بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

بازاریابی

مجموعه نوشتارهای عمومی با محوریت موضوعات بازار

تعریف بازار و انواع آن

واژه بازار در طول سالیان معانى مختلفى داشته است. بازار در معناى عام خود، مکان فیزیکى خاصى است که در آن خریداران و فروشندگان براى تبادل کالا و خدمات دور هم گزد مى‌آیند. از دید یک اقتصاددان، یک بازار، شامل تمام خریداران و فروشندگانى است که در حال دادوستد کالاها یا خدمات خاصى هستند. از نظر یک بازاریاب بازار مجموعهٔ تمام خریداران بالقوه و واقعى است که براى یک کالا وجود دارد. لذا بازار، مجموعه‌اى از خریداران و صنعت، مجموعه‌اى از فروشندگان است.

بازار بالقوه  

به مجموعه‌‌اى از مصرف‌کنندگان است که نسبت به کالا یا خدمتى خاص علاقه‌مندى نشان مى‌دهند

بازار در دسترس  

به مجموعه‌اى از مصرف‌کنندگان اطلاق مى‌گردد که نسبت به یک کالا یا خدمتى خاص علاقه‌مند هستند، داراى درآمد می باشند و به کالا یا خدمت دسترسى دارند  

بازار در دسترس واجد شرایط  

 از مجموعه‌اى از مصرف‌کنندگان شکل مى‌گیرد که علاوه بر علاقه‌مندی، صاحب درآمد بودن و دسترسی، از شرایط لازم براى خرید کالا یا خدمت نیز برخوردار هستند 

بازار تسخیرشده 

مجموعه‌اى از خریداران اند که در حال حاضر محصول را خریداری کرده اند 

بازار هدف 

قسمتى از بازار در دسترس واجد شرایط است که شرکت براى فعالیت انتخاب کرده است .