتهای مهم برای ایجاد این مزیت : وفاداری مشتری،  موقعیت و مکان فروشگاه، ارتباط با تامین کنندگان، کارکنان متعهد و موثر و کارکردها اجرایی کم هزینه می باشد 

6-    پنچ فرصت مهم برای فروشگاه جهت ایجاد و توسعه مزیت رقابتی بادوام عبارت است از:

الف- وفاداری مشتری

ب- موقعیت مکانی فروشگاه

ج- ارتباط باتامین کنندگان کالا

د- کارکنان متعهد و موثر

ه- کار کرد های اجرایی کم هزینه   

7-    عواملی که باعث آسایش مشتریان می شود عبارت است از:

الف-   توجه به زیبایی ساختمان

ب سهولت عبور و مرور

ج ارتباط منطقی بین فضا ها

د دسترسی آسان به کالا

ه نور پردازی

و تهویه مناسب  

8-    وقتی کالا به سهولت در دسترس مشتریان باشد او می تواند در کالا ارزش مورد نظر خور  درا به راحتی پیدا کرده و ارزش مورد نظر منجر به رضایت مشترتی و در نتیجه ایجاد مشتریان وفادار و مستمر برای فروشگاه خواهد شد  

9-معیارهای ارزشیابی فروشگاه عبارت از موقعیت جغرافیایی ، موقعیت فرهنگی و اقتصادی ، نمای ورودی و محوطه اطراف فروشگاه ، سطح فروش ، وضعیت انبار ، وضعیت سرد خانه ،تبلیغات و اطلاع رسانی وویژگیهای کارکنان می باشد 

10-در خصوص استقرار مناسب قفسه ها در فروشگاههای بزرگ و انواع آن به دو شیوه امکان پذیر است :

الف) چنانچه امتداد درب های ورودی و خروجی عمود بر هم باشند

-    قفسه ها در راستای صندوق باشد 

مزایا : مشتری با حرکت در مسیر صندوق قادر به دیدن تمام کالاها خواهد بود ضمن این که کالاها در بیشترین مسیر حرکت مشتری مانعی برای دیدن نشدن ندارند .

 معایب : مشتری در زمان ورود به سطح با یک مانع دید مواجه می شود

-      اگر استقرار قفسه ها در راستای درب ورودی باشد

مزایا : در هنگام ورود به سطح فروش نحوه استقرار و مکان کالاها اکثر ا"  قابل تشخیص می باشد

معایب : در هنگام حرکت در مسیر موازی با استقرار صندوق ها با یک مانع دید بزرگ مواجه می شود

-     اگر استقرار قفسه ها با زاویه 45 درجه باشد با این روش مشتری به محض ورود به سطح فروش کمترین زمان را برای پیدا کردن کالا مورد نظر خود صرف می کند 

 ب )  چنانچه درب ها ورودی و خروجی در یک راستا باشند قفسه ها باید در امتداد صندوق ها یعنی در راستای درب باشد  

11- نحوه استقرار قفسه ها

از نظر تمرکز فکر ، رویت انواع، مقایسه و حق انتخاب مشتری بسیار مهم می باشد .  روش صحیح آن است که در دو طرف راهرو کالاهای یک گروه کالا به نمایش در آید   

12- نحوه صحیح چیدمان کالاها در فقسه ها

باید بنحوی باشد که قبل از گردش به چپ و راست کالاهای ضلع بعدی مشخص باشند و انگیزه ای برای دیدن کالاها دیگر ایجاد کند  

13-ده اصل که باید در سطح فروش و چیدمان رعایت گردند :

- سهولت تردد مشتری در فروشگاه

- امکان مشاهده نزدیک کالا

-امکان لمس برخی کالاها

- امکان مقایسه کالاهای مشابه

- کالاهای فصلی بر اساس کشش فروش باید در موقعیت مناسب قرار گیرند

- راهرو اصلی از درب فروشگاه به تمام نقاط آن امتداد یابد

- راهرو اصلی به اندازه کافی وسیع باشد

- از راهرو اصلی باید بیشترین بهره را برده و ویترین کالا مشاهده شود

- تمام زوایای مشتری با چیدمان کالا تکمیل گردد

- کالاهای اصلی و پر فروش در راهروی اصلی چیده شود  

14-رمز موفقیت در عرضه یا نمایش کالا

-انتخاب صحیح کالا از دیدگاه نیاز مشتری 

- نمایش حجم زیادی از یک کالا

- نمایش جهات و ابعاد مختلف کالا

- انتخاب صحیح محل نمایش

- سهولت در مشاهده

- سهولت در مقایسه

- سهولت در جابجایی

- سهولت در انتخاب  

15- بخش تجهیزات باید شامل  قفسه ها ، گاری ، سبد های خرید و یخچال های سطح فروش باشد 

16- مایه حیات و بقای فروشگاه موجودی کالاست، در فروشگاه های بزرگ 30 تا  50درصد دارایی را موجودی کالا تشکیل می دهد، گردش موجودی کالا به منظور ارزیابی ، اثر بخشی ، مدیریت و بهره وری از سرمایه در فروشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. گردش موجودی کالا سیکل گردش از زمان تحویل تا فروش به مشتری رانشان می دهد که سالیانه بر آورد می شود  

17-ده مورد از نکات کنترلی و نظارتی در  فروشگاه

 - عدم مغایرت تعداد اجناس ثبت شده در فاکتور با مقدار تحویلی

- عدم مغایرت در نوع جنس تحویلی با شرح کالا و بارکد در فاکتور

- کنترل تعداد اجناس در کارتن ها در هنگام تحویل

- عدم وجودقلم خوردگی و تغییر اعداد بر روی فاکتور

- مراقبت در انتقال صحیح کالا به انبار

- مکانیزه کردن انبار ، چیدمان مناسب و طبقه بندی کالا در انبار

- رسیدو تحویل کارها و پذیرش مسوولیت آن توسط انباردار

-عدم صدور حواله کلی کالاها به سطح فروش

- عدم انتقال کالا از انبار به سطح فروش بدون حواله

- جلو گیری از فروش کالاهای بدون موجودی